A szerk.

Miért a Közgáz?

A szerk.

Ez úgy megy, hogy a kormány meglebegteti a Corvinus Egyetem beszántását, ezt a szakmai közvélemény és az érintettek felháborodása követi, mire a kormány visszakozik, esetleg azt hazudja, hogy soha eszébe sem jutott ilyesmi.

2011-ben Hoffmann Rózsa intézmény-összevonási terve a Corvinus teljes bezárásával számolt, tavaly a Figyelő arról írt, hogy csak a gazdaságtudományi karok maradnának az egyetemnél, bő egy hete pedig a vs.hu ismertetett egy egészen konkrét csonkolási koncepciót. Eszerint a kertészettudományi kar Gödöllőre, a tájépítészeti a Műegyetemre, az élelmiszer-tudományi Hódmezővásárhelyre költözik, a felszabadult budai campust az arborétummal együtt privatizálja kormány, hogy a befolyt összeget a budai vár felújítására költhesse.

A Corvinus triviális okokból lett szálka Orbánék szemében. A piac már jó ideje beárazta a képzéseket: elsősorban gazdasági területen váltak kirívóan értékessé a corvinusos diplomák. A felvételi statisztikákból jól látszik, hogy a diákok egyre szívesebben választották az itt meghirdetett szakokat – minőségi képzés, modern oktatási környezet, jól felépített brand. Márpedig Orbán számára a legirritálóbb szi­tuációk egyike, amikor azt kell látnia, hogy egy állami intézmény tőle függetlenül, pusztán az állampolgárok – szülők és diákok – önálló választásai nyomán emelkedik fel. Ezt a folyamatot mégoly agyafúrt szabályozási eszközökkel sem tudta megállítani: hiába emelte meg az állami finanszírozáshoz szükséges ponthatárt a gazdasági és társadalomtudományi képzéseken, a Corvinus fizetős hallgatókkal is képes volt megtölteni a tantermeit. Így a szándék komolyságától függetlenül is érdemesnek tűnhet időnként erős üzenetet küldeni az itt tanulóknak: nehogy má’, kisköcsögök.

A most kiszivárgott terv a felsőoktatás átalakításának tágabb koncepciójába is hézagmentesen illeszkedik. Palkovics László államtitkárt jól láthatóan egyedül az mozgatja, hogy valahogy elműködtesse a rendszert abból a szégyenletesen kevés pénzből, amit a kormány beletesz. A költséghatékonyság jegyében két vezércsillaga a szakracionalizálás és a profiltisztítás: minél kevesebb szakot hirdessen meg minél kevesebb intézmény. A három corvinusos kar beolvasztásának indoka – merthogy, bár döntés még nincs, indoklással azért előállt az államtitkár – is az, hogy a jelenlegi 14 agrárképzési helyből négy centrumot csinálna a kormány. Önmagában is kacagtató, hogy a színleg versenyelvű felsőoktatási stratégiánk jórészt arról szól, hogyan ne versenyezzenek egymással az intézmények. Nem jó, ha egy régióban többen is indítják ugyanazt a szakot, mert a végén még elszívják egymás elől a hallgatókat. Azt pedig, hogy hol maradhatnak meg a képzések, ismét nem a hallgatók száma vagy a minőség dönti el, hanem a lobbierők és a kézivezérlés. Ha valaki nem tetszik a kormánynak, ráadásul értékes ingatlanjai is vannak, lehúzhatja a rolót.

Kapkodás, az átláthatóság és a párbeszéd teljes hiánya, a diákok, a verseny, az autonómia mélységes lenézése – a Corvinus elleni újabb támadás az orbáni „oktatáspolitika” szimbóluma is lehetne. Aki kiáll a Corvinus megmaradásáért, ezt a retrográd víziót utasítja el.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.