Koncert

Warpaint

Zene

"Tavaly még bírtam őket" - hangzik el valakinek a szájából az A38 hajó folyosóján, és a szóban forgó személy talán nem is sejti, hogy ennél tökéletesebben nem fogalmazhatná meg a hipszterség esszenciáját. Az tény, hogy a részben a hipszterek által pár éve felkarolt amerikai Warpaint már lassacskán két éve adós egy új lemezzel, de először járnak nálunk, és szerencsére nem fesztiválon. A hajó sokkal intimebb kulisszái jobban passzolnak a zenekar artrockjához, de az sem lőtt volna nagyon mellé, aki ezt a koncertet a Müpába szervezte volna. Probléma csak egy van: jó régi magyar szokás szerint rohadt későn van a kezdés, fél tizenkettőkor, ráadásul egy vasárnap estén.

Szerencsére a halmozottan bölcsészes megjelenésű warpaintes csajok feledtetik a másnap reggeli meló fenyegető közelségét, és bizonyítják, hogy a hype nem volt érdemtelen. A disszonáns gitárok a Cure-t, a verze-refrén-verze elhagyása (és még egy s más) a Cocteau Twinst, a színtiszta vokálok a motownos csajzenekarokat, a szembe lógó loboncok meg néha a Ramonest idézik, és az is egyértelmű, hogy ha stylistot engednének a közelükbe, akkor ők lehetnének az új Bangles. De szerencsére nem ez a buli konklúziója, hanem az, hogy a ritmusszekció döbbenetesen jól össze van hangolva, Theresa Wayman gitáros szinte többet frontemberkedik, mint az eredetileg ezt a posztot birtokló Emily Kokal, Jenny Lee Lindberg basszusgitáros pedig toronymagasan nyeri a nem létező cukisági versenyt a színpadon. A koncert csúcspontja egyértelműen az Undertow, negatívumként pedig csak azt lehet felhozni, hogy a ráadás egy túl hosszúra nyújtott Kokal-szólószettből (melybe az énekesnő a Bruce Springsteen/Patti Smith-féle Because The Nightot is beleszövi) és egy közepesen izgalmas új számból áll, de még így is feledtetik az emberrel az ébresztőóra vészesen közelgő üvöltését. Ja, és még Bródy János is ott van a közönségben. Akkor ő most hipszter?

A38 hajó, július 8.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.