Koncert

Végig szerepben marad

Jenny Hval a Trafóban

  • - minek -
  • 2017. április 9.

Zene

A megtévesztő látszat szerint a törékenynek tűnő norvég énekesnő ősszel megjelent lemeze, a Blood Bitch – ami a tavalyi év egyik szenzációja volt – zavarba ejtően sok témát rendez a vér fogalma köré.

Benne van a hetvenes évek (általa is hivatkozva, Jesus Franco) erotikus vámpírfilmjeinek lenyomata, női tapasztalat nyers szókimondással, határozott feminista hátterű kultúrkritika, a kapitalizmus szarkasztikus analízise megtévesztően popzenei köntösben – mindez mély és közben szubverzív dalokkal, melyek szövege rendre csavar egyet azok szinte éteri tónusán. Jenny Hval azonban nem csak az ötletek kiagyalásában, de megvalósításában is erős, és erre a mostani (az Electrify sorozat 12. etapján előadott) estje is bizonyíték: minden perce jól kifundált, minden hatáselem gondosan kidolgozott, úgy zenei, mint szcenikai értelemben. Határozott pluszt ad a produkcióhoz Hval erős színpadi jelenléte, artistaruhára vetett piros lebernyegben, nyakában egy fura boaszerűséggel végig szerepben marad, ugyanakkor a maga fanyar humorával képes megszólítani és megnevettetni is a publikumot. Fellépésről fellépésre váltakozó összetételű és létszámú csapattal állítja színpadra zenéjét: ezúttal egyetlen kísérővel érkezik, aki a zenei alapokat szolgáltatja, alkalmanként Hval hangját loopolja-manipulálja, s az első számban még egy basszusgitár is a nyakába kerül. Néha megtévesztően lo-fi, roncsolt szintipop szól, mintha a szomszédból hallanánk egy mobiltelefonról, hogy a következő számban előkerüljenek a gyomorforgató mély basszusok is (a Trafó hangosítása hagyományosan remek!). A szinte egyetlen hangfolyamként működő, alig megszakított, rövidre szabott, de így is majdnem katartikus előadás bizonyos pontokon szinte felizzik. A Great Undressing arc poetica diszkójára, meg különösen a fináléra tartogatott, perfekt szinti/goth/wave/pop Female Vampire dübörgésére nem lehet nem táncolni, ami már megelőlegezi az ütemes tapsot. Sajnos, ráadásra most nem jutott idő.

március 4.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.