Lemez

Matekból jeles

Kreator: Phantom Antichrist

  • Kovács Bálint
  • 2012. július 24.

Zene

Az utóbbi időben sok egykor nagyon jó együttes kifejezetten csapnivaló lemezeket adott ki - ehhez képest az, hogy a thrash metal egyik német alapcsapata, a harmincéves Kreator a megszokottan magas színvonalú, ámde bármiféle előrelépésnek a nyomát sem mutató új albummal állt elő, akár örömteli fejleménynek is tekinthető. Mille Petrozzáék pontosan kimatekozták, hogy mennyi gyorsulásra és mennyi középtempós részre, mennyi lírai futamra és gitárszólóra van szükség egy-egy számon belül, illetve a lemezen szétosztva - és úgy tűnik, számolni nagyon tudnak: akit megnyugtat a matematika állandó egyértelműségéből adódó kiszámíthatósága, annak biztosan bejön majd a Phantom Antichrist is.


Mert tényleg megvan szinte minden a dalokban: kétlábgépes dübörgés, gitárhős szólók, akusztikus gitáros számkezdés utáni begyorsulás, profetikus hangulatú éneklés-szónoklás - a jó tanuló annyira betanulta az anyagot, hogy már magának súg. Ha olyasvalaki hallgatná meg mondjuk a címadót, aki még sosem hallott a Kreatorről, valószínűleg elégedett lenne - tényleg nincs más baj vele, mint hogy pont ugyanezt eljátszották már több tucatnyiszor. Ráadásul a Phantom... tételei korábban inkább korrekt töltelékszámok lehettek volna az ötletesebb, eredetibb, maradandóbb dalok között.

A lemez kétharmadára felhasználják teljes eszköztárukat, s ekkor mintha újra kezdődne az egész, csak ugyanazok a sablonok más sorrendben követik egymást. A kombinatorika törvényei alapján a rutinmegoldásokat mindig máshogy variálva a Kreator még több ugyanilyen lemezt össze tudna rakni. Őszintén reméljük, hogy nem teszi.

Nuclear Blast, 2012

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.