Visszaemlékezés: Szakcsi tizenkét éve adott interjút a Narancsnak

  • narancs.hu
  • 2022. október 2.

Zene

A ma elhunyt dzsesszzenész 2010-ben adott lapunknak interjút.

Szakcsi Lakatos Béla hazánk első Kossuth-díjas dzsesszzenésze volt, de ennél sokkal több. A Narancsnak 2010-ben adott interjút.

Szerinte a magyar zenének nagy hírneve volt, de az utóbbi évtizedekben ez már veszített jelentőségéből.  Mint akkor mondta, lekésett arról, hogy külföldön építsen karriert, és akkor tett le végleg arról, hogy az Egyesült Államokba menjen, amikor ledőltek az ikertornyok. Amerika egyébként szerinte nem szereti a dzsesszt, az igazi művészi szabadságot pedig Franciaországban kell keresni.

Talán többet is elért volna, ha nem ide, hanem oda születik, mondta. Oscar Peterson és Stan Getz hatására kezdett dzsesszzenével foglalkozni, Leonard Bernsteinhez képest törpének érezte magát. Talán azért nem ismerték el az országban mint zeneszerzőt, csak mint dzsesszzenészt és zongoristát, mert cigány származású. A kultúra területén léteznek különböző bizottságok, kuratóriumok, amelyeknek döntési joguk van, de egyikben sem ül cigány származású ember, aki képviselné a cigány művészeket.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."