A szerk.

Egérút

A szerk.

A radikális-mérsékelt dialektika boncolgatása a három Jobbik-alelnök kipreparálásáról szóló történet e pontján terméketlennek tűnik, lévén senki nem érti, maguk az érintettek sem, hogy mi lenne a mértékegység ezen a skálán.

Ugyanígy fogalmunk sincs, hogy ha nem a mérséklődés érdekében, akkor konkrétan mi okból szórta ki, helyesebben szórná ki Novák Elődöt, Szávay Istvánt és Volner Jánost a Jobbik elnökségéből Vona Gábor. (Vagy mégis azért?) Mondunk pár variációt. Mert az újonnan behozandó ürgék könnyebben kezelhetők, mint a kirúgandók (mindnek van jobb dolga a fővárosi politizálgatásnál, úm. polgármesterkedés). Vagy: a dinamikát az orosz kapcsolat berregteti – valamelyik Moszkvába van bekötve. De melyik? És az baj, vagy épp ellenkezőleg? Netán: a zsidózás, ha számos, társadalmunkat feszítő problémára választ ad is, mégsem ad választ mindegyikre, ezért kevesebbet kéne zsidózni. Csupa rejtély!

És az elnök vajon jól spekulált-e? Az, hogy az ATV-ben az őt faggató Kálmán Olgától tudta meg, hogy Toroczkai László nem vállalja az alelnöki posztot, arra utal, hogy Vona a hármas operáció előtt meg se kérdezte Toroczkait, ami trehány előkészítésről tanúskodik. Viszont még Toroczkai is meggondolhatja magát. Vagy nem, és akkor más lesz az alelnök. Nem beszélve arról, hogy Szávay István a hétvégén még levegőért kapkodott, ám kedd délután már azzal állt elő, hogy jó, akkor nem indul az alelnökségért. Közleményének hangneme kicsit sértődött, de érvelése józan, belátó. A pártszakadás nem aktuális, ehhez Novák és Volner kevésnek látszik, előbb lesz, hogy a grassroot is ráérez: ha a Jobbik kormányozni akar 8, 10, 12 ellenzékben eltöltött év és az embert próbáló politikai munka után, pontosabban, ha ő, a grassroot személy szerint ilyen-olyan képviselőséget, fb-tagságot, önkormányzati temetőigazgatói posztot, egyebeket szeretne, akkor nincs más út, mint a Vona Gábor által kijelölt, hovatovább fémjelzett. Ennek lényege dettó eléggé nyilvánvaló, behúzni középre, lenyúlni a leendő facér posztfideszes szavazókat, adott esetben a szocpárt orra elől, sőt, azt a teret, ahol Vona pénzt, valami szellemi muníciót vagy legalább politikai know-how-t, politikai gondolatokat sejt. Vona a Fidesz és Orbán hagyatékára pályázik – kis probléma, hogy az örökhagyók még eléggé virgoncak, de azt sem lehet nem észrevenni, hogy a kormánypárti konglomerátum vonzereje halványul, le-leszakadoznak róla mindenféle alkotórészek. A tömeges menekülésre persze még várni kell – de tegyük a szívünkre a kezünket. Bármelyikünk, beleértve ebbe a kedves olvasót is, ha egy nem túl kicsi, de nem is elég nagy szélsőjobboldali párt elnöke lenne, s ha elégedetlen lenne a pár éve beállt 15 százalékkal, mint fölső horizonttal, bírna-e másra spekulálni?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.