A szerk.

Az első csata

A szerk.

A Fővárosi Közgyűlés hétfőn elfogadta a főpolgármester előterjesztését arról, hogy milyen álláspontot képviseljen mondott tisztségviselő a kormánnyal többek közt a budapesti Városligetről folytatott egyeztetések során.

A dolgok jelen állása szerint az Új Nemzeti Galéria, amelynek talán még érvényes építési engedélye sincs, megy (menne) a levesbe, nemkülönben a Liget jobb ficakjába (az Ajtósi Dürer sor és a Dózsa György út sarkára) álmodott új színházépület, itt ugyancsak nem történt szinte egy kapavágás sem. A Liget kellős közepére tervezett Zene Háza nem visszacsinálható, és gyanítjuk, az egykori Dózsa György úti parkoló helyén épülő Néprajzi Múzeum sem: e két beruházás olyannyira előrehaladt, hogy a félkész építmények visszabontása és az eredeti állapot helyreállítása súlyos milliárdokba kerülne, amit nyilván a fővárosnak kellene állnia (szemben a befejezésükkel, ami a központi költségvetést terheli): ez nem járható út. Ejtsünk még szót az egykori Vidám Park helyén épülő Biodómról is, erről a nagyszabású üvegházról, ami egyszerre lesz állat- és botanikus kert: ez lenne az egyetlen fővárosi tulajdonú és fenntartású a felsorolt intézmények közül – az építkezés leállítása szintén nem lehetséges. Ugyancsak megépül a Dózsa György út vonalában a mélygarázs, kétséges viszont a volt Közlekedési Múzeum újjáépítése (a Hermina úti telken az Innováció Háza elnevezésű intézményt tervezik felhúzni, bármi legyen is ez).

Ez nem pont a Liget szétcseszésének a megakadályozása – arról a t. budapesti választópolgárok öt éve, midőn Tarlós Istvánt újraválasztották, sajnos lemaradtak –, mégis komoly fordulat lenne, és nem csak szeretett fővárosunk életében. Az Új Nemzeti Galériát, mely a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria egy fedél alá költözéséből állna elő, Baán László, a Liget-projekt hoppmestere nem véletlenül szokta a tervezett fejlesztés legfontosabb elemének nevezni. Annak, ha most levennék a térképről, nem csak azért lenne jelentősége, mert ez – a Petőfi Csarnok hűlt helyére szánt – monstrum és az általa keletkeztetett forgalom, nyüzsgés és környezeti terhelés pecsételné meg a Városliget sorsát, és csinálna a rekreációs célú közparkból végképp fákkal szegélyezett, lekövezett sétateret. Az Új Nemzeti Galéria meg nem építése ezért is jó hír; de nem csak ezért.

Miért még?

A „múzeumi negyed” koncepciója, illetőleg annak budapesti megvalósítása – hogy tudniillik legyen valahol a városban egy jól körülhatárolható, nem túl nagy kiterjedésű terület, ahol múzeum lóg múzeumba, és a látogató egyikből szédül majd a másikba – rögtönzött filológiai research workünk szerint először Finta József elméjében képzett meg. A jeles művészben nemcsak számos figyelemre méltó épület alkotóját tisztelhetjük, de – ezzel szoros összefüggésben – a szakma azon személyiségmodelljének megtestesítőjét is, aki tehetségét különösebb aggály nélkül képes bármilyen politikai kurzus megrendeléseinek szolgálatába állítani, s meglátni ezekben az őszintét, az előremutatót, a szépet. A még a szocialista kormányok alatt felröppentett kósza gondolatot (ekkoriban, ha emlékeznek rá, a Nyugati pályaudvar mögötti rozsdazóna állt az álmok centrumában) a 2010-es évtized elején Tarlós István fogadta örökbe (Finta főszereplésével együtt), de csak azért, hogy kisvártatva Szőcs Géza akkori kulturális államtitkár vegye át a stafétabotot és a kezdeményezést. Ám a bohókás, nagy fantáziájú költő-politikus a múzeumi negyedet már nem a kies Podmaniczky utca és Újlipótváros, közismertebb nevén Új-Zséland közé vizionálta: Budapest új kulturális transzverzálisa, a múzeumok főtengelye az Andrássy úton futott volna, a Vártól a Ligetig és vissza. A gólem ekkor indult el a Liget felé – s mi sem természetesebb, hogy a szárnyaló államtitkári képzelet Baán Lászlóban, a tettek és az ügyintézés emberében találta meg partnerét. Baán ekkor már régóta a Liget-közeli Szépművészeti Múzeum igazgatója volt, s épp az őt ért súlyos csapásból lábadozott: az Orbán-kormány megfütyülte a Szépművészeti bővítésének (egyébként remek) tervét. E ponton még csak a Felvonulási teret építették volna be, de a Nemzeti Galéria már ekkor is az utazó csapat tagja volt – s azt, hogy a játékba ügyesen visszakapaszkodó Baánnak mivel sikerült a legfelsőbb instancia támogatását megnyerni a projekt kiterjesztéséhez és a Liget teljes felületének bevonásához, csak találgatni tudjuk.

