Koncert

Végig szerepben marad

Jenny Hval a Trafóban

  • - minek -
  • 2017. április 9.

Zene

A megtévesztő látszat szerint a törékenynek tűnő norvég énekesnő ősszel megjelent lemeze, a Blood Bitch – ami a tavalyi év egyik szenzációja volt – zavarba ejtően sok témát rendez a vér fogalma köré.

Benne van a hetvenes évek (általa is hivatkozva, Jesus Franco) erotikus vámpírfilmjeinek lenyomata, női tapasztalat nyers szókimondással, határozott feminista hátterű kultúrkritika, a kapitalizmus szarkasztikus analízise megtévesztően popzenei köntösben – mindez mély és közben szubverzív dalokkal, melyek szövege rendre csavar egyet azok szinte éteri tónusán. Jenny Hval azonban nem csak az ötletek kiagyalásában, de megvalósításában is erős, és erre a mostani (az Electrify sorozat 12. etapján előadott) estje is bizonyíték: minden perce jól kifundált, minden hatáselem gondosan kidolgozott, úgy zenei, mint szcenikai értelemben. Határozott pluszt ad a produkcióhoz Hval erős színpadi jelenléte, artistaruhára vetett piros lebernyegben, nyakában egy fura boaszerűséggel végig szerepben marad, ugyanakkor a maga fanyar humorával képes megszólítani és megnevettetni is a publikumot. Fellépésről fellépésre váltakozó összetételű és létszámú csapattal állítja színpadra zenéjét: ezúttal egyetlen kísérővel érkezik, aki a zenei alapokat szolgáltatja, alkalmanként Hval hangját loopolja-manipulálja, s az első számban még egy basszusgitár is a nyakába kerül. Néha megtévesztően lo-fi, roncsolt szintipop szól, mintha a szomszédból hallanánk egy mobiltelefonról, hogy a következő számban előkerüljenek a gyomorforgató mély basszusok is (a Trafó hangosítása hagyományosan remek!). A szinte egyetlen hangfolyamként működő, alig megszakított, rövidre szabott, de így is majdnem katartikus előadás bizonyos pontokon szinte felizzik. A Great Undressing arc poetica diszkójára, meg különösen a fináléra tartogatott, perfekt szinti/goth/wave/pop Female Vampire dübörgésére nem lehet nem táncolni, ami már megelőlegezi az ütemes tapsot. Sajnos, ráadásra most nem jutott idő.

március 4.

Figyelmébe ajánljuk

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.