mi a kotta?

Tündérek és nornák

  • mi a kotta
  • 2016. július 16.

Zene

„Purcell éppen csak elkezdte kibontani nagy művészetét, mielőtt a zenében minden olaszossá vált volna, s miközben ezt a célt követte, meghalt, de nála nagyobb zenei tehetség Angliában sohasem született.” Egyik értő tisztelője és közeli kortársa méltatta ekképp holtában az alig 36 esztendőt megélt Or­pheus Britannicust, azaz Henry Purcellt, akinél utóbb sem igen született nagyobb zeneszerző a ködös Albionban. Erről péntek este az operaházban vehetünk meggyőző bizonyságot, hiszen ott a Szent­ivánéji álom alapján (és annak egykorú szabad és látványos adaptálásához) íródott Purcell-mű, A tündérkirálynő bemutatója vár reánk (június 17., hét óra). A fenti körülményeskedő megfogalmazás ez egyszer menthető, s alighanem még kacifántosabb lenne meghatároznunk A tündérkirálynő műfaját, merthogy a masque és a semi-opera fogalmait nem is olyan egyszerű érzékletesen, de mégis torzítás nélkül megmagyaráznunk. Hála az égnek, erre most nincs is szükség, mivel Almási-Tóth András rendezése elhagyja mindazt a sok prózát, amelyhez eredetileg csupán toldalékul szolgált Purcell műve, s A tündérkirálynő ilyesformán operaként lesz előadva, ahol a címszereplő femme fatale gyanánt fog egzisztálni, méghozzá a szépséges Baráth Emőke (képünkön) megformálásában.

Mindeközben a hétvégén a Müpa hangversenytermében a Ring-tetralógia második, harmadik és negyedik darabja, azaz első, második és harmadik estéje is lezajlik majd. (Mert A Rajna kincse, ugye, csupán előestéül szolgál.) Fischer Ádám vezényletével elénk hömpölyög tehát a hős Siegfried története: fogantatásától ifjúkorán és küzdelmein át egészen meggyilkoltatásáig. Heroikus lényét Thomas Mann így jellemezte-értelmezte: „A fény mitikus alakja ő, semmi sem köti és semmi sem korlátozza, nem szorul védelemre, csak magára támaszkodik, hisz magában és szabadságában tündököl; tettek félelmet nem ismerő és ártatlan végrehajtója, a sors beteljesítője, aki halálának magasztos természeti jelensége által hirdeti, hogy a régi, maradi idők napja leáldozott, s a világot a tudás és az erkölcs új síkjára emelve váltja meg.” Korunk persze már ambivalensebbnek látja e germán hőst, akinek testvérpári szüleit A walkűrben Johan Botha és Anja Kampe fogja elénk idézni (Nemzeti Hangversenyterem, június 17., négy óra). Maga Siegfried pedig előbb Daniel Brenna (Nemzeti Hangversenyterem, június 18., négy óra), majd Christian Franz (Nemzeti Hangversenyterem, június 19., négy óra) megformálásában halad majd világkorszakváltást jelző végzete felé.

S végezetül jöjjön egy nyáresti szabadtéri koncert, méghozzá a Concerto Budapest együtteséé! Keller András és zenekara ugyanis ezen a nyáron is a Pesti Vármegyeháza díszudvarán muzsikál majd csütörtök esténként, és sorozatuk első koncertje éppen most ígérkezik (június 23., nyolc óra). A népszerű program első felét egy korai Mozart-divertimento és az 1786-os A-dúr zongoraverseny alkotja, az utóbbi Érdi Tamás szólójával, hogy aztán a szünetet követően már Beethoven I. szimfóniájának hangjai szálljanak fel a vármegyeházára.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.