A blogról – A nagy számok örvénye

Papám kezét fogom, suliból bandukolunk hazafelé. Tízéves vagyok. Nem dohányzunk, mégis betérünk a trafikba. Kell venni egy képet. Kis sztárfotó egy zenekarról, valamelyik nyugati magazinból reprózták ki, fekete-fehér, pár forint. Ismerem az egész slágerlistát.
false

A bátyám tehet róla: egy gimis zenekar, a Players basszgitárosa, repertoárjukon a Szabad Európa csúszkáló rövidhullámairól levett Beatles, Hollies, Kinks, Stones, Animals, Troggs és a többiek, az ágya melletti falon fotók és rajzok tömkelege. Oda kerül az új kép is.

A hajnali újságkihordásból hazatérve egész napom a zenéé. Huszonéves vagyok. A gyerekkor ártatlanságához illő beat és a kamaszkor be nem vallott sznobizmusával hallgatott dzsessz-rock után ez már a punk és a new wave kora. Az orsós magnó lassan átadja helyét a kazettásnak. A szalagokon Pistols, Clash, Stranglers, Talking Heads, Joy Division, Bowie, Kraftwerk, Nina Hagen, Bob Marley, Specials és a többiek. Spirálfüzetekbe fordítom magamnak a New Musical Express, a Melody Maker, a Rolling Stone cikkeit. Még a soha nem látott, hallott zenekarokat istenítő vagy cikiző írásokat is élvezem, pláne azokat, amelyeket van szerencsém összevetni azzal, amit ismerek. A 80-as években ez tényleg szerencse kérdése. Az angol nyelvű sajtó az igazi újságíró-iskolám. Innen vezet az út első könyveimhez (Az új hullám évtizede 1 és 2), majd a Narancs szerkesztőségéhez.

Ötven fölött, az újságírásból kifarolva, végre íráskényszer nélkül hallgathatok zenét. A neten bármit megtalálok, azt is, amit nem keresek. Elindulok valamerre, aztán lesz, ami lesz. Magával ragad a nagy számok örvénye. Ez a blog a szabad csapongásé. Zenéket kínálok, amelyeket – saját kényemen-kedvemen túl – mindig egy-egy közös fogalom fűz egymás mellé.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.