Lemez

Sohn: Tremors

  • - minek -
  • 2014. május 30.

Zene

Az énekes-dalszerző Toph Taylor még 2005-ben, Londonban vette fel első szólóalbumát (akkor még Trouble Over Tokyóként), majd Bécsben telepedett le és adott ki további lemezeket.

2012-től már Sohn néven jelentette meg ígéretes maxijait - tavaly óta a remek 4AD kiadónál, ahol idei albuma is megjelent. Sohn-Taylor hamisítatlan urban soul, avagy R&B stílusú dalokat ír és ad elő - ezeket viszont jó ízléssel hangszerelt, frappánsan összerakott, érdekesen ritmizált, s természetesen markánsan friss elektronikus zenei köntösbe öltözteti. Szerzeményei hallatán eszünkbe juthat Timbaland rafinériája, a kanadai Junior Boys vagy éppen James Blake szenzibilitása - de meg kell hagyni, hogy Sohn hangja egyedi, és a mások által kiötlött produceri trükköket is kellő érzékkel és céltudatosan használja saját céljaira. Számára a bármily ügyesen kikevert audiokulissza csupán kötelező penzum - Sohn a dalaival és a hangjával hódít: az albumnyitó Tempestnél vagy a lemez már jó kétéves slágerénél (The Wheel) még a kíséretet is jórészt a saját vokáljából kialakított ornamentika adja. A recept: elegánsan hűvös tónus, kicsit szomorú hangulatú sorok az elveszettségről, mindez megkapó dallamokba és egy fokozatosan kibomló zenei szerkezetbe csomagolva. A Tremorson sokkal több a jól eltalált, fülbemászó dal, mint az öncélú stílusgyakorlat - előbbiek között feltétlenül fel kell sorolnunk a Fool, a Lights vagy a Lessons már majdnem táncorientált, lüktető ritmusra applikált balladáit, vagy az eleganciát tökélyre fejlesztő Tremors albumzárását.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.