A szerk.

A bűvész kalapja

A szerk.

Idén januárban egy adóhivatali adatbázis segítségével – azaz legálisan – a Direkt36 egy sor kormányközeli üzletembert azonosított be a hatalmas, nemegyszer százmilliárdos vagyonokat rejtő magántőkealapok mögött.

A hír nem az volt, hogy kik ezek a milliárdosok – Hernádi Zsolt, Jászai Gellért, Mészáros Lőrinc, Száraz István vagy Szíjj László, vagy éppen Habony Árpád neve aligha lep meg bárkit is egy ilyen összeállításban –, hanem az, hogy immár tényszerűen is állítható az, amit addig csak „szinte biztosan” lehetett tudni. Erről a közkedvelt vagyonkezelői formáról ugyanis a Covid-válság idején, 2021 tavaszán a VálaszOnline közölt már egy alapos cikket, ám a NER fentebb említett pénzembereinek jelenlétét a magántőkealapokban csak erősen valószínűsítette (amúgy hibátlanul).

E hét elején aztán a Direkt36 arról számolt be, hogy a NAV törölte az adatbázisából a magántőkealapok gazdáit, annak ellenére, hogy január óta a vonatkozó jogszabályok nem változtak. E lépést tehát nemigen indokolja semmi. A lap kérdésére az adóhatóság is annyit válaszolt csak, hogy „a tényleges tulajdonosi adatbázis a számlavezetők által – minden hónapban – szolgáltatott adatokat mutatja meg. Ezeket az adatokat a NAV változtatás nélkül teszi elérhetővé”. Amit érthetünk úgy is, hogy a hatóság mossa kezeit, ők az adatbázisaik esetében is hozott anyagból dolgoznak, és ha egyszer az érintettek ezúttal ennyi információt közöltek, akkor ennél többet ők, ha beleszakadnak se tudnak nyilvánosságra hozni. Mivel a jegybanki nyilvántartás szerint a magántőkealapok száma a januári 119-ről 182-re nőtt, bizonyosan nem arról van szó, hogy a NER pénzügyi kezelői egy még nagyszerűbb helyet találtak a felhalmozott kincsnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.