A szerk.

Káoszkirályság

A szerk.

A múlt heti brit választások meglepő végeredményét vizsgáljuk meg most a Brexit szempontjából. Hogy a szavazók számára ez volt-e a legfontosabb szempont, nem tudhatjuk – de a választást épp azért forszírozta Theresa May kormányfő, hogy erős parlamenti és népi felhatalmazással álljon ki az unióval szemben a minél sikeresebb Brexit érdekében. Már június 19-én, amikor az első hivatalos tárgyalási forduló esedékes lett volna Michel Barnier és David Davis, az uniós és a brit Brexit-főtárgyalók között.

Ezen az első, bemelegítő fordulón azon kellett volna dűlőre jutni a feleknek, hogy milyen sorrendben miről tárgyalnak majd. Ám a tárgyalás megkezdése most halasztást szenved. Minthogy a Konzervatív Párt elveszítette abszolút többségét a brit parlamentben, egyedül nem tud kormányt alakítani, s ily módon a brit tárgyaló fél kiléte is kérdésessé vált. Először kormányt kell alakítani, aztán lehet megint nekifutni. Előtte persze tisztázni kell, legalább nagy vonalakban, hogy mi legyen az új brit kormány pozíciója a tárgyalásokon. Ez, jegyezzük meg, eddig sem ment valami jól. Annak dacára, hogy a brit parlament megbízta Theresa May kormányát, sőt lényegében szabad kezet biztosított neki a tárgyalások lebonyolításához, a brit Theresa May vezette brit kormány hónapokig csak tanácstalanul toporgott (állítólag egyetlen position papert sem sikerült letenni az uniós asztalra). A választási kampányban két jelmondat lobogott a toryk zászlaján: „A Brexit Brexitet jelent”, valamint: „A semmilyen alku is jobb, mint a rossz alku!” Mármint az Európai Unióval. Az elsőnek nincs értelme, a másiknak meg még annyi sem, mint arra kisvártatva rávilágítunk. Most viszont, hogy a Konzervatív Párt elveszítette a többségét, az is bizonytalanná vált, hogy hogyan is lesznek ezek a tárgyalások bonyolítva. Vajon továbbra is kizárólag a brit kormány tárgyaljon az unióval? És ha igen, akkor jut-e ebben valaminő szerep a toryk reménybeli koalíciós partnerének, az észak-írországi Demokratikus Unionista Pártnak (DUP)? (A DUP-ról annyit mindenképp érdemes megjegyezni, hogy tavaly Észak-Írországban a kilépés mellett kampányoltak protestáns fundamentalisták, és korábbi életükben feltűnően elnézőek voltak az észak-írországi protestáns terrorszervezetekkel szemben.) És milyen szerep jut ebben Theresa Maynek, aki eddig a minden tárgyalások édesanyja, az über tárgyaló szerepét játszotta? Ha – miként az várható, sőt, hovatovább természetes is lenne – az előre hozott választás kiírásával magát tökéletesen elszámoló Mayt ezért a kapitális politikai hibáért a toryk leveszik, akkor ki lesz a fő-fő tárgyaló és mikor? De felmerült az is, hogy alakuljon valaminő összpárti testület, többek közt és főként az ellenzéki Munkáspárt részvételével, amely a kormány tárgyalóit támogatja, jó tanácsot, okosságot, további legitimitást, lelki vigaszt szervírozván őnékik önzetlenül és igény szerint. De akarja-e ezt a Munkáspárt? És ha igen, nem akar-e maga is beleszólni abba, hogy Nagy-Britannia milyen feltételekkel lépjen ki az Európai Unióból?

Most tehát először azt kell eldönteni valakinek, hogy ki döntsön arról, hogy a Brexit-témákat és azok tárgyalási sorrendjét letárgyaló előtárgyaláson ki tárgyaljon brit részről. Mindezek azonban apró technikai nehézségnek tűnnek ahhoz képest, hogy mi mindenről kéne a valódi, érdemi tárgyalásokon tárgyalni, és kölcsönösen elfogadható, működőképes megoldásokat kidolgozni. Az uniós kasszába befizetendő brit pénzekről és az uniós kasszából a brit kedvezményezettekhez érkező uniós pénzekről. A határokról és azok ellenőrzéséről, köztük az Észak-Írországot és Íror­szágot (a Brexit után) elválasztó határról. Az Eura­tom-tagságról. Arról, hogy a Brexit után milyen kereskedelmi, közlekedési, általános gazdasági természetű egyezmények kössék Nagy-Britanniát Európa és a világ többi országához (hisz az ezeket most szabályozó uniós szerződések Nagy-Britannia tekintetében érvényüket vesztik). Az európai bíróságok joghatóságáról, a Nagy-Britanniában tartózkodó vagy a Brexit után oda tendáló uniós állampolgárok jogairól, beutazásuk, huzamos ott-tartózkodásuk feltételeiről, szociális jogosultságaikról és vice versa. És így tovább, és így tovább – ez a komplexitás filozófiai értelemben teszi jószerivel elgondolhatatlanná a Brexitet. (Lehet, hogy az Európai Unióból nem is lehet teljesen kiszállni?)

Theresa May március 29-én adta be kilépési memorandumát az uniónak: e naptól számítva két év alatt kell a fentiek szellemében valaminő kiutat találni a feleknek. Ha ez nem történik meg, automatikusan érvényüket vesztik az unió és Nagy-Britannia közti szerződések – az ország egyszerűen belezuhan a saját területe által határolt lukba, lesüllyed, eltűnik, mint Atlantisz, az elveszett kontinens. A megoldásról dédelgetett, általánosan elfogadott brit politikai elképzelések egyelőre abban merülnek ki, hogy Nagy-Britannia a közös gazdasági tér része marad, azaz élvezi az áruk, a tőke és a szolgáltatások szabad áramlásából fakadó előnyöket, míg az uniós állampolgárok mozgásának szabályozása, azaz a bevándorlás korlátozása tekintetében „visszaveszi” szuverenitását. Így vagy úgy, de ezt hirdetik a hard Brexit és a soft Brexit hívei is; a toryk és a Munkáspárt Brexit-párti szavazói is ebben ringatják magukat. De ez nem fog megtörténni: az unió a négy szabadság kérdésében hajthatatlan, és neki kevesebb a vesztenivalója. A kérdés csak az, hogy a következő szűk két évben, a következmények reális felmérése után rádöbben-e erre Nagy-Britannia választópolgárainak többsége.

A brit kilépés eleinte kisszámú politikai kalandor és félfasiszta szélhámos ügye volt, amelynek útját a brit politika centrumába az ostobaság, az önhittség, a stupid nacionalizmus és az idegenellenesség kövezte ki. A múlt csütörtöki választás mindennek logikus kifutásaként hozta el a teljes káoszt. De nem csak azt. Bár a Munkáspárt vezetője, Jeremy Corbyn sem a népszavazási, sem a mostani választási kampányban nem kötelezte el magát Európa mellett, a Munkáspárt váratlan megerősödése mögött jó okkal feltételezhetjük a kilépést ellenző – főként fiatal – szavazók állásfoglalását; és a Munkáspárt képviselőinek többsége is megbízhatóan Európa-párti. A maradáspártiak a Konzervatív Pártból sem tűntek el teljesen. Talán lesz politikai erő, amely visszarántja az országot a szakadék széléről. Akár az utolsó pillanatban: akár 2019. március 28-án is.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.