web - FEJTÕ 100

  • - urfi -
  • 2009. szeptember 24.

Zene

"Író, újságíró, szerkesztő, kritikus, politikai elemző, történész-esszéista, Kelet-Európa-szakértő, apa, nagyapa, barát, kolléga, ismerős, udvarló, szerető, zenerajongó, társalkodó, vitázó, tanár, mester, versenytárs, ellenfél, ellenség" - olvassuk a felsorolást a tavaly elhunyt világpolgár századik születésnapjára elkészült remek honlap szerkesztői jegyzetében, és ezzel be is lőhetjük a vállalkozás célját: mindebből mutatni valamit. Földes Anita az utolsó években 60 órányi hangfelvételt készített Fejtővel, a 100 év Vagány munkacímű könyvnek egyrészt kivonata, másrészt multimédiás felülete a weblap (tehát hírverésnek sem rossz).
"Író, újságíró, szerkesztõ, kritikus, politikai elemzõ, történész-esszéista, Kelet-Európa-szakértõ, apa, nagyapa, barát, kolléga, ismerõs, udvarló, szeretõ, zenerajongó, társalkodó, vitázó, tanár, mester, versenytárs, ellenfél, ellenség" - olvassuk a felsorolást a tavaly elhunyt világpolgár századik születésnapjára elkészült remek honlap szerkesztõi jegyzetében, és ezzel be is lõhetjük a vállalkozás célját: mindebbõl mutatni valamit. Földes Anita az utolsó években 60 órányi hangfelvételt készített Fejtõvel, a 100 év Vagány munkacímû könyvnek egyrészt kivonata, másrészt multimédiás felülete a weblap (tehát hírverésnek sem rossz). Belehallgathatunk a beszélgetésekbe, illetve különbözõ archívumokból is szerepelnek filmrészletek, képek. Az interjúkban a szokásos döbbenet: Fidel Castro azt mondta rólam, mikor megkérdeztem Thomas Mannt, mikor Attilával Babitsnál vacsoráztunk - és így tovább. Közel ötven könyv és tízezer cikk: állítólag ennyi az életmû, ebbõl olvashatunk részleteket, de a legizgalmasabb egyértelmûen a '49-ben írott, kiadatlan Rajk-könyv részlete és tartalomjegyzéke. "A Rajk-per az esztétikum szempontjából" - ilyen fejezetcímek vannak. A levelezésbõl elég sovány szeletnek tûnik a Chiractól és Michel Rocard miniszterelnöktõl kapott pár sor, de ne legyünk telhetetlenek, hiszen van még látnivaló bõven: életrajz, nekrológok, vallomások, "kedvencek". Az uralkodó hang a feltétlen tiszteleté, de egyrészt van miért, másrészt meg legalább a heroizálást sikerül elkerülni, gondolok itt az Egy ismeretlen hölgy vallomására popsinézés témakörben. A kedvenc muzsikák címszó alatt beillesztett három Don Giovanni-videó viszont fölösleges felületesség (merthogy Fejtõ is egy Don Juan, ugye értik).

A felület kicsit nehézkesen kezelhetõ, a külcsín sem az a kimondott vizuális orgia, és a szerkesztésrõl is lenne még mit mondanom, de ha valóban két-három magánember hozta össze, mint ahogy ezt sejteni lehet - nos, akkor csendben emelem kalapom.

www.fejto100.hu

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.