A szerk.

Az új barát

A szerk.

A Cameron-helyzet feszült. Hogy ennek mi köze van mihozzánk (valójában semmi), arra mindjárt kitérünk, de előtte emeljük meg a kalapunkat a brit miniszterelnök előtt, aki a brit szavazói korpusz különféle uniós becsípődéseit ügyesen fordította a saját belpolitikai előnyére.

Az uniós tagság hívei a frissebb közvélemény-kutatások szerint enyhe és igen bizonytalan többségben vannak a kilépést pártolókkal szemben, megugrik ellenben a számuk (60 százalékra), ha az „újratárgyalt” brit tagságról kérdezik őket. Cameronnak most pont ez a programja – az „újratárgyalás”, majd a népszavazás. És elég ügyesen forgatta ezt a söprűt ahhoz, hogy ellenfeleit letakarítsa a pályáról: a konzervatív euro­szkeptikusokat elhallgattatta, a Függetlenség Pártot és Farage-t lenyomta, a Munkáspárt meg nem győzött segget csinálni a szájából.

Eddig jó – a bajok ezután jönnek majd. Nem csak a népszavazás időpontja és a kérdése ismeretlen, de az is, hogy Cameron mit akarna „újratárgyalni” és miért. Az uniós konszenzus az, hogy a britek kilépése nagy baj lenne, mert meggyengülne az unió, és Angela Merkel sem szeretné, mert London nélkül Berlin is meggyengülne az unión belül. Ugyanakkor az alapszerződést egyetlen komoly tagország sem akarja módosítani a britek nyavalygása miatt, pláne nem 27-en egyszerre és pont ugyanúgy, ahogy a britek akarnák (bár senki nem tudja, hogy a britek mit akarnak). Az mindenesetre jól látszik, hogy a fenti belbrit választói matematika miatt súlyos kavarások előtt áll az unió – és nézzenek csak oda, kit látunk megint a nagyok asztala körül ugrabugrálni, a mi szeretett miniszterelnökünket!

A kormányzati agitpropban és a rezsim fogyatkozó médiájában már el is kezdődött a hype és az Orbán–Cameron-tengely felstilizálása valaminő mély ideológiai barátsággá, melynek alapja az unió nagy, filozófiai átalakításába fektetett közös szellemi erőfeszítés lenne. (Bár azt nem lesz könnyű megmagyarázni, hogy miért kéne bármelyik magyar kormánynak támogatnia azt a brit kormányt, amelyik további uniós tagságának előfeltételeként az unióból érkező munkavállalók – köztük úgy kétszázezer magyar – az uniós joggal momentán teljesen ellentétes baszogatására kapott külön engedélyt jelöli meg.) Nem mintha az nagy dicsőségére válna hazánknak, hogy a magyar miniszterelnök lenne majd Cameron Sancho Panzája, és ők együtt móresre tanítják, netán zátonyra futtatják az uniót. De még csak nem is lesz. Cameron és Merkel úgyis le­játsszák ezt ügyesen, vagy nem játsszák le – és ugyan mit tud ahhoz Orbán hozzátenni?

Hogy Orbán Viktort milyen minőségében veszi komolyan bárki az unióban, múlt heti fellépése az Európai Parlamentben lehet irányadó. Miniszterelnökünk ezen a vitanapon szabatosan, államférfiúhoz méltó szónoki erényeket csillogtatva dicsérte önmagát, s mondott egyfajta büszke, sőt dacos sértettséggel gonosz és nagyrészt hazug dolgokat a „megélhetési bevándorlókról”, a menekültekről szóló „nemzeti konzultációról”, és a magyarokról úgy ál­talában. Az EP-képviselőknek természetesen nem volt elegendő muníciójuk a paraadatok tételes cáfolatához, de a cáfolat szóba sem jött, rövid szónoklataikban inkább a demokráciákban megszokott nyelven, a rá jellemző fogalmak használatával kértek számon bizonyos alapvető emberi normákat. És szörnyülködtek Orbán válaszain. Nem is az, hogy két malomban őröltek – a feltűnő inkább az volt, hogy a személyesen őt inkrimináló súlyos szavakat mennyire szenvtelenül, hovatovább milyen mély megvetéssel fogadta Orbán. Hogy mennyire nincs köze neki ehhez az egészhez. A meghallgatás egyik tanulsága az volt, hogy fölös­leges ilyen eseményeket szervezni, hacsak nem az a cél, hogy a kormányfő egy újabb színpadon léphessen fel, s játszhassa el saját hazai közönségének nemzetközi statisztéria mellett rémoperettje újabb felvonását.

A másik azonban az, hogy ez a megvetés kölcsönös.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.