A szerk.

1+1=8

A szerk.

Semjén Zsolt kedden a kormánypárti think tank, a Századvég dzsemboriján az index.hu beszámolója szerint az alábbiakat mondta: „Miniszterként viszonylag jól keresek, és keresztény emberként kötelességemnek érzem, hogy a szerencsétlen emberekről, hajléktalanokról gondoskodjak. Ezért adok például pénzt a Máltai Szeretetszolgálatnak. De tönkretenném a családomat, ha egyszer csak hazavinnék nyolc hajléktalant.”

Az összejövetelen kormánypárti politikusok amúgy a migrációról és a „brüsszeli véleményterrorról” értekeztek, és Semjén is e témák ürügyén emlékezett meg önmagáról. A miniszterelnök-helyettes példabeszéde egyébként arra utalt, hogy országok sem fogadhatnak be nyakra-főre hajléktalanokat (azaz menekülteket, migránsokat), mert belepusztulnak.

Vajon miért hajléktalanná vált magyar polgárokkal példálózott e jóravaló keresztény férfi, amikor két, egymástól teljesen eltérő problémát mosott össze? A válasz egyszerű: Semjén szubkultúrájában a családi fészekbe meghívott hajléktalan (menekült) metaforájának pontosan körülhatárolható jelentése van. A hajléktalanság (vagy a menekültkérdés) kormányzati „kezelésének” (azaz kriminalizálásának, az emberi méltóságot semmibe vevő rendelkezéseknek) emberi jogi szempontú, vagy a magyar (és uniós) jogrendszeren alapuló bírálatát ugyanis „balliberális” véleményterrornak szokás minősíteni; és az ilyen „vitákban” e szubkultúra ultima ratiója rendre az, hogy hát akkor fogadjatok be hajléktalanokat (menekülteket, cigányokat, mikor kit) ti a saját házatokba. Majd a diadalmas konklúzió: na, szemüveges barátaim? Erre mit léptek? Úgyhogy vita lezárva, csak pofázni tudtok, nyomjátok a polkorrekt szöveget, mi viszont teszünk is valamit – és így tovább, és így tovább.

Milan Kundera egy régi interjújában az „eszmében” vakon hívő kommunistákkal folytatott eszmecseréit fölidézve arról beszélt, hogy a tökfejekkel folytatott viták szükségképpen alacsony nívójúak. Ha fenn akarjuk tartani a párbeszédet, az ostoba, katekizmusszerű érvekre egy idő után mi is csak a végletekig leegyszerűsített válaszokat adhatunk. Ám ha huzamos ideig vagyunk kénytelenek úgy beszélni, hogy azt a hülye is megértse, az idővel kikezdi a mi gondolkodásunkat is. Úgyhogy az ilyesfajta helyzeteket igyekszik is kerülni az ember, már csak a saját mentális épsége érdekében is – összegzett a cseh író.

De mit tegyünk akkor, ha olyan pechesek vagyunk, hogy életünkbe immár másodjára is beköszöntött a „rettenthetetlen hülyék kora”? („Pojácák vagy gazemberek? Is-is.” – folytathatnánk a költővel.) Ha egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy egyre többeket (csak most hívő kommunisták helyett hívő orbánistákat) kellene meggyőzni arról, hogy egy meg egy az nem három, hanem kettő. Vagy mondjuk arról, hogy a társadalmi bajok orvoslása a közösség együttműködése nélkül elképzelhetetlen. Meg arról, hogy a kormányzat embertelen hajléktalan- (cigány-, szegény-, menekült-) politikáját számon kérők nem azt várják el, hogy Semjén Zsolt nyolc magyar hajléktalant és négy néger menekültet fogadjon be. Hanem azt, hogy a magyar társadalom ügyeinek intézésével megbízott állami intézmények és tisztségviselők értelmes és emberséges, hosszú távon is eredményes megoldásokat keressenek – és az ezzel járó rengeteg munkát ne hangulatkeltéssel, kijelölt társadalmi csoportok elleni gyűlöletkampányokkal spórolják meg.

Ilyenkor valójában mi érezzük hülyén magunkat; amikor bárkit is emlékeztetni kell arra, hogy egy meg egy az mennyi.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."