A szerk.

Buszon

A szerk.

Vélnénk, nem túl nagy elvárás az A pontból a B pontba hőség idején eljutni igyekvő fővárosi polgárság részéről a főváros és az ország választott képviselői, vezetői irányába az, hogy eljutás közben ne legyenek rosszul, ne főjenek meg, ne akarják magukat és utastársaikat rosszullétükben összehányni.

Ennek a minimális civilizációs elvárásnak a kielégítésére még a közepesnél csak kicsivel kevésbé korrupt, és az átlagnál csak kicsivel tehetségtelenebb fővárosi és országos vezetésnek is alkalmasnak kéne lennie. Ehhez képest van meleg nyári napokon 35 fok a 3-as metró kocsijaiban, és a fővárosi buszok egy részén majd’ 40. Ennyit mért az elmúlt napokban a Közlekedő Tömeg nevű civil szervezet aktivistája, és mértek a Közlekedő ugyancsak civil adatszolgáltatói.

Hogyan sikerült idáig leküzdenie magát Budapestnek?

Tényfeltáró barangolásunkat kezdjük a mérés egyik helyszínéül szolgáló 4-6-os villamospótló buszokon. Ezek a buszok a Corvin-negyedtől a Fehérvári útig, valamint a Széll Kálmán tértől a Margit utcáig tartó pályán közlekednek.

De miért kellenek egyáltalán pótlóbuszok? Miért kell az idén is felújítani a 4-6-os pályáját? Miközben így vagy úgy ezeket a szakaszokat is felújították már a korábbi években? Szerkesztőségünk kis jóindulattal szakértőnek mondható tagja (a vonatkozó tananyag elsajátítása után csapták ki a Vasútépítő Egyetemről) úgy véli: teljes képtelenség, hogy bármely pályaszakaszon pár évente ki kelljen cserélni a teljes vasúti felépítményt. Azt viszont senki precízen nyomon követni nem tudja – az érintetteken kívül –, hogy az egyes korábbi felújítások milyen műszaki tartalommal valósultak meg. Ezért legyünk megengedők, és jobb meggyőződésünk ellenére tételezzük fel: nem direkt végeztek a kivitelezők korábban rossz munkát, s ehhez nem kaptak szabad utat korrupt fővárosi hivatalnokoktól. De ettől még bőven igaz lehet a fővárosi ellenzék ama állítása, miszerint olcsóbb és praktikusabb lett volna, ha az évenkénti barkácsolás helyett egy lendülettel újul meg a 4-6-os pályája.

