A blogról – A nagy számok örvénye

Papám kezét fogom, suliból bandukolunk hazafelé. Tízéves vagyok. Nem dohányzunk, mégis betérünk a trafikba. Kell venni egy képet. Kis sztárfotó egy zenekarról, valamelyik nyugati magazinból reprózták ki, fekete-fehér, pár forint. Ismerem az egész slágerlistát.
false

A bátyám tehet róla: egy gimis zenekar, a Players basszgitárosa, repertoárjukon a Szabad Európa csúszkáló rövidhullámairól levett Beatles, Hollies, Kinks, Stones, Animals, Troggs és a többiek, az ágya melletti falon fotók és rajzok tömkelege. Oda kerül az új kép is.

A hajnali újságkihordásból hazatérve egész napom a zenéé. Huszonéves vagyok. A gyerekkor ártatlanságához illő beat és a kamaszkor be nem vallott sznobizmusával hallgatott dzsessz-rock után ez már a punk és a new wave kora. Az orsós magnó lassan átadja helyét a kazettásnak. A szalagokon Pistols, Clash, Stranglers, Talking Heads, Joy Division, Bowie, Kraftwerk, Nina Hagen, Bob Marley, Specials és a többiek. Spirálfüzetekbe fordítom magamnak a New Musical Express, a Melody Maker, a Rolling Stone cikkeit. Még a soha nem látott, hallott zenekarokat istenítő vagy cikiző írásokat is élvezem, pláne azokat, amelyeket van szerencsém összevetni azzal, amit ismerek. A 80-as években ez tényleg szerencse kérdése. Az angol nyelvű sajtó az igazi újságíró-iskolám. Innen vezet az út első könyveimhez (Az új hullám évtizede 1 és 2), majd a Narancs szerkesztőségéhez.

Ötven fölött, az újságírásból kifarolva, végre íráskényszer nélkül hallgathatok zenét. A neten bármit megtalálok, azt is, amit nem keresek. Elindulok valamerre, aztán lesz, ami lesz. Magával ragad a nagy számok örvénye. Ez a blog a szabad csapongásé. Zenéket kínálok, amelyeket – saját kényemen-kedvemen túl – mindig egy-egy közös fogalom fűz egymás mellé.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.