A szerk.

A magyar dimenzió

A szerk.

Hogy ki volt előbb, a politikus Gyurcsány Ferenc vagy az üzletember, azt éppenséggel elég könnyű eldönteni, de mint alábbi példánk is mutatja, magának az érintettnek ez valószínűleg több fejfájást okozhat, mint a köznek.

Hiszen Gyurcsány pályájának és jelen állásának ismeretében akár azt is megkockáztathatja bárki, hogy minden neki juttatott fillér bújtatott párttámogatás – az lenne akkor is, ha a maestro a népszerű fővárosi turistaútvonalak egy frekventált pontján gitározná-énekelné össze a napi betevőre valót. Jönne az EU a kedves feleségével, meghallgatná a Love Actually híres betétdalát, és beledobna

a kalapjába egy húszeuróst, amiből Gyurcsány nyilván azonmód tizenkét egységet a DK-ra fordítana, befizetné Gréczyt a fodrászhoz, vagy valami.

A Fidesz és Orbán Viktor szerint épp ez történik most valamivel nagyobb volumenben. Gyurcsány és neje cége, az Altus ugyanis elnyert egy megbízatást az Európai Bizottságtól. Nagyjában-egészében arra, hogy az uniós fejlesztési pénzek felhasználását inspiciálja. Amit a Fidesz így értelmez: a kutya EB így támogatja Orbán politikai ellenfelét cirka másfél milliárd forinttal. Az erről szőtt fideszes narratíva nyomatása immár több mint egy hónapja tart, s ugyan nem ezzel kel és fekszik az ország, de egy célnak bizonyosan megfelel. Egyben tartani a megmaradtakat, hiszen az ősi,
a rettegett ellenség ellen hívnak csatába újra kürtök, a vén csatalovak erre biztosan felkapják a fejüket. De ezt nyugodtan elengedhetjük a fülünk mellett, hiszen a Fidesz hardcore szurkolóinak ősfélelme már aligha lesz Magyarországon választást eldöntő tényező. Ahogy Gyurcsány Ferenc viselt dolgai sem tűnnek ma a legfontosabbaknak a hazában.

Hanem van ennek az esetnek egy újabb fordulata, ami komoly kihatással lehet az ország jövőjére. Legfőképpen a politikai berendezkedés buzerálása által. Az ugyanis, hogy kedd reggelre kelve azt kellett megtudnia a Napi Gazdaságnak, hogy a Fidesz országgyűlési frakciója a DK-nak járó költségvetési támogatások felfüggesztését kezdeményezi. Nyilván ezt üzente haza Strasbourgból Orbán, amikor az eset magyar dimenzióját emelte ki, némileg fenyegető tónusban (otthon majd lerendezzük). S ez csak egyet jelent, hogy rálépnének egy ellenzéki párt torkára, és addig ugrálnának rajta, amíg ki nem adja a páráját – s tennék ezt tisztán izomból (értsd: élve a maguk szabta választási törvény keretei közt nyert parlamenti felhatalmazásukkal). Magyarországnak van egy pártfinanszírozási törvénye, ami épp a Fidesznek köszönhetően olyan, amilyen, de momentán használatban van. Eszerint húzzák a választókat képviselő erők a működésükhöz szükséges pénzt. Van a költségvetési támogatás, vannak az adományok, s van a kettő között egy aránypár, melyben a tételek egymást feltételezik. Így a Fidesz-frakció kezdeményezése nyilvánvalóan példa- és precedensértékű. Nyugodjon le mindenki, holnap majd tőletek (a titeket képviselőktől) is elvesszük a pénzt. Mert ellenfelek nélkül sokkal könnyebb nyerni.

A válasz minderre pillanatnyilag az, hogy Dobrev Klára, az Altus vezérigazgatója beperli Orbánt és bocsánatkérést vár tőle, ami vagy megoldja Gyurcsányék problémáját, vagy nem. Magyarország problémája viszont momentán épp ez a kvázi egypártrendszer, amit a tisztelt kormányerő itt forszíroz. S ez aligha intézhető el ilyen tűzoltásszerű megoldásokkal.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.