A szerk.

A festészetről

A szerk.

Áll büszkén a művész, mellette a falon a képe, nézik öten-hatan vagy többen is, és kacagnak. Kacag a művész is, együtt röhögik ki a festményen tagadhatatlanul viccesnek ábrázolt figurát, s fürdőznek a művészet nagyszerűségében, mely, lám, ilyet is tud.

Odalép egy pasas, régi ismerősként üdvözli a művészt, meg amúgy is híres ember, a művész is pontosan tudja, hogy kicsoda. Azt mondja a pasas, hogy megvenném a képet, hadd röhögjek én is. Márpedig a művész abból él, hogy eladja a képeit, ez a világ – szerintünk is helyes – rendje. Kérdi is a pasas, hogy mennyiér’ adod. Mondja a művész, hogy egy kavicsért. Már röhög a pasas is, s azt mondja, hogy adok egy kavicsot meg gombot is, bár a gomb törött. A művész megörül az ölébe hulló javaknak, s el is dicsekszik mindjárt fűnek-fának, hogy többet adott, mint amennyit kért. Az ipse fogja a képet, hazaviszi, és felhívja a haverját, történetesen azt a krapekot, aki a festményen paprikajancsinak kiöltözve táncol, s mondja neki, hogy van egy ajándékom a számodra, gyere, siess! Megérkezik a pofa, mutatja neki a képet, ez te vagy, megvettem, neked adom. Nézik, és egyre hangosabban kacagnak. És mennyiért vetted, kérdezi már-már fuldokolva a paprikajancsi. Egy kavicsért meg egy anyaghibás gombért. Egy pillanatra elkomolyodnak, ja, kábé ennyibe kerülnek… De a komolyság elillan, immár ellenállhatatlanul tör fel belőlük az őszinte, felszabadult derű.

Amit elmeséltünk, merő fikció. A valóság ezzel szemben az, hogy L. Simon László államtitkár megvásárolta Máriás Béla, a budapesti félunderground népszerű DrMáriásának festményét, melyen a piros hóesésben korcsolyával piruettező, vadászkosztümbe bújt Lázár János látható. Az ára valahol félmillió forint körül volt, L. Simon Máriás sajtónyilatkozata szerint többet fizetett, mint amit a művész kért tőle. Láttunk már ilyet, nem is olyan régen, az Orbán család és híveik vásároltak nagy számban Nagy Kriszta Orbán Viktort ábrázoló képeiből.

500 ezer forint sok pénz – majdnem minden lehetséges nézőpontból. Sok ennivalót lehet venni belőle, kigazdálkodható belőle viszonylag hosszú ideig a lecsökkentett rezsi. Annyi olajfestéket lehet venni rajta, hogy leszakad az ember keze, mire hazaér vele. Magyarország lakosainak többsége hónapokig dolgozik ennyiért. Ám ezzel együtt van egy szempont, melyből nézvést nagyon is piaci alapon rohadt kevés pénz ez a félmilla. Ha egy pálya árát csengetik ki vele. Ha a művészt árazzák be vele. Akkor bagó.

Akkor hazamegy L. Simon, s azt mondja, megvettem DrMáriást. S tisztán látja önhelyzetét. Mert DrMáriás, aki saját bevallása szerint a fasz tudja, mióta, de jó rég fest már politikusokról képeket, megfesti a következő képét, mondjuk a Mézeskalácsházban Guccit pörgető Habony Árpádról, de azon már nem lesz semmi kacagnivaló, lévén az ügymenet hótiszta. A művész áll büszkén a képe mellett, s várja, hogy nyíljon az ajtó, s jöjjön valaki az ötszázassal. Nagy Kriszta feltehetően a napokban festette meg háromezredik matyómintás Orbánját. Oké, ez rendben is van így. Más meg lámpaernyőket készít. Csak valami itt elment a levesbe. Ötszázért.

Jön a csóka, mennyi a kép? Ötvenmillió. Ha megveszi (úgyse veszi), akkor tiszta minden, volt az a pénz, de nem adtam olcsón a bőröm. Ha nem veszi, még az utókor is hálásan röhög rajta meg a haverján. A festő meg bemasírozik a pantheonba vagy a művészet aranylapjaira. Így viszont csak az Arany Oldalakra masírozik. Egy gombért meg egy kavicsért, miközben mi mindannyian megint szegényebbek lettünk valamivel. S nem is feltétlenül azért, mert az ürge a mi pénzünkből vette a képet. Persze, azért is.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.