A szerk.

15’

A szerk.

Emlékeznek önök Balogh Andrásra? Nem? Nevezett magyar történész, diplomata, egyetemi tanár, a történelemtudományok (akadémiai) doktora. E mivoltában nem is emlékezni kéne rá, inkább követni, hogy hol tart a pályáján, végtére még csak 73 éves.

Emlékezni politikai pályafutására kéne, persze csak most, napjaink történéseinek fénytörésében. 2010-ben, amikor friss, ropogós volt Orbán Viktor pártjának kétharmados többsége a törvényhozásban, az MSZP őt jelölte Schmitt Pál ellen köztársaságielnök-jelöltnek. Egy gyakorlatilag ismeretlen, tudományos területen mozgó figurát, masszív MSZMP-s múlttal – micsoda választás! Nagy valószínűséggel az országgyűlési választások földindulásszerű veresége után az MSZP csak gyorsan túl akart lenni ezen a viszonylag csekély erősségű taslin, a parlamenti kétharmaddal szemben eleve feltartott kézzel léptek a kötelek közé. Persze, hogy nem emlékszünk Balogh kampánybeszédére sem.

Mádl Ferencre viszont alighanem emlékszünk, hisz ő volt köztársasági elnök is. A mai történésekhez viszont az az eset idézendő fel, amikor nem lett belőle államfő, noha jelölték. 1995-ben a viszonylag friss, alig egyesztendős kétharmadával kormányzó MSZP–SZDSZ-koalíció jelöltje, Göncz Árpád ellen küldték pályára az ellenzéki erők (Fidesz, KDNP, MDF), ugyancsak az esélytelenek nyugalmával. A kétharmad akkor is megtette a magáét, viszont Mádlból 2000-ben mégis köztársasági elnök lett – mert megfordult addigra a politikai széljárás. (Orbánnak csak a Torgyánnak tett ígéretét kellett megszegnie, illetve Torgyánt megzsarolnia ahhoz, hogy Mádl ambíciói beteljesedjenek.)

Ma más a helyzet. Nincs kétharmada a Fidesznek, csak stabil többsége, ami a második körben elég egy elnökválasztási processzus során: s be is jött Áder a hátán. Majtényi Lászlónak, az ellenzék mai jelöltjének valóban csak az a 15’ jutott, amit a törvény kiszabott rá.

15 perc nagy idő, 15 perc semmi.

Majtényi elmondhatta sirámait, s mehetett isten hírivel, a soha viszont nem látásra. Az embereket különben sem érdekli szemernyit sem egy előre lefutott köztársaságielnök-választás. Az erre-arra romokban heverésző ellenzék talált egy kellőképpen exhibicionista figurát, aki hajlandó volt eljátszani ezt a demokrácia-színházat azért a 15 perc hírnévért, de sok értelme nem volt; változni nem változik semmi, Orbán megint lerakta a Sándor-palotába Ádert, hogy ne legyen láb alatt. Rövid intermezzo, délután már mehettek is vissza lopni. Hiába voltak a nagy szavak, ezek maradnak, s végül mindenki meghal.

De a büdös kurva életbe, ha csak a színházban van demokrácia, akkor ott kell demokráciát csinálni, amennyire lehet, hangosan és szenvedélyesen, hogy kihallatsszék, hogy kiszivárogjon az ajtó résein, a falak repedésein, a véletlenül nyitva hagyott ablakokon!

A keretek adottak, a Fidesz jelenlegi egyszerű többsége százszor, ezerszer rosszabb, mint egy tisztességes kétharmad, akár az az 1994 és 1998 között fennálló MSZP–SZDSZ-kétharmad is; mert 2010-től a Fidesz mást sem csinált, csak szétverte az államrendet, csaló választási törvényeket hozott, s további disznóságai mellett a parlamentet is lenullázta, az ellenzék szájtáti tehetetlenségétől és túlélési játszmáitól mit sem zavartatván.

Ezek tehát az adott keretek. Majtényi Lászlónak, amikor szólásra emelkedett az árral szemben, közel sem volt akkora esélye az elképzelései szerinti jövőre, mint Mádl Ferencnek, hiszen Mádl egy valamelyest önkorlátozó, ám feltétlenül demokratikus kétharmad ellen ment, Majtényi meg egy némileg elfásult, ám továbbra is gátlástalan, cinikus rablóbanda ellen.

De Majtényinak mégis több esélye van, mint Baloghnak volt, mert őmögötte már ott van 266 151 aláírás, ott van a kiállás lehetőségeit kereső Botka László, ott van az igazi civil mozgalmak ereje, ott van az otthonok, utcák egyre inkább artikulálódó elégedetlensége, s igen: ott van a NER-t kiszolgálók lelkiismeretesebbjeinek a zavara is. Azonnali hatállyal nyilván nem aktiválható erő, de valami. Valami, ami versenyképes lehet azzal a reménnyel, ami 1995-ben Mádlnak megadatott – hogy tudniillik majd csak változik a politikai széljárás.

Ha pedig úgyis elvész minden, mi a fenéért ne legyünk gerincesek, miért ne legyünk akár csak tizenöt szerencsétlen percre demokraták? Majtényi László 15 perces beszéde előrébb hozta Orbán Viktor kleptokráciájának bukását, még akkor is, ha ma nincs elég tehetségünk lemérni, hogy mennyivel. Az esőcseppek kőharapó erejével.

Mert Majtényi László arról beszélt, hogy „a szegénység elviselhetetlen” és a „korrupció maga alá gyűrte az államot”, illetve azt mondta, hogy gondoljunk az „ellopott magánnyugdíj-pénztári vagyonra, trafikokra, (…) Kishantosra és bármely más törvényesen elrabolt földre, az elcsent tan- és sajtószabadságra, a kultúra szabadságára vagy más konfiskált fizikai és szellemi tulajdonunkra, jószágunkra”.

Az utána szóló Áder János minderre azt tudta mondani, hogy ő meg találkozott a szerb elnökkel, aki rendes ember. Illetve idézett fűtől-fától, Ferenc pápától Kölcsey Ferenc költőpápáig, csak arról nem beszélt, hogy mi folyik ma ebben az országban. Biztos nem akart túl nagyot hazudni. Vagy nem akart arról beszélni, hogy ebben az országban az előtte szóló 15 perce jelenti ma a demokráciát.

Az történt tehát 2017. március 13-án, hogy 10 millió magyar közül egy Majtényi László nevezetű kis időre feljött a víz alól, s vett egy mély levegőt. Becsüljük meg, mert a következő alkalomig ebből kell gazdálkodni. Becsüljük meg, s lehetőségeink szerint kövessük a példáját.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.