Koncert

Trouble

  • - vincze -
  • 2014. december 22.

Zene

A chicagói zenekar tavaly nagyszerű lemezt készített The Distortion Field címmel (az egykori Floodgate-, Exhorder- és Alabama Thunderpussy-énekessel, Kyle Thomasszal a mikrofonnál), most mégsem azzal, hanem egy speciális turnéval érkezett Magyarországra: idén ünnepelte ugyanis a Psalm 9 című debütlemeze kiadásának harmincadik évfordulóját, amely alapmű korai előfutára volt a kilencvenes évek közepétől máig gyűrűző stoner-­doom hullámnak.

Meg persze nagyjából az első lemez megjelenése idején történt az, amit a Trouble kapcsán ezredjére is el kell mondani: ekkortájt koncerteztek közösen a Metallicával, és Hetfieldék azonnal megpróbálták (nagyjából eredményesen) megfejteni a már akkor is legendásan súlyos Trouble-gitárhangzás titkait.

Az egy perui és két magyar előzenekar után (amelyek közül a Makó Dávid énekessel felálló Stereochristot egy zárójel erejéig muszáj megemlíteni, ugyanis megdöbbentően jók voltak) színpadra lépő Trouble ennek megfelelően a Psalm 9 nagy részét eljátszotta, köztük olyan zakatoló alapvetéseket, mint a The Tempter vagy a Bastards Will Pay. Én ugyan nem láttam a Trouble-t az állítólag teljesen oda nem illő Kory Clarke-kal (ex-Warrior Soul) néhány éve Budapesten, de az eredeti énekessel, Eric Wagnerrel igen – nos, Kyle Thomas még nála is jobban énekelt. Egyszerűen elképesztő erő és dinamika van a hangjában, ami a legmagasabb fekvésekben is ugyan­olyan energiával tör elő belőle: mára a klasszikus heavy metal-hangok közt abszolút első ligás énekessé vált. A Rick Wartell (mostani fazonja egy vasalt hajú, heroinista Dieter Bohlené), illetve Bruce Franklin (Hulk Hogan mexikói nagybátyja) felállású, méltán hírhedt gitárduó is tökéletesen hozta a dalokban a kötelező ikerszóló-gyűjteményt, így ez a koncert még úgy is hibátlan volt, hogy a későbbi Manic Frustrationről nem játszottak semmit – pedig talán az a Trouble legjobb lemeze. Remélhetőleg azt is megünneplik nemsokára.

Dürer-kert, november 13.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.