A szerk.

Miért a Közgáz?

A szerk.

Ez úgy megy, hogy a kormány meglebegteti a Corvinus Egyetem beszántását, ezt a szakmai közvélemény és az érintettek felháborodása követi, mire a kormány visszakozik, esetleg azt hazudja, hogy soha eszébe sem jutott ilyesmi.

2011-ben Hoffmann Rózsa intézmény-összevonási terve a Corvinus teljes bezárásával számolt, tavaly a Figyelő arról írt, hogy csak a gazdaságtudományi karok maradnának az egyetemnél, bő egy hete pedig a vs.hu ismertetett egy egészen konkrét csonkolási koncepciót. Eszerint a kertészettudományi kar Gödöllőre, a tájépítészeti a Műegyetemre, az élelmiszer-tudományi Hódmezővásárhelyre költözik, a felszabadult budai campust az arborétummal együtt privatizálja kormány, hogy a befolyt összeget a budai vár felújítására költhesse.

A Corvinus triviális okokból lett szálka Orbánék szemében. A piac már jó ideje beárazta a képzéseket: elsősorban gazdasági területen váltak kirívóan értékessé a corvinusos diplomák. A felvételi statisztikákból jól látszik, hogy a diákok egyre szívesebben választották az itt meghirdetett szakokat – minőségi képzés, modern oktatási környezet, jól felépített brand. Márpedig Orbán számára a legirritálóbb szi­tuációk egyike, amikor azt kell látnia, hogy egy állami intézmény tőle függetlenül, pusztán az állampolgárok – szülők és diákok – önálló választásai nyomán emelkedik fel. Ezt a folyamatot mégoly agyafúrt szabályozási eszközökkel sem tudta megállítani: hiába emelte meg az állami finanszírozáshoz szükséges ponthatárt a gazdasági és társadalomtudományi képzéseken, a Corvinus fizetős hallgatókkal is képes volt megtölteni a tantermeit. Így a szándék komolyságától függetlenül is érdemesnek tűnhet időnként erős üzenetet küldeni az itt tanulóknak: nehogy má’, kisköcsögök.

A most kiszivárgott terv a felsőoktatás átalakításának tágabb koncepciójába is hézagmentesen illeszkedik. Palkovics László államtitkárt jól láthatóan egyedül az mozgatja, hogy valahogy elműködtesse a rendszert abból a szégyenletesen kevés pénzből, amit a kormány beletesz. A költséghatékonyság jegyében két vezércsillaga a szakracionalizálás és a profiltisztítás: minél kevesebb szakot hirdessen meg minél kevesebb intézmény. A három corvinusos kar beolvasztásának indoka – merthogy, bár döntés még nincs, indoklással azért előállt az államtitkár – is az, hogy a jelenlegi 14 agrárképzési helyből négy centrumot csinálna a kormány. Önmagában is kacagtató, hogy a színleg versenyelvű felsőoktatási stratégiánk jórészt arról szól, hogyan ne versenyezzenek egymással az intézmények. Nem jó, ha egy régióban többen is indítják ugyanazt a szakot, mert a végén még elszívják egymás elől a hallgatókat. Azt pedig, hogy hol maradhatnak meg a képzések, ismét nem a hallgatók száma vagy a minőség dönti el, hanem a lobbierők és a kézivezérlés. Ha valaki nem tetszik a kormánynak, ráadásul értékes ingatlanjai is vannak, lehúzhatja a rolót.

Kapkodás, az átláthatóság és a párbeszéd teljes hiánya, a diákok, a verseny, az autonómia mélységes lenézése – a Corvinus elleni újabb támadás az orbáni „oktatáspolitika” szimbóluma is lehetne. Aki kiáll a Corvinus megmaradásáért, ezt a retrográd víziót utasítja el.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.