A szerk.

Káoszkirályság

A szerk.

A múlt heti brit választások meglepő végeredményét vizsgáljuk meg most a Brexit szempontjából. Hogy a szavazók számára ez volt-e a legfontosabb szempont, nem tudhatjuk – de a választást épp azért forszírozta Theresa May kormányfő, hogy erős parlamenti és népi felhatalmazással álljon ki az unióval szemben a minél sikeresebb Brexit érdekében. Már június 19-én, amikor az első hivatalos tárgyalási forduló esedékes lett volna Michel Barnier és David Davis, az uniós és a brit Brexit-főtárgyalók között.

Ezen az első, bemelegítő fordulón azon kellett volna dűlőre jutni a feleknek, hogy milyen sorrendben miről tárgyalnak majd. Ám a tárgyalás megkezdése most halasztást szenved. Minthogy a Konzervatív Párt elveszítette abszolút többségét a brit parlamentben, egyedül nem tud kormányt alakítani, s ily módon a brit tárgyaló fél kiléte is kérdésessé vált. Először kormányt kell alakítani, aztán lehet megint nekifutni. Előtte persze tisztázni kell, legalább nagy vonalakban, hogy mi legyen az új brit kormány pozíciója a tárgyalásokon. Ez, jegyezzük meg, eddig sem ment valami jól. Annak dacára, hogy a brit parlament megbízta Theresa May kormányát, sőt lényegében szabad kezet biztosított neki a tárgyalások lebonyolításához, a brit Theresa May vezette brit kormány hónapokig csak tanácstalanul toporgott (állítólag egyetlen position papert sem sikerült letenni az uniós asztalra). A választási kampányban két jelmondat lobogott a toryk zászlaján: „A Brexit Brexitet jelent”, valamint: „A semmilyen alku is jobb, mint a rossz alku!” Mármint az Európai Unióval. Az elsőnek nincs értelme, a másiknak meg még annyi sem, mint arra kisvártatva rávilágítunk. Most viszont, hogy a Konzervatív Párt elveszítette a többségét, az is bizonytalanná vált, hogy hogyan is lesznek ezek a tárgyalások bonyolítva. Vajon továbbra is kizárólag a brit kormány tárgyaljon az unióval? És ha igen, akkor jut-e ebben valaminő szerep a toryk reménybeli koalíciós partnerének, az észak-írországi Demokratikus Unionista Pártnak (DUP)? (A DUP-ról annyit mindenképp érdemes megjegyezni, hogy tavaly Észak-Írországban a kilépés mellett kampányoltak protestáns fundamentalisták, és korábbi életükben feltűnően elnézőek voltak az észak-írországi protestáns terrorszervezetekkel szemben.) És milyen szerep jut ebben Theresa Maynek, aki eddig a minden tárgyalások édesanyja, az über tárgyaló szerepét játszotta? Ha – miként az várható, sőt, hovatovább természetes is lenne – az előre hozott választás kiírásával magát tökéletesen elszámoló Mayt ezért a kapitális politikai hibáért a toryk leveszik, akkor ki lesz a fő-fő tárgyaló és mikor? De felmerült az is, hogy alakuljon valaminő összpárti testület, többek közt és főként az ellenzéki Munkáspárt részvételével, amely a kormány tárgyalóit támogatja, jó tanácsot, okosságot, további legitimitást, lelki vigaszt szervírozván őnékik önzetlenül és igény szerint. De akarja-e ezt a Munkáspárt? És ha igen, nem akar-e maga is beleszólni abba, hogy Nagy-Britannia milyen feltételekkel lépjen ki az Európai Unióból?

Most tehát először azt kell eldönteni valakinek, hogy ki döntsön arról, hogy a Brexit-témákat és azok tárgyalási sorrendjét letárgyaló előtárgyaláson ki tárgyaljon brit részről. Mindezek azonban apró technikai nehézségnek tűnnek ahhoz képest, hogy mi mindenről kéne a valódi, érdemi tárgyalásokon tárgyalni, és kölcsönösen elfogadható, működőképes megoldásokat kidolgozni. Az uniós kasszába befizetendő brit pénzekről és az uniós kasszából a brit kedvezményezettekhez érkező uniós pénzekről. A határokról és azok ellenőrzéséről, köztük az Észak-Írországot és Íror­szágot (a Brexit után) elválasztó határról. Az Eura­tom-tagságról. Arról, hogy a Brexit után milyen kereskedelmi, közlekedési, általános gazdasági természetű egyezmények kössék Nagy-Britanniát Európa és a világ többi országához (hisz az ezeket most szabályozó uniós szerződések Nagy-Britannia tekintetében érvényüket vesztik). Az európai bíróságok joghatóságáról, a Nagy-Britanniában tartózkodó vagy a Brexit után oda tendáló uniós állampolgárok jogairól, beutazásuk, huzamos ott-tartózkodásuk feltételeiről, szociális jogosultságaikról és vice versa. És így tovább, és így tovább – ez a komplexitás filozófiai értelemben teszi jószerivel elgondolhatatlanná a Brexitet. (Lehet, hogy az Európai Unióból nem is lehet teljesen kiszállni?)

Theresa May március 29-én adta be kilépési memorandumát az uniónak: e naptól számítva két év alatt kell a fentiek szellemében valaminő kiutat találni a feleknek. Ha ez nem történik meg, automatikusan érvényüket vesztik az unió és Nagy-Britannia közti szerződések – az ország egyszerűen belezuhan a saját területe által határolt lukba, lesüllyed, eltűnik, mint Atlantisz, az elveszett kontinens. A megoldásról dédelgetett, általánosan elfogadott brit politikai elképzelések egyelőre abban merülnek ki, hogy Nagy-Britannia a közös gazdasági tér része marad, azaz élvezi az áruk, a tőke és a szolgáltatások szabad áramlásából fakadó előnyöket, míg az uniós állampolgárok mozgásának szabályozása, azaz a bevándorlás korlátozása tekintetében „visszaveszi” szuverenitását. Így vagy úgy, de ezt hirdetik a hard Brexit és a soft Brexit hívei is; a toryk és a Munkáspárt Brexit-párti szavazói is ebben ringatják magukat. De ez nem fog megtörténni: az unió a négy szabadság kérdésében hajthatatlan, és neki kevesebb a vesztenivalója. A kérdés csak az, hogy a következő szűk két évben, a következmények reális felmérése után rádöbben-e erre Nagy-Britannia választópolgárainak többsége.

A brit kilépés eleinte kisszámú politikai kalandor és félfasiszta szélhámos ügye volt, amelynek útját a brit politika centrumába az ostobaság, az önhittség, a stupid nacionalizmus és az idegenellenesség kövezte ki. A múlt csütörtöki választás mindennek logikus kifutásaként hozta el a teljes káoszt. De nem csak azt. Bár a Munkáspárt vezetője, Jeremy Corbyn sem a népszavazási, sem a mostani választási kampányban nem kötelezte el magát Európa mellett, a Munkáspárt váratlan megerősödése mögött jó okkal feltételezhetjük a kilépést ellenző – főként fiatal – szavazók állásfoglalását; és a Munkáspárt képviselőinek többsége is megbízhatóan Európa-párti. A maradáspártiak a Konzervatív Pártból sem tűntek el teljesen. Talán lesz politikai erő, amely visszarántja az országot a szakadék széléről. Akár az utolsó pillanatban: akár 2019. március 28-án is.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.