DVD

Bizet: Carmen

  • - csont -
  • 2014. december 22.

Zene

Don Juan-esszéjében Kierkegaard különbséget tesz a mitikus és a Mozart operájában szereplő Don Giovanni között. Carmen esetében ez kevéssé áll, hiszen voltaképpen egyetlen író, Prosper Mérimée képzeletének teremtménye, ám aligha vitatható, hogy a buja cigánylány is szert tett az idők során némi mitológiai kontúrokra, legyen elég utalni Nietzsche élete alkonyán írt rajongó (és eszelős) futamaira.

Matthias Hartmann rendezése nem foglalkozik a lány ezen oldalával, az egész szcenírozás inkább szándékoltan pitiáner, mint nagyszabású. Ennek mintha ellene szólna az első felvonásban megjelenő szivarreklám, mely kétségkívül egy nagy („archetipikus”) péniszt jel­képez, de ez az olcsó eszköz csak erősíti a kisszerűség érzetét. Hartmann színpadán ócska kis alakok vetélkednek egy ugyancsak jelentéktelen nő kegyeiért, akit azonban mégis föléjük emel tántoríthatatlan szabadságvágya, szenvedélye.

A köznapiságot árasztják a jelmezek is; itt nincs semmiféle déli kavalkád, még Carmen is egy second hand otthonkában riszálja magát, és Escamillo öltözékében sem vall semmi a tarka torreádorra. Hartmann azonban túlsózza az eszköztelenséget, így végül maga a rendezése válik pitiánerré.

Az énekesek részben vigaszta­lóak: Veszelina Kaszarova remek Carmen, de erős mellhangjai némileg manierista színezetűek; Jonas Kaufmann mint Don José persze ezúttal is gyönyörűen dalol, de lírai naivitása talán elfedi szerelmi lángolását. Isabel Rey jelentéktelen Micaëla, és még nála is szürkébb a fahangú Michele Pertusi Escamillo szerepében. Franz Welser-Möst derekas unalommal vezeti a Zürichi Opera zenekarát.

Universal, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.