A szerk.

Miért a Közgáz?

A szerk.

Ez úgy megy, hogy a kormány meglebegteti a Corvinus Egyetem beszántását, ezt a szakmai közvélemény és az érintettek felháborodása követi, mire a kormány visszakozik, esetleg azt hazudja, hogy soha eszébe sem jutott ilyesmi.

2011-ben Hoffmann Rózsa intézmény-összevonási terve a Corvinus teljes bezárásával számolt, tavaly a Figyelő arról írt, hogy csak a gazdaságtudományi karok maradnának az egyetemnél, bő egy hete pedig a vs.hu ismertetett egy egészen konkrét csonkolási koncepciót. Eszerint a kertészettudományi kar Gödöllőre, a tájépítészeti a Műegyetemre, az élelmiszer-tudományi Hódmezővásárhelyre költözik, a felszabadult budai campust az arborétummal együtt privatizálja kormány, hogy a befolyt összeget a budai vár felújítására költhesse.

A Corvinus triviális okokból lett szálka Orbánék szemében. A piac már jó ideje beárazta a képzéseket: elsősorban gazdasági területen váltak kirívóan értékessé a corvinusos diplomák. A felvételi statisztikákból jól látszik, hogy a diákok egyre szívesebben választották az itt meghirdetett szakokat – minőségi képzés, modern oktatási környezet, jól felépített brand. Márpedig Orbán számára a legirritálóbb szi­tuációk egyike, amikor azt kell látnia, hogy egy állami intézmény tőle függetlenül, pusztán az állampolgárok – szülők és diákok – önálló választásai nyomán emelkedik fel. Ezt a folyamatot mégoly agyafúrt szabályozási eszközökkel sem tudta megállítani: hiába emelte meg az állami finanszírozáshoz szükséges ponthatárt a gazdasági és társadalomtudományi képzéseken, a Corvinus fizetős hallgatókkal is képes volt megtölteni a tantermeit. Így a szándék komolyságától függetlenül is érdemesnek tűnhet időnként erős üzenetet küldeni az itt tanulóknak: nehogy má’, kisköcsögök.

A most kiszivárgott terv a felsőoktatás átalakításának tágabb koncepciójába is hézagmentesen illeszkedik. Palkovics László államtitkárt jól láthatóan egyedül az mozgatja, hogy valahogy elműködtesse a rendszert abból a szégyenletesen kevés pénzből, amit a kormány beletesz. A költséghatékonyság jegyében két vezércsillaga a szakracionalizálás és a profiltisztítás: minél kevesebb szakot hirdessen meg minél kevesebb intézmény. A három corvinusos kar beolvasztásának indoka – merthogy, bár döntés még nincs, indoklással azért előállt az államtitkár – is az, hogy a jelenlegi 14 agrárképzési helyből négy centrumot csinálna a kormány. Önmagában is kacagtató, hogy a színleg versenyelvű felsőoktatási stratégiánk jórészt arról szól, hogyan ne versenyezzenek egymással az intézmények. Nem jó, ha egy régióban többen is indítják ugyanazt a szakot, mert a végén még elszívják egymás elől a hallgatókat. Azt pedig, hogy hol maradhatnak meg a képzések, ismét nem a hallgatók száma vagy a minőség dönti el, hanem a lobbierők és a kézivezérlés. Ha valaki nem tetszik a kormánynak, ráadásul értékes ingatlanjai is vannak, lehúzhatja a rolót.

Kapkodás, az átláthatóság és a párbeszéd teljes hiánya, a diákok, a verseny, az autonómia mélységes lenézése – a Corvinus elleni újabb támadás az orbáni „oktatáspolitika” szimbóluma is lehetne. Aki kiáll a Corvinus megmaradásáért, ezt a retrográd víziót utasítja el.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.