A szerk.

A föld alatt

A szerk.

Brüsszel elkészítette a szocialista és szabad demokrata kormányok, illetve a szocialista és szabad demokrata budapesti városvezetés mérlegét – mondta hétfői sajtótájékoztatóján Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára. És a világon semmi okunk nincsen e kijelentésével vitába szállni.

Csepreghy ugyanis az Európai Bizottság égisze alatt működő Európai Csalás Elleni Hivatal (közismert nevén az OLAF) egyik nyomozati anyagának legalább kivonatos ismeretében mondta, amit mondott. Aztán persze mondott mást is, amivel éppenséggel lehetne vitatkozni, de e vita a lényegen nem túl sokat változtatna.

Az OLAF december 14-én adta át a magyar kormánynak a négyes metró körüli súlyos disznóságok felderítése érdekében folytatott – több mint négyéves, 2012 februárjától 2016 novemberéig tartó – nyomozásának összefoglalóját, miszerint több mint 160 milliárd forintot, az összes költség úgy egyharmadát lopták el szépen a metróépítés során. A nyomozati anyag megküldött rezüméjének eddig nyilvánosságra hozott része tele van hátborzongató számokkal. Eszerint a korrupt és szabálytalan szerződések összege 272 milliárd 823 millió 488 ezer 215 forint, s ebből pontosan 166 milliárd 998 millió 258 ezer 356 forintot loptak vagy csaltak el. Így ezt a pénzt a magyar kormánynak és az európai hatóságoknak vissza kell követelniük. E lopott holmiból 76,6 milliárd forint közvetlen uniós fejlesztési pénz, amit az OLAF szerint Magyarországnak kell visszacsengetnie.

De kitől is kell visszakövetelni az elcsaklizott milliárdokat a magyar kormánynak és az európai hatóságoknak?

Ennek firtatása minden bizonnyal Magyarország politikai színterének egyik legsűrűbben napirendre tűzött műsorszáma lesz – óvatos becsléssel úgy 2018 tavaszáig. Vagy ameddig világ a világ. S a jogosságát még csak kétségbe sem nagyon lehet vonni.

A 4-es metrót 2014 tavaszán, közvetlenül a parlamenti választások előtt adták át, tehát épült az három bő esztendeig a Fidesz-érában is, de köztudomásúan a Magyar Szocialista Párt és az SZDSZ vezette kormányzat, illetve a fővárost vezető szocialista és SZDSZ-es önkormányzat biznisze volt. A nyomozati anyag is legsűrűbben a mondott helyhatóság illetékes főpolgármester-helyettesét, illetve az akkoriban az óvodai tankönyvekben is maszopos kifizetőhelyként lerajzolt BKV vezérigazgatóját emlegeti.

Nem Csepreghy hozta szóba először az OLAF-jelentést, hanem a főnöke múlt csütörtökön, az ún. kormányinfón. Az azóta eltelt időszakban mindösszesen egy (1!) darab észrevétel érkezett az érintettek háza tájáról. Demszky Gábor egy blogbejegyzés alatt kommentelve fejezte ki abbéli óhajtását, hogy a kormány hozza nyilvánosságra a teljes jelentést. Demszky még írt ott olyanokat is, hogy biztos a meg nem épült P+R parkolók miatt ég a ház, de ebbéli értelmezési kísérletét nehéz lenne pirulás nélkül tovább ismertetni. Csepreghy erre azt mondta, hogy a jogászaik éjt nappallá téve dolgoznak azon, hogy is lehetne nyilvánosságra hozni azt a fránya jelentést. Hát, persze.

S igen, lehet még azt feszegetni, hogy miért pont ez a metróbalhé, miért nem más, hiszen az „elmúlthétév” nagyságrendekkel nagyobb lopásoktól, csalásoktól, korrupciótól volt hangos, mint az „elmúltnyolc”. Lehet azt is piszkálni, hogy a Fidesz hogyan tudja sikeresen blokkolni az esetleges újabb és újabb OLAF-eljárásokat. S lehet jönni a P+R parkolókkal is. Viszont a helyzet az, hogy az SZDSZ már rég a halakkal alszik, ám az MSZP a 2018-as parlamenti választások egyik biztos indulója. A demokratikus ellenzék legerősebb pártja, amelyre most – érdemei szerint – visszahullik minden bűne.

S amit eddig is tudtunk, az ezek után már biztosra vehető: pontosan akkora, pontosan olyan erős indulója lesz az MSZP e közeli választásnak, amekkorának Orbán Viktor gondolja. Akkora, amekkora elég jól mutat majd bokrétaként a koro…, bocs, a kalapjára tűzve.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.