World Music: az év végén majd...

  • 1997. december 4.

Zene

...alighanem átfogóbb értékelésre ragadtatom magam, de addig is körbefülelnék még, mi újság a világzenei sikerlistákon.

Sabah Habas Mustapha: Jalan Kopo. Az 1991 óta pihenő 3 Mustaphas 3 énekese/basszere négy évvel ezelőtt készítette első indonéz albumát, annak Densapar Moon volt a címe, és elment belőle vagy félmillió. Ebből is el fog, biztosan. Mustapha úr halál rafinált popzenét csinál, és megint összehozott legalább három olyan melódiát, amit nem lehet kivakarni a fülből. Ezeken a számokon, meglehet, egy angol popzenekar sem ronthatna túl sokat, de akkor tökmindegy lenne; (az angolul éneklő) Mustapha számait az indonéz muzsikusok jelenléte, különleges hangszerei tornászták a nemzetközi sikerlista harmadik helyére. Síppal, dobbal, nádiciterával. World pop - szokás mondani ilyenkor, már ha megszokható egy újabb hülye fogalom. A magyar-orosz Baba Yaga, az angol 3 Mustaphas 3, a madagaszkári Tarika, a finn Värttinä tartozhat a rokonságába: jobbára vállalható família. * * * * (Kartini Records)

Big Noise 2 - Another Mambo Inn Compilation. Tendenciának látszik: angol klubok DJ-jei szerkesztenek törzshelyük profilját reprezentáló válogatásokat. Nyáron az Anokha klub ázsiai tánczenéit mutatta be Talvin Singh, most a Mambo Inn latin-amerikai, karibi, kubai, nyugat-afrikai muzsikáit söpörte be Gerry Lyseight. Ha a sokat emlegetett revivalre mozdult volna rá, azzal sem volna baj, de a Mambo Inn ezt a zenét nyomta tíz évvel ezelőtt is, nem beszélve a kompiláció 1993-as első részéről. Referenciailag rendben volnánk tehát, a fül és az ízlés dolgában meg végképp: Baaba Maal, Jesús Alemany, az Africando vagy a Jazz Jamaica után nincs kérdés, nem is lehet. Együtt az örökzöldek új hajtásai és a latin új hullám klasszikusai, az annyi, mint * * * * * (Rykodisc)

Musafir: The Gypsies of Rajasthan. Rajasthan India északkeleti, Pakisztánnal határos állama. Muzulmánok és hinduk laknak itt békességben, gyakran megosztják a templomot is, de istenüket eltérő zenei nyelven szólítják meg. Míg a muzulmánok a klasszikus zenei formákhoz, a hindu cigányok a folkzenéhez, a táncosok, vásárosok, mutatványosok zenéihez kötődnek erősebben.

Az 1984 óta Franciaországban élő Hameed Khan tavalyelőtt Les Gitans du Rajasthan néven hozta össze azt a zenekart, melynek idén a Musafir nevet adta. Fél évig járták Európát bábosokkal, fakírokkal, kígyóbűvölőkkel, tűznyelőkkel cirkuszolva, majd bevonultak egy stúdióba. Lemezük nem kevésbé változatos, mint amilyen egy-egy show-juk lehetett: hol a pakisztáni qawwali, hol a karnataka tablaiskola, hol Suwa Devi énekstílusának emlékeit csalva elő (már legalábbis e sorok az indiai zenében járatlan szerzőjéből). * * * * (Blue Flame)

Romania: Dumitru Farcas, Taraf Mociu, Florea Pascu, Taraf de Haiduks, Fanfare Ciocarlia. Romániát ki lehet pipálni; a címben jelzett (ismertebb) neveken túl további kilenc is helyet kapott e válogatáson. Több is, mint válogatás, inkább guide-nak mondanám: a kísérő szöveg segítségével hetvenkét perc, és a romániai falusi cigányzenében otthon lehetünk. Még annál is otthonabb, hiszen az erdélyi Taraf Hodac vagy Taraf Mociu egészen úgy hangzik, mint a mieink. A Kárpátokon túl, a moldáviai vagy déli területen persze más a helyzet, ott erősebb a török hatás, ahogy a nálunk favorizált Taraf de Haiduksból is jól hallani. Ezeket a muzsikákat német rádiósok gyűjtötték többnyire a hetvenes években, a zenekarok bő többsége soha nem készített lemezt, s talán csak a falujában ismert. A Fanfare Ciocarlia rézfúvósait nemrég, a marseille-i világzenei vásáron hallottam, és akkor eléggé megviselt, hogy lemezen hozzáférhetetlenek. Most már van három számom, nem lehetek hálátlan: * * * * * (Network)

Wimme: Gierran. A finn Wimme Saari pályafutása a norvég Mari Boinééval rokonítható: lapp az istenadta. Ez a keresztje, vagyis - művészetről lévén szó - ez a mákja. Már legalábbis a nyolcvanas évek derekától kezdve, addig a protestáns fundamentalizmus - pogányságnak tartva - undergroundba kényszerítette a lapp yoik-énekesek dalait. Wimme egy finn rádióállomás munkatársaként bukkant rá azokra az öreg szalagokra, amelyeken a nagybátyja énekelt - az anyukája biztonságosabbnak látta, ha csendben marad -, azok segítségével sajátította el azt a torkos technikát, amelynek improvizatív változatából kialakította stílusát. Amikor 95-ben megjelent első lemeze, már ismert volt a neve: előtte Suzanne Vega, Björk, John Cale s a Värttinä társaságában Hector Zazou Songs From The Cold Seas című albumát súlyosbította. A Gierrannal Wimme azt az utat folytatja, amelyre tavalyelőtt lépett: a yoik mögött az ambienttől a technóig terjedő erőteljes elektronikai háttér hallható. De semmi szirup, semmi közhely, semmi aggodalom: ez most tényleg nem az a cupák, amit "hagyomány és korszerűség" jeligével rágcsálni szokás. Egy valamirevaló yoik-énekes, már amilyen Wimme, arról ismerszik meg, hogy szóra bírja a szelet, a fákat, az állatokat. Programozó kollégái ugyancsak képesek erre, legalábbis a virtuálisakat. * * * * (Rockadillo Records)

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.