De találgatni, azt tudunk. Orbán a megaberuházásokban talán a strómanjai és módos jobbágyai által megkereshető milliárdok lehetőségét is meglátta; s ugyanezen számításból kecsegtetőnek tűnhetett a gigantikus vurstlivá transzformálható Liget „idegenforgalmi felfuttatása is”. De a fő motívum mégsem ez volt. Hanem épp a Magyar Nemzeti Galéria. Ahhoz, hogy Orbán elfoglalhassa a budai Várat, először a magyar képzőművészet reprezentatív, legnagyobb közgyűjteményét kell onnan kipaterolni (és az Országos Széchényi Könyvtárat). Arról pedig, hogy Orbán miért igyekszik a Várba, s miért kívánja a két háború közti állapotában rekonstruálni, így okoskodott pár évvel ezelőtt lapunk. A Vár újraépítése „a Kossuth tér visszaépítése során követett elvet folytatja: visszaállítani az 1944-es állapotot, amikor is az Alaptörvény ún. Nemzeti Hitvallása szerint »hazánk 1944. március tizenkilencedikén elveszítette állami önrendelkezését«, amelynek »visszaálltát 1990. május másodikától, az első szabadon választott népképviselet megalakulásától számítjuk«. A palota újraépítése a történeti folyamatosság fikciójának visszaállítását demonstrálná”, s „a Várba fölkapaszkodott társaság agresszív és cinikus önreprezentációja” lenne.

A Városliget és a budai Vár ily módon a személyes, kézzelfogható érdekeken kívül az Orbán-rezsim ideológiai legitimációjának esett volna áldozatul. S ezért is lett minden elkövetve a Liget beépítése érdekében. A kormányzat és a projekt vezetői értelmes társadalmi vitát nem voltak hajlandók folytatni sem magáról a koncepcióról, sem arról, hogy milyen múzeumoknak és miért kellene költözniük. Nemcsak lesöpörték és ignorálták az ellenérveket, de vég és szemrebbenés nélkül hazudtak. Minden demokratikus eljárást és protokollt felrúgtak, kifordítottak, eltöröltek; a parlamenti Fidesz-többség pedig egy tollvonással vette el a Városligetet a fővárostól. Nem riadtak vissza a pőre erőszaktól sem: a Ligetvédőket, ezt a pár elszánt, védtelen civilt kopasz őrző-védőkkel verették meg, a rendőrség szíves asszisztálása mellett. A Liget-projekt, mint cseppben a tenger, megmutatott mindent az orbánizmusról.

Lapzártánkkor Karácsony Gergely főpolgármester útban van a kormányfő felé, a találkozó napirendjéről, lefolyásáról és kimeneteléről beszámolni nem áll módunkban. De ha a fővárosnak jogi eszköze talán nincs is az építkezések leállítására, számos módon tudja megakadályozni a folytatásukat. Orbán csak a saját kárára ragaszkodhat az eredeti tervhez. És a Ligettel együtt el kell engedje a Várat is.

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."