Interjú

„Billy Idol-rajongó vagyok”

Steve Stevens gitáros

Zene

Közreműködött filmzenékben, gitározott a Dirty Diana című Michael Jackson-slágerben, dolgozott David Hasselhoff-fal, de a leginkább Billy Idol szólógitárosaként ismerhetjük. Steve Stevens a budapesti Billy Idol-koncert előtt mesélt nekünk együttműködésükről, a Top Gun Grammy-díjáról és sok minden másról.

Magyar Narancs: Volt-e olyan meghatározó pillanat az életedben, ami miatt úgy döntöttél, hogy szólógitáros leszel?

Steve Stevens: A magam szempontjából nem igazán teszek különbséget a szólógitározás és bármilyen másfajta gitározás között. Olyan zenészként tekintek magamra, aki különböző gitárokon különböző stílusokban játszik. Van egy öt évvel idősebb bátyám, együtt nőttünk fel New York külvárosában, egy tengerparti részen. Esténként kiment a partra a haverjaival, és gitároztak. Én meg persze együtt akartam lógni velük, és ennek az volt a legegyszerűbb módja, hogy én is elkezdtem gitározni. A hatvanas évekről beszélünk, akkoriban Amerikában az emberek meg voltak őrülve a hangszerért. Mindenki gitározott, még apám is vett magának egyet 13 dollárért. Keményen dolgozó melós volt, akinek nem nagyon volt ideje gitározni, így a hangszer az én szobámban kötött ki. Imádtam a Beatlest és a Stonest, zajt szerettem volna csinálni. A környékünkről származott egy viszonylag híres protesténekes, Phil Ochs, a nővérétől vettem az első gitárleckéket. Hamarosan felfedeztem Jimi Hendrixet, és rájöttem, hogy a popzenének lehet komoly jelentése, nem csak a buta slágerek léteznek. Alacsony srác voltam, nem voltam jó a sportokban, és rájöttem, hogy a zenén keresztül tudom kifejezni magam. Így szerettem meg a gitározást, és mindegy volt, hogy milyen stílust játszom.

MN: Amikor a nyolcvanas évek elején találkoztál Billy Idollal, mi volt az első benyomásod róla?

SS: Soha nem találkoztam nála karizmatikusabb emberrel. Nagy becsvágy volt benne, komoly célokat, terveket dédelgetett. Előtte csinált három lemezt a Generation X nevű zenekarával Angliában, de aztán átköltözött az Egyesült Államokba. Hozta magával a punk energiáját, egyszerű, há­rom­akkordos szépségét, meg akarta mutatni az amerikaiaknak, hogy nem csak olyan szabvány rockzenekarok léteznek, mint a Foreigner vagy a Boston. Pont akkor találkoztam Billyvel, amikor először megjelentette a Mony Mony című kislemezt. Akkor még nem lett sikeres, mert a rádiók nem voltak hajlandók egy tüskés hajú zenész slágerét játszani. Billynek az volt az eltökélt szándéka, hogy változtasson ezen a hozzáálláson. Amit Angliában elkezdett, azt próbálta új formában előadni az amerikaiaknak, valamennyire a tánczenét is bele akarta építeni a dalaiba. Összeállt Keith Forsey producerrel, aki a Giorgio Moroder-féle diszkós iskolát képviselte. Én hamar rájöttem, hogy nem punkgitárosra van szüksége. Tudtam, hogy nem fog neki tetszeni az összes ötletem, de több opcióm volt a számára. Fokozatosan hangolódtunk egymásra zeneileg, kiderült, hogy sok közös kedvencünk is van. Mind a ketten imádtuk a Beatlest, főleg azt, hogy mindegyik daluk egy kicsit más, hogy lemezről lemezre fejlődve vitték a hallgatót izgalmas zenei utazásokra. Persze voltak jelentős eltérések is az ízlésünkben, de szerintem ez is az előnyünkre vált.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”