Lemez

Matekból jeles

Kreator: Phantom Antichrist

  • Kovács Bálint
  • 2012. július 24.

Zene

Az utóbbi időben sok egykor nagyon jó együttes kifejezetten csapnivaló lemezeket adott ki - ehhez képest az, hogy a thrash metal egyik német alapcsapata, a harmincéves Kreator a megszokottan magas színvonalú, ámde bármiféle előrelépésnek a nyomát sem mutató új albummal állt elő, akár örömteli fejleménynek is tekinthető. Mille Petrozzáék pontosan kimatekozták, hogy mennyi gyorsulásra és mennyi középtempós részre, mennyi lírai futamra és gitárszólóra van szükség egy-egy számon belül, illetve a lemezen szétosztva - és úgy tűnik, számolni nagyon tudnak: akit megnyugtat a matematika állandó egyértelműségéből adódó kiszámíthatósága, annak biztosan bejön majd a Phantom Antichrist is.


Mert tényleg megvan szinte minden a dalokban: kétlábgépes dübörgés, gitárhős szólók, akusztikus gitáros számkezdés utáni begyorsulás, profetikus hangulatú éneklés-szónoklás - a jó tanuló annyira betanulta az anyagot, hogy már magának súg. Ha olyasvalaki hallgatná meg mondjuk a címadót, aki még sosem hallott a Kreatorről, valószínűleg elégedett lenne - tényleg nincs más baj vele, mint hogy pont ugyanezt eljátszották már több tucatnyiszor. Ráadásul a Phantom... tételei korábban inkább korrekt töltelékszámok lehettek volna az ötletesebb, eredetibb, maradandóbb dalok között.

A lemez kétharmadára felhasználják teljes eszköztárukat, s ekkor mintha újra kezdődne az egész, csak ugyanazok a sablonok más sorrendben követik egymást. A kombinatorika törvényei alapján a rutinmegoldásokat mindig máshogy variálva a Kreator még több ugyanilyen lemezt össze tudna rakni. Őszintén reméljük, hogy nem teszi.

Nuclear Blast, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”