Koncert

Végig szerepben marad

Jenny Hval a Trafóban

  • - minek -
  • 2017. április 9.

Zene

A megtévesztő látszat szerint a törékenynek tűnő norvég énekesnő ősszel megjelent lemeze, a Blood Bitch – ami a tavalyi év egyik szenzációja volt – zavarba ejtően sok témát rendez a vér fogalma köré.

Benne van a hetvenes évek (általa is hivatkozva, Jesus Franco) erotikus vámpírfilmjeinek lenyomata, női tapasztalat nyers szókimondással, határozott feminista hátterű kultúrkritika, a kapitalizmus szarkasztikus analízise megtévesztően popzenei köntösben – mindez mély és közben szubverzív dalokkal, melyek szövege rendre csavar egyet azok szinte éteri tónusán. Jenny Hval azonban nem csak az ötletek kiagyalásában, de megvalósításában is erős, és erre a mostani (az Electrify sorozat 12. etapján előadott) estje is bizonyíték: minden perce jól kifundált, minden hatáselem gondosan kidolgozott, úgy zenei, mint szcenikai értelemben. Határozott pluszt ad a produkcióhoz Hval erős színpadi jelenléte, artistaruhára vetett piros lebernyegben, nyakában egy fura boaszerűséggel végig szerepben marad, ugyanakkor a maga fanyar humorával képes megszólítani és megnevettetni is a publikumot. Fellépésről fellépésre váltakozó összetételű és létszámú csapattal állítja színpadra zenéjét: ezúttal egyetlen kísérővel érkezik, aki a zenei alapokat szolgáltatja, alkalmanként Hval hangját loopolja-manipulálja, s az első számban még egy basszusgitár is a nyakába kerül. Néha megtévesztően lo-fi, roncsolt szintipop szól, mintha a szomszédból hallanánk egy mobiltelefonról, hogy a következő számban előkerüljenek a gyomorforgató mély basszusok is (a Trafó hangosítása hagyományosan remek!). A szinte egyetlen hangfolyamként működő, alig megszakított, rövidre szabott, de így is majdnem katartikus előadás bizonyos pontokon szinte felizzik. A Great Undressing arc poetica diszkójára, meg különösen a fináléra tartogatott, perfekt szinti/goth/wave/pop Female Vampire dübörgésére nem lehet nem táncolni, ami már megelőlegezi az ütemes tapsot. Sajnos, ráadásra most nem jutott idő.

március 4.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.