Lássuk hevenyészett oknyomozásunk második pontját. Az MTI egy korábbi közleménye szerint, és nyilván nem a kisujjukból szopták ezt, az „érintett szakaszokon alacsony padlós, légkondicionált buszok közlekednek majd”. Ezzel szemben – a közkedvelt rendőrségi fordulattal élve – a tapasztalati tény az, hogy a jó édesanyjuk közlekedik az érintett szakaszokon légkondicionáltan, nem a pótlóbuszok. Ennek az lehet az oka, hogy a BKV Zrt.-nek nincs elég jól működő, légkondicionálóval, vagy a nagy hőségben is megfelelően működő légkondicionálóval felszerelt busza ahhoz, hogy az összes általa üzemeltetett viszonylaton ilyeneket és csak ilyeneket futtasson. A fővárosi busz-szituáció akár csak hozzávetőleges átlátásához tudnunk kell, hogy a tömegközlekedési szolgáltatást a BKK nevű fővárosi cég rendeli meg különféle, a jelen állás és szám szerint három alvállalkozójától: a BKV Zrt.-től, a Volán Zrt.-től és a VT–Arriva Kft.-től. Ezek közül az első fővárosi, a második magyar állami, a harmadik részben külföldi magántulajdonú vállalat; a 40 fokos belhőmérsékletű, tehát nem légkondicionált járatokat jellemzően a BKV viszi. Abba most nem mennénk bele, hogy helyes volt-e vagy sem ily módon megbontani a szolgáltatás szerkezetét, azaz a közlekedés­szervezőt különválasztani – biztosan lehet így is meg úgy is normálisan működetni egy nagyváros tömegközlekedését. Az viszont tény, hogy – miközben a VT–Arriva szolgáltatásaira nincs panasz – a BKV buszállománya öreg, elavult, rossz műszaki állagú járművekből áll. Leginkább azért, mert a buszbeszerzéseit ad hoc módon, zavaros közvetítő cégeken, következésképpen drágán abszolválta, és szarokat vásárolt össze – és hogy ennek a bénaság, a korrupció vagy az állandó pénzhiány (a központi kormányzat szűkmarkúsága) az oka, és milyen arányban, azt a bennfenteseken kívül aligha tudná bárki megmondani. Ők viszont, érthetően, nem sietnek ezt elárulni. Annyi azonban biztos, hogy úgy 2015 táján, amikor a 3-as metró felújítása komolyra fordult, a BKV feladata lett volna a metrópótló buszok beszerzése. A legkedvezőbb ajánlat a lengyel Solaris cégtől érkezett a 150 járműre, ám a kormány végül nem adott rá pénzt; a lengyelek helyett a BKV-nak és a másik szolgáltatónak, a Volánnak egy szélhámos magyar céggel kellett szerződnie. Az azóta – több milliárdos adósságot maga mögött hagyva – csődbe ment Ikarus EAG a 150 busz helyett végül pár darab, kívülről csuklós buszra a megtévesztésig hasonló, ám nagyjából mozgásképtelen tárgyat adott át, mielőtt végleg feladta az egyenlőtlen küzdelmet a buszgyártással. Viszont gazdái – akkoriban legalábbis – az Orbán-rezsim jobban pozícionált oligarchái közéi tartoztak; és ekkoriban a „magyar nagytőke” iránt minden körülmények között elkötelezett kormány is a tradicionális magyar buszgyártás újjáélesztéséről eregette piros-fehér-zöld tirádáit. És a magas hőfokon izzó patriotizmus esetünkben is, mint annyiszor máskor, rátalált a hozzá illő gazemberek potens csapatára.

Miután képet alkothattunk fővárosunk buszállományának siralmas állapotáról és annak okairól, analízisünk következő pontjaként azt említsük meg, hogy a 3-as metró felújítása tulajdonképpen már évekkel ezelőtt befejeződhetett volna, illetve be kellett volna fejeződnie: a beruházás elhúzódásának feltárására ez az újság is, képletesen szólva, sok vödör tintát elhasznált. De biztos pár éve is épp úgy megfőtt volna a fővárosi buszozó, mint ezen a nyáron. Azt viszont már nem üthetjük el efféle cinikus válasszal, hogy a 3-as metró új, illetőleg felújítottnak hazudott szerelvényeit már eleve klímaberendezés nélkül kérte és kapta orosz beszállítójától, a Metrovagonmastól a főváros. A remek vásárlás során – s ezt az üzletet is Orbán Viktor kényszerítette Budapestre – a 80-as évek végének csúcsmodelljét sikerült beszereznünk a legmodernebb szerelvények áránál csak kicsit drágábban – és hát tényleg ki gondolta volna, hogy ilyen meleg lesz a kényelmes, esztétikus vagonokban. Hogy a 35 fok ennyire zavar majd egyeseket. Az izzadó utazóközönség pedig jobban tenné, ha nem a saját kitágult pórusaira koncentrálna, s nem magát sajnáltatná, hanem a tranzakció minden kétséget kizáróan magisztrális geopolitikai dimenzióinak gondolatával hűsítené magát.

Ja, kurva meleg van nyáron a békávén. Régen is meleg volt, és le lehet szállni a picsába, akinek nem tetszik. Jelentéktelen, apró kellemetlenség. De nem az. A faszt az. Ott van mögötte, benne minden, ami ezt az országot lenyomja – a töménytelen elrabolt és eltékozolt pénz, a főváros kifosztása és intézményeinek kiürítése, a törvények és a józan, megfontolt, a közösség érdekeit szolgáló demokratikus döntéshozatal letiprása, a nacionalizmus és az önkény. Kellemes hűvösben buszoznak Solaris járműveiken a varsóiak, ötödik metróvonalát építi Bukarest. Amíg ezt alaposan, pontosan, elég sokan meg nem értjük, addig főni fogunk. Addig fogunk főni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.