Lemez

Sohn: Tremors

  • - minek -
  • 2014. május 30.

Zene

Az énekes-dalszerző Toph Taylor még 2005-ben, Londonban vette fel első szólóalbumát (akkor még Trouble Over Tokyóként), majd Bécsben telepedett le és adott ki további lemezeket.

2012-től már Sohn néven jelentette meg ígéretes maxijait - tavaly óta a remek 4AD kiadónál, ahol idei albuma is megjelent. Sohn-Taylor hamisítatlan urban soul, avagy R&B stílusú dalokat ír és ad elő - ezeket viszont jó ízléssel hangszerelt, frappánsan összerakott, érdekesen ritmizált, s természetesen markánsan friss elektronikus zenei köntösbe öltözteti. Szerzeményei hallatán eszünkbe juthat Timbaland rafinériája, a kanadai Junior Boys vagy éppen James Blake szenzibilitása - de meg kell hagyni, hogy Sohn hangja egyedi, és a mások által kiötlött produceri trükköket is kellő érzékkel és céltudatosan használja saját céljaira. Számára a bármily ügyesen kikevert audiokulissza csupán kötelező penzum - Sohn a dalaival és a hangjával hódít: az albumnyitó Tempestnél vagy a lemez már jó kétéves slágerénél (The Wheel) még a kíséretet is jórészt a saját vokáljából kialakított ornamentika adja. A recept: elegánsan hűvös tónus, kicsit szomorú hangulatú sorok az elveszettségről, mindez megkapó dallamokba és egy fokozatosan kibomló zenei szerkezetbe csomagolva. A Tremorson sokkal több a jól eltalált, fülbemászó dal, mint az öncélú stílusgyakorlat - előbbiek között feltétlenül fel kell sorolnunk a Fool, a Lights vagy a Lessons már majdnem táncorientált, lüktető ritmusra applikált balladáit, vagy az eleganciát tökélyre fejlesztő Tremors albumzárását.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.