Koncert

Warpaint

Zene

"Tavaly még bírtam őket" - hangzik el valakinek a szájából az A38 hajó folyosóján, és a szóban forgó személy talán nem is sejti, hogy ennél tökéletesebben nem fogalmazhatná meg a hipszterség esszenciáját. Az tény, hogy a részben a hipszterek által pár éve felkarolt amerikai Warpaint már lassacskán két éve adós egy új lemezzel, de először járnak nálunk, és szerencsére nem fesztiválon. A hajó sokkal intimebb kulisszái jobban passzolnak a zenekar artrockjához, de az sem lőtt volna nagyon mellé, aki ezt a koncertet a Müpába szervezte volna. Probléma csak egy van: jó régi magyar szokás szerint rohadt későn van a kezdés, fél tizenkettőkor, ráadásul egy vasárnap estén.

Szerencsére a halmozottan bölcsészes megjelenésű warpaintes csajok feledtetik a másnap reggeli meló fenyegető közelségét, és bizonyítják, hogy a hype nem volt érdemtelen. A disszonáns gitárok a Cure-t, a verze-refrén-verze elhagyása (és még egy s más) a Cocteau Twinst, a színtiszta vokálok a motownos csajzenekarokat, a szembe lógó loboncok meg néha a Ramonest idézik, és az is egyértelmű, hogy ha stylistot engednének a közelükbe, akkor ők lehetnének az új Bangles. De szerencsére nem ez a buli konklúziója, hanem az, hogy a ritmusszekció döbbenetesen jól össze van hangolva, Theresa Wayman gitáros szinte többet frontemberkedik, mint az eredetileg ezt a posztot birtokló Emily Kokal, Jenny Lee Lindberg basszusgitáros pedig toronymagasan nyeri a nem létező cukisági versenyt a színpadon. A koncert csúcspontja egyértelműen az Undertow, negatívumként pedig csak azt lehet felhozni, hogy a ráadás egy túl hosszúra nyújtott Kokal-szólószettből (melybe az énekesnő a Bruce Springsteen/Patti Smith-féle Because The Nightot is beleszövi) és egy közepesen izgalmas új számból áll, de még így is feledtetik az emberrel az ébresztőóra vészesen közelgő üvöltését. Ja, és még Bródy János is ott van a közönségben. Akkor ő most hipszter?

A38 hajó, július 8.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.