Fertőzésveszély

A szerk.

Mielőtt dacosan szembeszállunk az iszlám radikalizmussal, és megvédjük tőle a szólás szabadságát, tekintsük át: miről és kiről is beszélünk. Most sem lenne célszerű, ha kollektivista kategóriákban gondolkodnánk. Nem, ez még juszt sem a civilizációk összeütközése. Vagy legalábbis nem úgy. Nem vallásháború.

Mielőtt dacosan szembeszállunk az iszlám radikalizmussal, és megvédjük tőle a szólás szabadságát, tekintsük át: miről és kiről is beszélünk. Most sem lenne célszerű, ha kollektivista kategóriákban gondolkodnánk. Nem, ez még juszt sem a civilizációk összeütközése. Vagy legalábbis nem úgy. Nem vallásháború.

Azok a tüntetők, akik Londonban halált követelnek a gyaurokra, követségeket dúlnak fel más országokban, bár muszlimok, nem a muszlimok, úgy globálisan. Nem azt mondjuk tehát, hogy az "igazi" iszlámhoz semmi közük sincs, az iszlámból, mint minden komolyabb vallásból nyilván az egyik állítás épp úgy kiolvasható, mint annak az ellenkezője. Végső soron annak az eldöntése is ízlés, műveltség, temperamentum kérdése, hogy a katolicizmus az Szent Ferenc-e, vagy Szent Ágoston meg Torquemada, és láttunk mi már szelíd, jóságos kalugyereket épp úgy, mint a srebrenicai gyilkosokat megáldó pópákat. Ez a fajta vérszomj, a zabolátlan agresszió most éppenséggel az iszlám nyelvezetét, színét, rituáléit használja - régebben, Európában meg másét használta, nagyon régen a kereszténységét (a keresztes hadjárat sem volt egy babazsúr, már elnézést), később meg mindenféle pogány művallásokét. Ha ez a civilizációk összeütközése, akkor ez a két civilizáció leginkább a halálé meg az életé. Ami persze már önmagában is elég ijesztő. A halálkultusz, az élet mélységes megvetése és az öngyilkosságra való készség, ha egy egész kultúrát fertőz meg, szörnyű és sötét dolgokat produkál. A nácizmusnak is ez volt a veleje - s hogy ezt a negatív éthoszt milyen ál-metafizikai fundamentumra építik, hogy a "nemzet" vagy a "túlvilág" legitimálja-e a gyilkosságot, és teszi vonzóvá, a legmagasabb morális kötelességgé az öngyilkosságot, szempontunkból szinte mindegy is. Viva la muerte! - ezt most speciel a Hamász önkéntesei kiabálhatnák, de nem ők kiabálták először, hanem a falangisták 1936-ban (ezek a mélyen érző katolikus legények).

Az arról való gondolkodást persze, hogy ebből a halálkultuszból lehet-e világpolitikai tényező vagy egy nagyobbacska háború, nem spórolhatjuk meg. Hogy lehessen, ahhoz először is politikai hatalomra kéne szert tennie. Nos, lássuk be, ettől meglehetősen távol állunk: iráni atomprogram ide vagy oda, nem 1937-et írunk, amikor a világ egyik gazdasági nagyhatalma és a legerősebb államgépezettel és hadsereggel rendelkező országa készülődött a globális hódításra. Arról ugyanakkor nem sok lövésünk lehet, hogy az iszlámhívő egy, másfél milliárd emberből hányan szegődnének - tévedésből, meggyőződésből, tudatlanságból - egy ilyen ideológia támogatóivá. De az bizonyosnak tűnik, hogy az iszlámhitű populáción belül szerte a világon is sokan vannak olyanok, politikusok, értelmiségiek, papok, akik a maguk eszkö-zeivel megálljt parancsolnának a(z ön)pusztítás ösztönének. Ha a nyugati világ elveszti őket, nem lesz kivel szóba állni. És nélkülük úgysem megy senki semmire - innét, a szabad világból. Akkor csak a vallási köntösbe bújtatott totalitarizmus marad - ott. Pedig a totalitarizmus nem valami-féle fátuma ezeknek az országoknak sem. Hanem a politika legrosszabb fajtája. Õrizzük meg tehát a differenciálás képességét: ha már annyira büszkék vagyunk a felvilágosodás meg a ráció hagyományára. Nem kéne muszlimozni meg iszlámozni. Még a végén úgy maradunk, és akkor tényleg megnézhetjük magunkat.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.