Lemez

Tankcsapda: Urai vagyunk a helyzetnek

  • Kovács Bálint
  • 2014. december 22.

Zene

Sokkal több ki­­szá­míthatóság és sokkal kevesebb meg­lepő, újszerű vagy csak igazán jól eltalált téma került a Tankcsapda huszonötödik születésnapi leme­zére, mint amennyi ahhoz kellene, hogy az összkép ne csak a „rutinos, de jó” meg a „rutinos és nem is túl jó” között ingadozzon.

Nemcsak a struktúra kiszámítható – néhány társadalmi problémákról szóló szám mellett ott vannak az obligát csajozós, a romantikus és a magáról a rakendrollról szóló dalok –, hanem mindig túl sok idő telik el két olyan rész között, amikor lenne miért felkapni a fejünket.

Ugyanakkor letagadhatatlan – a szokatlanul tiszta és erős hangzás mellett –, hogy vannak nyomai annak, hogy a zenekar negyedszáz év után is tud még újat mutatni – ha nem is albumszinten, de egy-egy ötletet tekintve mindenképp. A szövegek ezúttal kicsikét politikusabbak, és ez a zsigeri, nem túl összetett odamondogatás jól passzol a zenéhez, amikor az is üvölt, és éppen nem ásít. Igaz, legalább ugyanennyiszer zsibbasztanak le az olyan nyelvi „poénok”, mint az „Uraim, urai vagyunk a helyzetnek”, vagy a „rockcsempész”, a „dallamdíler” és a „ritmusdoktor” fájdalmas triásza. Az önmagukban tisztességgel összerakott témákból álló, egészében mégis egysíkúnak, ötlettelennek tűnő zenének pedig kifejezetten jót tesz egy-egy olyan vérfrissítés, mint az Ektomorf főnökével, Farkas Zoltánnal felvett, és talán az ő tiszteletére sírkőkeményre thrashesített apokalipszisvízió, a Koponyák és csontvázak, vagy mint a Köpök rátok metálos, de fülbemászó durvulása. Utóbbi nemcsak a lemez legjobb riffjei, hanem a legkínosabb szöveg miatt is maradandó: a saját közönség – akár rosszindulatú – tagjait szánalmas férgeknek és nyomorult patkányoknak nevezni sehonnan nézve sem a rock and rollhoz méltó húzás.

Tankcsapda Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.