Lemez

Tripeo: Anipintiros

  • Velkei Zoltán
  • 2014. május 30.

Zene

A holland Darko Esser viszonylag kevéssé ismert álneve a Tripeo, amely alatt technót ír stílusbéli megkötések és szerkezeti korlátok nélkül.

Eddigi, nem túl terebélyes diszkográfiáját az Anipintirosszal bővítette a napokban, amely elsősorban azért érdekes, mert gyakorlatilag minden felvétel másképp szólal meg rajta. Esser előszeretettel használ testes basszusokat, s az Anipintiros is szinte végig nehéz, de lendületes gyűjtemény - egyedül az utolsó, ritmus nélküli felvételben uralkodnak el az ambientsávok és a pulzáló szintetizátorok, de ez nem is baj: elhozza a katarzist a zárásra. Előtte pedig a szerző tökéletes képet ad arról, hogy milyen a nem igazán kereskedelmi, de nem is veszélyesen földalatti techno 2014-ben. A monoton, hipnotizáló darabok már az elején lemennek (és ez így van jól, rendkívül feszes az első tizenöt perc), aztán hol a sötétebb tónusú minimal, hol az electro felé kalandoznak el a számok. A Delsin-iskola hatása tűnik itt jelentősnek - különösen Mike Dehnert és Delta Funktionen munkássága -, de halványabban még sokan mások is beugorhatnak, például Conforce három-négy évvel ezelőtti hangzása két helyen is hangsúlyos.

Joggal merülhet fel persze a kérdés, hogy hol van ebben az egészben Esser valódi arca, de ha nem a művészt keressük a lemezen, hanem arra vagyunk kíváncsiak, hogy mi jellemzi a műfajt napjainkban, akkor a tökéletes anyagot hallgatjuk. Egy magabiztos, nem túl hivalkodó összeállítást, ami a háttérben is remekül boldogul.

Tripeo, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.