A szerk.

1+1=8

A szerk.

Semjén Zsolt kedden a kormánypárti think tank, a Századvég dzsemboriján az index.hu beszámolója szerint az alábbiakat mondta: „Miniszterként viszonylag jól keresek, és keresztény emberként kötelességemnek érzem, hogy a szerencsétlen emberekről, hajléktalanokról gondoskodjak. Ezért adok például pénzt a Máltai Szeretetszolgálatnak. De tönkretenném a családomat, ha egyszer csak hazavinnék nyolc hajléktalant.”

Az összejövetelen kormánypárti politikusok amúgy a migrációról és a „brüsszeli véleményterrorról” értekeztek, és Semjén is e témák ürügyén emlékezett meg önmagáról. A miniszterelnök-helyettes példabeszéde egyébként arra utalt, hogy országok sem fogadhatnak be nyakra-főre hajléktalanokat (azaz menekülteket, migránsokat), mert belepusztulnak.

Vajon miért hajléktalanná vált magyar polgárokkal példálózott e jóravaló keresztény férfi, amikor két, egymástól teljesen eltérő problémát mosott össze? A válasz egyszerű: Semjén szubkultúrájában a családi fészekbe meghívott hajléktalan (menekült) metaforájának pontosan körülhatárolható jelentése van. A hajléktalanság (vagy a menekültkérdés) kormányzati „kezelésének” (azaz kriminalizálásának, az emberi méltóságot semmibe vevő rendelkezéseknek) emberi jogi szempontú, vagy a magyar (és uniós) jogrendszeren alapuló bírálatát ugyanis „balliberális” véleményterrornak szokás minősíteni; és az ilyen „vitákban” e szubkultúra ultima ratiója rendre az, hogy hát akkor fogadjatok be hajléktalanokat (menekülteket, cigányokat, mikor kit) ti a saját házatokba. Majd a diadalmas konklúzió: na, szemüveges barátaim? Erre mit léptek? Úgyhogy vita lezárva, csak pofázni tudtok, nyomjátok a polkorrekt szöveget, mi viszont teszünk is valamit – és így tovább, és így tovább.

Milan Kundera egy régi interjújában az „eszmében” vakon hívő kommunistákkal folytatott eszmecseréit fölidézve arról beszélt, hogy a tökfejekkel folytatott viták szükségképpen alacsony nívójúak. Ha fenn akarjuk tartani a párbeszédet, az ostoba, katekizmusszerű érvekre egy idő után mi is csak a végletekig leegyszerűsített válaszokat adhatunk. Ám ha huzamos ideig vagyunk kénytelenek úgy beszélni, hogy azt a hülye is megértse, az idővel kikezdi a mi gondolkodásunkat is. Úgyhogy az ilyesfajta helyzeteket igyekszik is kerülni az ember, már csak a saját mentális épsége érdekében is – összegzett a cseh író.

De mit tegyünk akkor, ha olyan pechesek vagyunk, hogy életünkbe immár másodjára is beköszöntött a „rettenthetetlen hülyék kora”? („Pojácák vagy gazemberek? Is-is.” – folytathatnánk a költővel.) Ha egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy egyre többeket (csak most hívő kommunisták helyett hívő orbánistákat) kellene meggyőzni arról, hogy egy meg egy az nem három, hanem kettő. Vagy mondjuk arról, hogy a társadalmi bajok orvoslása a közösség együttműködése nélkül elképzelhetetlen. Meg arról, hogy a kormányzat embertelen hajléktalan- (cigány-, szegény-, menekült-) politikáját számon kérők nem azt várják el, hogy Semjén Zsolt nyolc magyar hajléktalant és négy néger menekültet fogadjon be. Hanem azt, hogy a magyar társadalom ügyeinek intézésével megbízott állami intézmények és tisztségviselők értelmes és emberséges, hosszú távon is eredményes megoldásokat keressenek – és az ezzel járó rengeteg munkát ne hangulatkeltéssel, kijelölt társadalmi csoportok elleni gyűlöletkampányokkal spórolják meg.

Ilyenkor valójában mi érezzük hülyén magunkat; amikor bárkit is emlékeztetni kell arra, hogy egy meg egy az mennyi.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.