A szerk.

A civil háború tétje

A szerk.

Kedden a parlament fideszes többsége megszavazta a nekik nem tetsző civil szervezeteket megbélyegző törvényt. Hiába fogadtak meg néhányat a Velencei Bizottság ajánlásai közül – három helyett csak egy évre szól a billog, a félmillió forint alatti külföldi adományozó személyes adatait nem kell közzétenni, a törvény megszegése esetén az ügyészség a szervezet törlésén kívül más szankciókat is mérlegelhet –, a szöveg szellemisége és a kormányzati szándék érintetlen maradt.

Egyébiránt elmehet a fenébe a Velencei Bizottság is, a törvényjavaslatot értékelő közleményükben képesek voltak leírni, hogy az „legitim célokat szolgál”. Orbán Viktor szemszögéből nézve persze saját hatalmának fenntartása, a választópolgárok további hülyítése és hergelése is legitim cél lehet, de az kezdettől fogva ordas kamu volt, hogy a törvény az NGO-k „átláthatóságát” mozdítaná előre. Akit annyira érdekel mondjuk a TASZ gazdálkodása, az a honlapjukon ma is megnézheti, honnan kaptak támogatást, még egy csinosan beikszelt négyzetecske is eligazít a forrás belföldi avagy külföldi voltáról. Hogy a kormánynak külön listája is lesz a külföldről támogatott civilekről, az nem a transzparenciát, hanem az ellenségképzést szolgálja. Ennél is álságosabb a terrorizmus finanszírozása és a pénzmosás elleni küzdelem felemlegetése; ehhez elég annyi, hogy a vallási és sportcélú szervezeteket direkt kivették a törvény hatálya alól a fideszes előterjesztők.

A jelenlegi helyzet mindössze annyiban változik, hogy most már nemcsak a szervezetek beszámolóiból derül ki, kapnak-e évente legalább 7,2 millió forintnyi forrást külföldről (ennek az összegnek a fele szerepel a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelemről szóló jogszabályban), hanem ez a tény felvezetődik a Civil Információs Portálra is. Az érintettek továbbá honlapjukon és minden saját kiadványukon kötelesek lesznek feltüntetni a „külföldről támogatott szervezet” megjelölést (hogy kisbetűvel-e vagy naggyal, a főoldalon vagy az impresszum aljára eldugva, az sajnos nem derül ki a törvényből).

Aki nem tartja be az előírásokat, 10 ezertől 900 ezer forintig terjedő bírságra számíthat, végső soron ügyészi kezdeményezésre a törlését is elrendelheti a bíróság. A törvényjavaslat utolsó napokban megejtett módosítása mintha arra utalna, hogy idáig azért a kormány sem szívesen menne el. Persze, érthető a civilek félelme is, ha egyszer megszületett a „külföldről támogatott szervezet” kategóriája, semmi garancia nincs arra, hogy a jövőben nem vesz el tőlük jogokat, vagy nem ró ki rájuk újabb kötelezettségeket a kormány. Oroszországban és Izraelben is fokozatosan születtek a civil szféra lehetőségeit mind jobban visszaszorító szabályok.

A kormányzati kommunikációban sem kell feltétlenül irányváltást okoznia az új törvénynek. Bár az Európa Tanács tudós bizottsága megdicséri a kormányt, amiért nem a stigmatizáló „külföldi ügynök” titulust foglalta jogszabályba, a politikusi megszólalásokban eddig is a legmagasabb szintekről folyt az ügynökszervezetezés. A törvény elfogadásának hiánya sem zavarta a kormánypárti nyilatkozókat abban, hogy a nem létező törvény megszegésével vádoljanak bizonyos civileket, ennek maximum pluszlöketet ad majd, hogy a TASZ és a Helsinki Bizottság bejelentette, bojkottálja a friss szabályokat.

Mely bojkott morális és praktikus szempontból is tökéletesen igazolható. A jogvédők kötelezettségeik be nem tartása útján tudják a leghamarabb elérni, hogy a lex NGO hazai és nemzetközi bírói fórumok elé kerüljön. Őszintén reméljük, hogy valahol, valamikor kimondják majd e felesleges, káros és gonosz törvény jogellenességét. De a fő kérdés nem ez. A jogállamiságot értéknek tartó civil szervezeteknek – és a demokrácia minden hívének – munkájukkal és kiállásukkal azt kell elérniük, hogy a magyar társadalom többsége elutasítsa a NER civiltörvényben is tükröződő sötét politikai vízióját. Azt a világképet, amelyben a kritikus megnyilvánulásokat csípőből idegen érdekek kiszolgálóiként könyvelik el, a kormány pedig nem a döntéshozatal felelősségét, hanem a véleménynyilvánítás monopóliumát nyeri el a választásokon.

Minél többen hiszik el a démonizált civilekről, hogy nem lehet elvszerű véleményük, és nincs beleszólásuk a közügyekbe, annál többen gondolják majd előbb-utóbb ugyanezt önmagukról is. Az pedig sok jóra nem szokott vezetni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.