A szerk.

Ernyő alatt

A szerk.

Lássuk a lehetőségeket.

Egy. Jön Botka, vagyis jött, bemondta a közös listát (szombaton a Népszavában, hétfőn a saját szájával). Jó ötlet valóban (plusz még szép, koordinált indulás, vagyis egyetlen demokratikus – értsd: nem jobbikos – ellenzéki jelölt az egyéni körzetekben): a kormányváltást akaró szavazói korpusz (a többség) így nem forgácsolódik szét, sőt, mivel a dem. politikai ellenzék valami minimális egységet és potenciát mutat fel, ezzel reményt villant, és a korpusz még nő is. Hovatovább az egyéni jelöltek győzelmére is csak így nyílik esély, ha ugyanis számos ellenzéki lista lesz, az a megegyezési képtelenséget, a balhézást, a reménytelenséget fogja sugallni, és a részvétel leesik. Az MSZP ajánlata nagyvonalú: a listás helyek felét kéri csak el a közösből, ami ezeknek a kis pártoknak különösen vonzó, hisz így biztosan bejutnak. Az embereknek (a választásra jogosultak többségének) annyira tele van a tepsijük Orbán Viktorral, hogy egy zsák krumplira is szavaznának. És még az sem baj, ha az egyik krumpli netán Gyurcsány lesz.
Jó. De mennyire jó?
Hogy sok listás helyet ad az MSZP a többi pártnak, odáig rendben, de vajon biztos befutóhelyek lesznek-e ezek? És mennyi? És melyiknek mennyi dukál majd? (Az előző választáson az MSZP pont itt járt túl ügyesen listás partnerei eszén.) És az sem biztos, hogy a nem sok + a kevés + a marhára kevés × X legalább a saját végösszegével egyenlő lesz, azaz hogy ezek a most mért (remélt) szavazatok összeadódnak (az egyetlen listán). Azért is jó kérdések ezek, mert az előző választási kampányban is feltevődtek, és meg is válaszolódtak, az eredmény közismert. Az MSZP-n kívül minden más ún. kis párt dilemmája most ez: mi van, ha az MSZP-vel vállalt közösség (mit oder ohne Gyurcsány, mindegy) taszítja majd el azt a kevés szavazójukat is, aki van nekik? Botka ajánlata után ebben kellene dönteniük, leginkább intuitív alapon, hisz ezt kikutatni, megmérni nem­igen lehet. Miközben abban sem lehetnek biztosak, hogy mit vesznek a nyakukba az MSZP-vel – ha az MSZP harmada (fele, negyede, hatoda) a Fidesztől kap pénzt, akkor ez most melyik harmad (fél, negyed, hatod)? De azt biztosan tudni, hogy Botka ez irányú purgálási kísérlete épp most holt hamvába.
E ponton jön képbe a második változat: a kis pártok, azaz az Együtt, a Párbeszéd, az LMP és a Momentum közös listája (ezt forszírozza most Juhász Péter, az „új pólust”), mely azután az egyéni körzetekre vonatkozóan megállapodást köt a másik demokratikus ellenzéki listával (az MSZP–DK-listával ugyebár), hogy ne indítsanak egymás ellen erős jelölteket legalább. Kiegészítőleg hozzátennénk, hogy ebbe a csereberébe nem árt belevenni legalább sub rosa a Jobbikot is, azt az időközi választásokon jól láttuk, hogy a dolog működik. Már ha valóban a kormányváltás a cél. És ha még nem veszítették volna el a fonalat, azt is megjegyeznénk, hogy három párt választási szövetsége esetén már 15 százalékos a küszöb a listán. Ezt a csapdát azzal ugyan el lehet kerülni, hogy a három (négy) párt nem három (négy), hanem egy pártként indul el, de ennek az egy alkalomra összeverődő választási formációnak a bejegyzését lassan iniciálni kellene, hogy legalább az ajánlócédulák gyűjtésére összeálljon.
A harmadik verzió szerint még idáig sem jut el az együttműködgetés, a Momentum eleve nem játszik (utolsó, hatályos elnökségi direktívájuk szerint még újratárgyalni sem fogják azt a döntésüket, miszerint nem kötnek szövetséget senkivel), az LMP egyik főembere az egyik héten ezt mondja, a másik héten egy másik az ellenkezőjére céloz, akár csak ebben a lapban is. Dilemmájuk jogos, érthető, mélyen emberi: ha egyedül indulnak, most nem jutnak be, de majd bejutnak, sőt, nagyra nőnek 2022-ben (Momentum), illetőleg úgyis bejutnak most egyedül is, 2022-ben pedig nyernek (LMP). Mindenesetre későbbi, nagyralátó terveiket a mostani szövetségkötés bárkivel csúnyán megtorpedózná. E problematikum alkérdése a következő: ha a kis pártok egymás szavazótáborára vadásznak, és az LMP és a Momentum közös ellenfele az Együtt és a Párbeszéd (akikkel épp ezért nem akarnak pólusozni), akkor ők szövetségesek-e, vagy épp ellenkezőleg, egymás ellenfelei, amennyiben rájuk is igaz, hogy az egyik a másik szavazóit akarja capcarázni? Mit akar Schiffer András (tudjuk), és számít-e, hogy mit akar Schiffer András (nem tudjuk)?
Igen, jól érzik Önök is, lassan kezdünk többet érteni demokratikus ellenzéki pártjaink dilemmáiból, mint szeretnénk. Mielőtt azonban a halál faszára kívánnánk el őket, jegyezzük meg, hogy a parlamentáris demokráciát – és célunk mi lehetne más, mint e kormányzati forma újraélesztése – pártok játsszák, úgyhogy másra, mint rájuk, per pillanat nemigen számíthatunk; valamint hogy 2018-ban sem áll meg az élet, csak a rákövetkező évben például két választás is lesz. Viszont két lépést hátralépve ettől a képtől, az is jól látszik, hogy 2018-ban – ha valóban a kormányváltás a cél – egymás nélkül nem mennek semmire. Ha nem együtt lépnek fel, akkor szükségszerűen egymás ellen kell ringbe szállniuk, és ez tényleg nem túl szívderítő meg inspiráló. Tetszik, nem teszik, a Fidesz elveréséhez, így fél évvel az esemény előtt, alkalmas intézménynek az egyetlen, közös, akár csak egyetlen alkalomra összeálló választási ernyőszervezet mutatkozik. A zsák krumpli. Hogy most épp Botka László tett ajánlatot valami ilyesmire – hát, pech. De legalább a tisztességét megvizsgálni kötelező lenne.

