Koncert

Végig szerepben marad

Jenny Hval a Trafóban

  • - minek -
  • 2017. április 9.

Zene

A megtévesztő látszat szerint a törékenynek tűnő norvég énekesnő ősszel megjelent lemeze, a Blood Bitch – ami a tavalyi év egyik szenzációja volt – zavarba ejtően sok témát rendez a vér fogalma köré.

Benne van a hetvenes évek (általa is hivatkozva, Jesus Franco) erotikus vámpírfilmjeinek lenyomata, női tapasztalat nyers szókimondással, határozott feminista hátterű kultúrkritika, a kapitalizmus szarkasztikus analízise megtévesztően popzenei köntösben – mindez mély és közben szubverzív dalokkal, melyek szövege rendre csavar egyet azok szinte éteri tónusán. Jenny Hval azonban nem csak az ötletek kiagyalásában, de megvalósításában is erős, és erre a mostani (az Electrify sorozat 12. etapján előadott) estje is bizonyíték: minden perce jól kifundált, minden hatáselem gondosan kidolgozott, úgy zenei, mint szcenikai értelemben. Határozott pluszt ad a produkcióhoz Hval erős színpadi jelenléte, artistaruhára vetett piros lebernyegben, nyakában egy fura boaszerűséggel végig szerepben marad, ugyanakkor a maga fanyar humorával képes megszólítani és megnevettetni is a publikumot. Fellépésről fellépésre váltakozó összetételű és létszámú csapattal állítja színpadra zenéjét: ezúttal egyetlen kísérővel érkezik, aki a zenei alapokat szolgáltatja, alkalmanként Hval hangját loopolja-manipulálja, s az első számban még egy basszusgitár is a nyakába kerül. Néha megtévesztően lo-fi, roncsolt szintipop szól, mintha a szomszédból hallanánk egy mobiltelefonról, hogy a következő számban előkerüljenek a gyomorforgató mély basszusok is (a Trafó hangosítása hagyományosan remek!). A szinte egyetlen hangfolyamként működő, alig megszakított, rövidre szabott, de így is majdnem katartikus előadás bizonyos pontokon szinte felizzik. A Great Undressing arc poetica diszkójára, meg különösen a fináléra tartogatott, perfekt szinti/goth/wave/pop Female Vampire dübörgésére nem lehet nem táncolni, ami már megelőlegezi az ütemes tapsot. Sajnos, ráadásra most nem jutott idő.

március 4.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.