World Music: vagyok

  • 2000. április 13.

Zene

Odessa Klezmer Band: Izsák száraz fája.

Boban Markovic Orkestar Featuring Lajkó Félix: Srce Cigansko. A szerb trombitászenekarok hagyományosan ódzkodnak a vonósoktól, de ez nem baj, Lajkó Félixet sem azért szeretjük, mert könnyen partnerekre talál. Mondhatni, annyira esélytelennek tűnt az ő őszi összeröffenése Boban Markovic´ rezeseivel, hogy igazán be kellett jönnie, már csak lovagiasságból. Azt az októberi koncertet nem hallottam, de utóbb beszéltem velük: és igazán megkülönböztetett pillanatként őrizték emlékezetükben. Meg sem álltak a januári lemezfelvételig. Boban amúgy azokban a napokban vette be utolsó várainkat, Lajkó pedig a Magyar Művészetért Díján esett túl - ennyit a Cigány szív elé, hogy a várakozás ne hangozzék rosszul.

Ám mi fontosabb: a termék is rendben való. Markovic´ék tavalyelőtti, Zlatna truba CD-jénél messze több visszaköszön a zenekar erényeiből: együtt a választékosság és az elementaritás; ugyanakkor újra kiderül: stúdióviszonyok közt nem bírnak gyújtogatni. Lajkó csak az első számban húzza, s ennyi még a buliba fér, persze érthető, hogy a trombitászenekarok ódzkodnak a vonósoktól, kivált, ha azok ügyet sem vetnek rájuk.

(X Produkció, 2000; lemezbemutató koncert április 12-én a Körcsarnokban) * * * * és fél

HTíz évvel azután, hogy a Vízöntő együttessel a roma folk hatása alá került (Gitania Express), Kiss Ferenc a kelet-európai zsidó népzene előtt is kalapot emelt az Odessa Klezmer Band élén. Nem nagyon járhatott Erdélyben vagy a Kárpátalján anélkül, hogy ne ragadta volna meg egy-egy motívum abból a túláradó örömből és fájdalomból, amelyet néhány idős zenész őrzött a jiddis közösségek emlékeiből.

Az Odessa Klezmer Band a századfordulót idézve lőtte be jellemző stílusát. Ezzel több hitelt érdemel, mint ha az amerikai klezmer-revival nyomába eredt volna, más kérdés, hogy előbb-utóbb a jövő idővel is számot kell majd vetnie. Mégsem gondolnám, hogy hiányérzetem van: amit ebből az "archaikus", instrumentális előadásmódból ki lehet hozni, az együtt van: hangszerelésben éppoly nagyvonalú, mint az érzelmek mezején. Meg kéne még említenem azt a két dalt, amit "közreműködőként" Fekete László, a Dohány utcai zsinagóga főkántora énekel, csakhogy több mint említésre méltó: több mint változatosság és több mint színfolt - vele biancóban elidőznék legközelebb Odessáig, retour.

(Etnofon Records, 2000) * * * * és fél

H

Ned Sublette: Cowboy Rumba. A gitáros-énekes Ned Sublette a texasi Lubbock környékén nőtt fel - arrafelé cha cha chát jártak a népek, illegálisan mérték az alkoholt, de a következményektől megóvta a várost szentje: Buddy Holly. Hogy az ötvenes években mennyit köszönhetett az amerikai popzene Kubának, azt tudjuk. Ned akkor épp két nyeregben fenekelt: kubai mester tanította klasszikus gitárra; könyvtárosként meg cowboydalokat jegyzett le. Aztán a hetvenes években New Yorkba költözött, s ahogy elragadta a salsa, hamarjában megvilágosodott: a cowboydalokat és a rumbát az isten is közös lóra teremtette.

1985-ben írta e lemez címadó dalát. És ´90-ben jutott ki Kubába először, hogy azt mondhassa: "Innentől két részre oszlott az életem, az előttre és az utánra." Azóta kubai zenéket csempész Amerikába, és mi jelesebb: e tizenöt év dalaiból végre összeállt egy lemez. Egy egészen különleges lemez, melybe Ned latin barátai: az NG La Banda, a Munequitos of Matanzas, Ramón Orlando és Yomo Toro is beletették a magukét. Meg kell mondanom: úgy tizenöt másodperc kellett, és én már az örökzöld Ghost Riders In The Sky ily módon súlyosbított feldolgozásától kifeküdtem. Mely így nem country és nem rumba, hanem countryrumba: ismerős és vadonatúj. Szóval fel lett találva a spanyolviasz, igazán üdítő megmártózni benne + a mérce is be van lőve - legyen min átugratnia még akár a Cowboy Rumbának, akár a Ready To Benek, bele a csillagokba. (RykoDisc/MCD, 1999) * * * * *

H

"Kalaimamani" Kadri Gopalnath: Gem Tones. Kadri Gopalnath ugyancsak elkövette a maga talpalatnyi forradalmát, így továbbra is a bizarr kapcsolatok terepén kalandozhatunk. ő azzal írt történelmet, hogy a dél-indiai karnátaka stílushoz elsőként adaptált szaxofont.

Tizenöt éves volt, amikor (iskolakirándulva) egy palotazenekarban rezeseket hallott, és szerelem az első hallásra: azonnal rávette a papáját, hogy. Amit tudni lehet a hangszerről és a hangszerrel, azt beszívta a következő években; 1977-ben, mikor is első jelentősebb koncertjét adta, már éppoly járatos volt az improvizatív dzsesszben, mint a klasszikus formák zárt szerkezetében. Azóta bejárta a világot, odahaza iskolát teremtett, s legutóbb - már ebben az évben - az avantgárd Evan Parkerrel turnézott. A Gem Tones album fajtiszta 77 percében hegedű-dob-doromb környezetben szól azokhoz, akikben kellő bátorság és kitartás van Dél-India sűrűjébe merülni.

(GlobeStyle Recording, 2000) * * * *

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.