Figyelmébe ajánljuk

Félmosoly

E sorok írója kevés nyomasztóbb filmet látott, mint ez a számos fesztiválon (egyebek közt a cannes-in) díjazott darab. Eleinte csak kicsit kényelmetlen a társtalan és mint lassan kiderül, családtalan szülésznő története, végül azonban szinte elviselhetetlen a sorstól kizsarolt, hamis idill feszültsége.

Buffalo Soldiers

  • - turcsányi -

Van ilyen film egy rakás, egytől egyig hősköltemények. Talán csak abban különböznek, hogy némelyeknek odaírják az elejére, hogy „igaz történet alapján”, némelyeknek meg nem.

És mindenki másnak

Az előadás Ken Loach 2016-os, Cannes-ban Arany Pálma díjat nyert filmjének adaptációja. Nagy port kavart a mű, még a brit parlamentben is téma volt. A szívrohamon átesett asztalos (a színpadi adaptációban ácsmester) kilátástalan bolyongása az angol szociális és egészségügyi ellátó rendszerben ugyanis a döntéshozókkal szembeni vádiratként is felfogható.

Fénytörésben

  • Veres András

Kardos András gyakran él új könyvében (is) a skizofrénia kifejezéssel; szerinte édesapja, Pándi Pál „morális skizofréniában” élt és alkotott, a vele párhuzamba állított Fehér Ferencet pedig (akiről könyvet szándékozik írni a közeljövőben) a „szabadság-skizofrénia” jellemezte. Könyvét olvasva ő maga is úgy jelenhet meg előttünk, mintha valamifajta furcsa fénytörésben állítaná elő szövegeit.

Palotám Pesten

A Szabadság téri tőzsdepalota 1905. október 30-án kezdte meg működését egy valahai kaszárnya helyén. Az ünnepélyes avató elmaradt, és már egy hónappal a nyitás után kezdetét vették az 1907-ig eltartó átalakítási munkálatok.

Bűnözők között

Kedden frissítette az Egyesült Államok pénzügyminisztériumához tartozó Office of Foreign Assets Control, azaz a külföldiek vagyonát ellenőrző hivatal az ún. blokkolt személyek szankciós listáját, amelyen január 7-től immár Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője is szerepel.

Edward Young jóslata

  • Földényi F. László

Edward Young angol költő 1759-ben Vélekedések az eredeti kompozícióról című esszéjében feltette a kérdést: „Eredetinek születve hogyan lehetséges, hogy másolatokként halunk meg?” Válasza: mert majmokként viselkedünk és egymást utánozzuk.

Hogyan vágjunk át az aknamezőn?

Mi jöjjön 2026-ban a NER bukása után – a gazdaság területén? Cikkünk első részében, melyet a Narancs előző, 2024. december 19-i számában közöltünk, tudós szerzőnk az új, kívánatos kormányzati struktúra és az aprómunka kérdéseivel foglakozott, és a kibontakozás feltételeit az euró bevezetésében, valamint a gazdasági versenysemlegesség, a jogbiztonság és a közbeszerzések tisztaságának visszaállításában jelölte meg. Mi kéne még?

Itt a vége?

Hogy mikor élt át a magyar diplomácia olyan katasztrofális hónapokat, mint 2024 második felében, mikor volt a magyar kormány olyan elszigetelt nemzetközi szinten, mint az Európai Unió Tanácsának most véget ért soros elnöksége idején – arra csak a leg­öregebbek emlékezhetnek.