A szerk.

Bekukkant 1948

A szerk.

Mindjárt visszaadja! Itt tartunk kedd kora este. Hogy pontosan mi a picsát ad vissza, az nyilván vizsgálandó lesz, bár tulajdonképpen majdnem lényegtelen, elvégre a magyar lakosság viszonylag csekély ezreléke képes és hajlandó alkotmány- és egyéb jogi driblizések megértésével gyilkolni az agy- és idegsejtjeit. De legfőképpen azért mindegy, hogy visszaadja-e formálisan diktátori önfelhatalmazását Orbán, mert úgyis megtartja.

A felhatalmazási törvény elfogadása óta született kormányrendeletek közül körülbelül annyiból lesz törvény, amennyiből ő akarja, kivételt talán az alapjogokat látványosan, súlyosan érintő intézkedések jelentenek majd, mint például a gyülekezési jog felfüggesztése, de az ilyenekre – mint az lenti, ugyancsak remek vezércikkünkből kiderül – vannak egyéb ötleteik, melyek ha nem is tökéletesek, de a célnak nagyjából megfelelnek (mindenki kussoljon, főleg azok, akik beszélnek). Az sem gond, ha ezek a rendeletek alkotmányellenesek, vagyis még a saját alaptörvényükkel sem kvadrálnak: az Alkotmánybíróság majd szépen elmondja, hogy de igen, kvadrálnak, vagy elég lesz a járványra hivatkozni, hogy ilyen rendkívüli meg olyan kivételes helyzet van, vagy végső esetben alkotmányt módosítanak, ilyet is láttunk már párszor, szám szerint hétszer. Békeidőben hétszer.

Ebből a perspektívából visszatekintve a „veszélyhelyzet”, pontosabban korlátlan idejű bevezetése pusztán színjáték volt, aminek a fő értelme az lett, hogy vissza lehet adni. És ezzel felmutatni, mint valami profán Oltáriszentséget, Orbán Viktor elkötelezettségét a Demokrácia iránt. Ha és amennyiben nem lenne Ő Demokrata, megtartotta volna a Fölhatalmazást, de Ő ízig-vérig Demokrata, a teste és a vére a Demokrácia, és a Fölhatalmazást csak egyfajta kényszerből vette magához, vagy inkább fogadta el az emberektől, Magyarországtól. Azért, hogy a járványtól megmenekítse, hogy célzott, hatékony intézkedéscsomaggal megváltsa őket! Ezért most Ő, dolgát, a megmentést elvégezvén, sőt, elvégezvőn, a Fölhatalmazást visszaadja. Vagyis nem visszaadja, hiszen ő nem adhat-vehet Fölhatalmazást, mert az nem az övé, hanem az embere­ké, de megkéri az embereket, hogy vegyék tőle vissza! A Fölt! A Hatalmazást! Az őt nem-demokratasággal, lám, igaztalanul vádolóknak pedig megbocsát Ő a határtalan szeretetében, diszkréten csillogó könnycseppel szeme sarkában – csak kérniük kell. Már ha van ezekben az illetőkben képesség a bűnbánatra, ha maradt a romlott, bérbeadott, kommunista, brüsszeli lelkükben szemernyi szégyenérzet is! Mint ahogy nem maradt. (Figyelem! Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy Orbán a bevezetésekor is előre látta a visszaadással, illetve hát az álvisszaadással járó előnyöket. A magát függetlennek tudó sajtó hülyéinek és mindenki másnak abba kéne hagynia annak a sulykolását, hogy Orbán előre, messzehatólag látja minden lépésének, sőt minden tizedik lépésé­nek, sőt, a mások lépésének és minden tizedik lépésének a következményeit, s hogy ebbéli zsenialitása teszi őt verhetetlenné. És nem a csalás és az erőszak.) Egyébként mindjárt mi is bocsánatot kérünk, csak még keressük a szavakat.

Mindjárt.

A teljes magyar egészségügy katonai-rendőri irányítás alá állítása, a törvényi lehetőség más emberek vállalatainak, vagyonának tetszés szerinti konfiskálására, az immár korlátlanná tett erőforrások a politikai klientúraépítésre, valamint és mindenekelőtt az önkormányzatok bevételeinek elkobzása, hatásköreik, puvoárjuk megnyirbálása, az általuk képviselt politikai alternatíva elkaszálása – ezek, úgy tűnik, velünk maradnak a járvány miatti veszélyhelyzet lefújása után is. És ki tudja, mi még. Orbán tavaly októberben elkezdett veszteni, az ellenzék pedig az önkormányzati választásokon nemcsak a módszert találta meg a legyőzésére, de lehetőséget – pénzt és nyilvánosságot – is szerzett az építkezéshez. A járvány pedig megmutatta azt, hogy az elmúlt tíz évben a nagyrészt Orbán beteges fantazmagóriái szerint átszabott vagy éppen sorsukra hagyott nagy alrendszerek (mint az oktatás vagy az egészségügy) mennyire sérülékenyek és diszfunkcionálisak. És ha ez a rádöbbenés még nem lenne elég, a járvány amúgy is komornak ígérkező gazdasági pusztítását a kormány kegyetlen, részvétlen és elégtelen „válságkezelése” csak súlyosbítani bírják. Mindezt lehetetlen társadalmi és politikai következmények nélkül megúszni. Jobban mondva: akkor lehetetlen, ha csak kicsit is funkcionálnak Magyarországon a politikai váltógazdaság intézményei. Ha valami megmarad a választásból – legalább annyi, amennyi tavaly októberben a rendelkezésünkre állt.

A felhatalmazási törvény „visszaadása” csak mis-en-scène, mely főként annak az ismételgetésére ad ürügyet és alkalmat, hogy az ellenzék a nemzet ellensége. Magyarországon marad a rendkívüli állapot akkor is, amikor eltörlik. A rendkívüli lett a normális. Nem szabad hozzászokni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.