Lemez

Tankcsapda: Urai vagyunk a helyzetnek

  • Kovács Bálint
  • 2014. december 22.

Zene

Sokkal több ki­­szá­míthatóság és sokkal kevesebb meg­lepő, újszerű vagy csak igazán jól eltalált téma került a Tankcsapda huszonötödik születésnapi leme­zére, mint amennyi ahhoz kellene, hogy az összkép ne csak a „rutinos, de jó” meg a „rutinos és nem is túl jó” között ingadozzon.

Nemcsak a struktúra kiszámítható – néhány társadalmi problémákról szóló szám mellett ott vannak az obligát csajozós, a romantikus és a magáról a rakendrollról szóló dalok –, hanem mindig túl sok idő telik el két olyan rész között, amikor lenne miért felkapni a fejünket.

Ugyanakkor letagadhatatlan – a szokatlanul tiszta és erős hangzás mellett –, hogy vannak nyomai annak, hogy a zenekar negyedszáz év után is tud még újat mutatni – ha nem is albumszinten, de egy-egy ötletet tekintve mindenképp. A szövegek ezúttal kicsikét politikusabbak, és ez a zsigeri, nem túl összetett odamondogatás jól passzol a zenéhez, amikor az is üvölt, és éppen nem ásít. Igaz, legalább ugyanennyiszer zsibbasztanak le az olyan nyelvi „poénok”, mint az „Uraim, urai vagyunk a helyzetnek”, vagy a „rockcsempész”, a „dallamdíler” és a „ritmusdoktor” fájdalmas triásza. Az önmagukban tisztességgel összerakott témákból álló, egészében mégis egysíkúnak, ötlettelennek tűnő zenének pedig kifejezetten jót tesz egy-egy olyan vérfrissítés, mint az Ektomorf főnökével, Farkas Zoltánnal felvett, és talán az ő tiszteletére sírkőkeményre thrashesített apokalipszisvízió, a Koponyák és csontvázak, vagy mint a Köpök rátok metálos, de fülbemászó durvulása. Utóbbi nemcsak a lemez legjobb riffjei, hanem a legkínosabb szöveg miatt is maradandó: a saját közönség – akár rosszindulatú – tagjait szánalmas férgeknek és nyomorult patkányoknak nevezni sehonnan nézve sem a rock and rollhoz méltó húzás.

Tankcsapda Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.