World Music: az év végén majd...

  • 1997. december 4.

Zene

...alighanem átfogóbb értékelésre ragadtatom magam, de addig is körbefülelnék még, mi újság a világzenei sikerlistákon.

Sabah Habas Mustapha: Jalan Kopo. Az 1991 óta pihenő 3 Mustaphas 3 énekese/basszere négy évvel ezelőtt készítette első indonéz albumát, annak Densapar Moon volt a címe, és elment belőle vagy félmillió. Ebből is el fog, biztosan. Mustapha úr halál rafinált popzenét csinál, és megint összehozott legalább három olyan melódiát, amit nem lehet kivakarni a fülből. Ezeken a számokon, meglehet, egy angol popzenekar sem ronthatna túl sokat, de akkor tökmindegy lenne; (az angolul éneklő) Mustapha számait az indonéz muzsikusok jelenléte, különleges hangszerei tornászták a nemzetközi sikerlista harmadik helyére. Síppal, dobbal, nádiciterával. World pop - szokás mondani ilyenkor, már ha megszokható egy újabb hülye fogalom. A magyar-orosz Baba Yaga, az angol 3 Mustaphas 3, a madagaszkári Tarika, a finn Värttinä tartozhat a rokonságába: jobbára vállalható família. * * * * (Kartini Records)

Big Noise 2 - Another Mambo Inn Compilation. Tendenciának látszik: angol klubok DJ-jei szerkesztenek törzshelyük profilját reprezentáló válogatásokat. Nyáron az Anokha klub ázsiai tánczenéit mutatta be Talvin Singh, most a Mambo Inn latin-amerikai, karibi, kubai, nyugat-afrikai muzsikáit söpörte be Gerry Lyseight. Ha a sokat emlegetett revivalre mozdult volna rá, azzal sem volna baj, de a Mambo Inn ezt a zenét nyomta tíz évvel ezelőtt is, nem beszélve a kompiláció 1993-as első részéről. Referenciailag rendben volnánk tehát, a fül és az ízlés dolgában meg végképp: Baaba Maal, Jesús Alemany, az Africando vagy a Jazz Jamaica után nincs kérdés, nem is lehet. Együtt az örökzöldek új hajtásai és a latin új hullám klasszikusai, az annyi, mint * * * * * (Rykodisc)

Musafir: The Gypsies of Rajasthan. Rajasthan India északkeleti, Pakisztánnal határos állama. Muzulmánok és hinduk laknak itt békességben, gyakran megosztják a templomot is, de istenüket eltérő zenei nyelven szólítják meg. Míg a muzulmánok a klasszikus zenei formákhoz, a hindu cigányok a folkzenéhez, a táncosok, vásárosok, mutatványosok zenéihez kötődnek erősebben.

Az 1984 óta Franciaországban élő Hameed Khan tavalyelőtt Les Gitans du Rajasthan néven hozta össze azt a zenekart, melynek idén a Musafir nevet adta. Fél évig járták Európát bábosokkal, fakírokkal, kígyóbűvölőkkel, tűznyelőkkel cirkuszolva, majd bevonultak egy stúdióba. Lemezük nem kevésbé változatos, mint amilyen egy-egy show-juk lehetett: hol a pakisztáni qawwali, hol a karnataka tablaiskola, hol Suwa Devi énekstílusának emlékeit csalva elő (már legalábbis e sorok az indiai zenében járatlan szerzőjéből). * * * * (Blue Flame)

Romania: Dumitru Farcas, Taraf Mociu, Florea Pascu, Taraf de Haiduks, Fanfare Ciocarlia. Romániát ki lehet pipálni; a címben jelzett (ismertebb) neveken túl további kilenc is helyet kapott e válogatáson. Több is, mint válogatás, inkább guide-nak mondanám: a kísérő szöveg segítségével hetvenkét perc, és a romániai falusi cigányzenében otthon lehetünk. Még annál is otthonabb, hiszen az erdélyi Taraf Hodac vagy Taraf Mociu egészen úgy hangzik, mint a mieink. A Kárpátokon túl, a moldáviai vagy déli területen persze más a helyzet, ott erősebb a török hatás, ahogy a nálunk favorizált Taraf de Haiduksból is jól hallani. Ezeket a muzsikákat német rádiósok gyűjtötték többnyire a hetvenes években, a zenekarok bő többsége soha nem készített lemezt, s talán csak a falujában ismert. A Fanfare Ciocarlia rézfúvósait nemrég, a marseille-i világzenei vásáron hallottam, és akkor eléggé megviselt, hogy lemezen hozzáférhetetlenek. Most már van három számom, nem lehetek hálátlan: * * * * * (Network)

Wimme: Gierran. A finn Wimme Saari pályafutása a norvég Mari Boinééval rokonítható: lapp az istenadta. Ez a keresztje, vagyis - művészetről lévén szó - ez a mákja. Már legalábbis a nyolcvanas évek derekától kezdve, addig a protestáns fundamentalizmus - pogányságnak tartva - undergroundba kényszerítette a lapp yoik-énekesek dalait. Wimme egy finn rádióállomás munkatársaként bukkant rá azokra az öreg szalagokra, amelyeken a nagybátyja énekelt - az anyukája biztonságosabbnak látta, ha csendben marad -, azok segítségével sajátította el azt a torkos technikát, amelynek improvizatív változatából kialakította stílusát. Amikor 95-ben megjelent első lemeze, már ismert volt a neve: előtte Suzanne Vega, Björk, John Cale s a Värttinä társaságában Hector Zazou Songs From The Cold Seas című albumát súlyosbította. A Gierrannal Wimme azt az utat folytatja, amelyre tavalyelőtt lépett: a yoik mögött az ambienttől a technóig terjedő erőteljes elektronikai háttér hallható. De semmi szirup, semmi közhely, semmi aggodalom: ez most tényleg nem az a cupák, amit "hagyomány és korszerűség" jeligével rágcsálni szokás. Egy valamirevaló yoik-énekes, már amilyen Wimme, arról ismerszik meg, hogy szóra bírja a szelet, a fákat, az állatokat. Programozó kollégái ugyancsak képesek erre, legalábbis a virtuálisakat. * * * * (Rockadillo Records)

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.