mi a kotta?

Tündérek és nornák

  • mi a kotta
  • 2016. július 16.

Zene

„Purcell éppen csak elkezdte kibontani nagy művészetét, mielőtt a zenében minden olaszossá vált volna, s miközben ezt a célt követte, meghalt, de nála nagyobb zenei tehetség Angliában sohasem született.” Egyik értő tisztelője és közeli kortársa méltatta ekképp holtában az alig 36 esztendőt megélt Or­pheus Britannicust, azaz Henry Purcellt, akinél utóbb sem igen született nagyobb zeneszerző a ködös Albionban. Erről péntek este az operaházban vehetünk meggyőző bizonyságot, hiszen ott a Szent­ivánéji álom alapján (és annak egykorú szabad és látványos adaptálásához) íródott Purcell-mű, A tündérkirálynő bemutatója vár reánk (június 17., hét óra). A fenti körülményeskedő megfogalmazás ez egyszer menthető, s alighanem még kacifántosabb lenne meghatároznunk A tündérkirálynő műfaját, merthogy a masque és a semi-opera fogalmait nem is olyan egyszerű érzékletesen, de mégis torzítás nélkül megmagyaráznunk. Hála az égnek, erre most nincs is szükség, mivel Almási-Tóth András rendezése elhagyja mindazt a sok prózát, amelyhez eredetileg csupán toldalékul szolgált Purcell műve, s A tündérkirálynő ilyesformán operaként lesz előadva, ahol a címszereplő femme fatale gyanánt fog egzisztálni, méghozzá a szépséges Baráth Emőke (képünkön) megformálásában.

Mindeközben a hétvégén a Müpa hangversenytermében a Ring-tetralógia második, harmadik és negyedik darabja, azaz első, második és harmadik estéje is lezajlik majd. (Mert A Rajna kincse, ugye, csupán előestéül szolgál.) Fischer Ádám vezényletével elénk hömpölyög tehát a hős Siegfried története: fogantatásától ifjúkorán és küzdelmein át egészen meggyilkoltatásáig. Heroikus lényét Thomas Mann így jellemezte-értelmezte: „A fény mitikus alakja ő, semmi sem köti és semmi sem korlátozza, nem szorul védelemre, csak magára támaszkodik, hisz magában és szabadságában tündököl; tettek félelmet nem ismerő és ártatlan végrehajtója, a sors beteljesítője, aki halálának magasztos természeti jelensége által hirdeti, hogy a régi, maradi idők napja leáldozott, s a világot a tudás és az erkölcs új síkjára emelve váltja meg.” Korunk persze már ambivalensebbnek látja e germán hőst, akinek testvérpári szüleit A walkűrben Johan Botha és Anja Kampe fogja elénk idézni (Nemzeti Hangversenyterem, június 17., négy óra). Maga Siegfried pedig előbb Daniel Brenna (Nemzeti Hangversenyterem, június 18., négy óra), majd Christian Franz (Nemzeti Hangversenyterem, június 19., négy óra) megformálásában halad majd világkorszakváltást jelző végzete felé.

S végezetül jöjjön egy nyáresti szabadtéri koncert, méghozzá a Concerto Budapest együtteséé! Keller András és zenekara ugyanis ezen a nyáron is a Pesti Vármegyeháza díszudvarán muzsikál majd csütörtök esténként, és sorozatuk első koncertje éppen most ígérkezik (június 23., nyolc óra). A népszerű program első felét egy korai Mozart-divertimento és az 1786-os A-dúr zongoraverseny alkotja, az utóbbi Érdi Tamás szólójával, hogy aztán a szünetet követően már Beethoven I. szimfóniájának hangjai szálljanak fel a vármegyeházára.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.