A szerk.

Hazafiak

A szerk.

„A módosított Nemzeti alaptanterv új tartalmakkal, szerkezettel, modern eszközökkel járul hozzá a nemzeti önazonosság kialakításához” – mondta múlt pénteken Kásler Miklós miniszter.

Bár a kormány nagy hangon jelentette be, hogy magyarabbra íratja a NAT-ot, az eredményre mintha kevésbé lennének büszkék: a szöveg péntek este tízkor jelent meg a Magyar Közlönyben, Kásler sajtótájékoztatóját gyakorlatilag titkolták a független sajtó elől, és azt is csak kitartó újságírói érdeklődésre ismerték el, hogy a humán tantárgyak nemzeti szempontú revíziójában fontos feladatot kapott Takaró Mihály szélsőjobboldali néze­tei­ről ismert irodalomtörténész.

Takaró keze nyomát viseli a NAT már abban is, hogy a magyar nyelv és irodalom tantárgynál következetesen a „Kárpát-medencei magyarság irodalmáról” beszél. A megtanítandó szerzők közé bekerült – s egyből kitüntetett helyre, az úgynevezett életművek közé – Her­czeg Ferenc, de a két világháború közötti kurzust támogató írók közül a 2012-es NAT-hoz képest jóval nagyobb hangsúlyt kap Wass Albert és Nyirő József is – miközben Kertész Imrét meg sem említi az alaptanterv, és a kortárs, sőt az 1970 utáni irodalom is szinte teljesen kimaradt. Ha mindezt azzal intéznénk el, hogy az újonnan kanonizált alkotók művei elválasztandók politikai nézeteiktől, a NAT leszögezi, hogy „az irodalomtanításban kiemelt szerep jut azoknak az alkotóknak, akik igazodási pontként erkölcsi magatartásukkal, ki­emelkedően magas szintű életművükkel alapvetően határozták és határozzák meg a magyar közgondolkodást”.

A Horthy-korszak felmagasztalása a történelem tantárgynál is tetten érhető. A NAT-kompatibilis tanuló „tisztában van a trianoni békediktátum tartalmával és következményeivel, be tudja mutatni az ország talpra állását, a Horthy-korszak politikai, gazdasági, társadalmi és kulturális viszonyait, felismeri a magyar külpolitika mozgásterének korlátozottságát” – olvassuk az anyagban.

Egyébiránt a történelem – és a hozzácsapott állampolgári ismeretek, valamint hon- és népismeret tantárgyak – tanuló- és oktatásképe inkább Szüret rovatunkba illene, semmint egy komolyan vehető tantervbe. Az Árpád-korból csak a győztes csaták kerültek be a NAT-ba; a történelemoktatás elvárt eredményeként a diákban „megerősödik a nemzeti identitás és hazaszeretet érzése, büszke népe múltjára, ápolja hagyományait, és méltón emlékezik meg hazája nagyjairól”; állampolgári ismeretek címszó alatt pedig „megismeri és megérti, hogy a haza védelme nemcsak a fegyveres erők feladata, hanem minden magyar állampolgáré, ezért a honvédelem ügye a lehető legszélesebb nemzeti egységet képviseli”. Emellett nyolcadikban mérlegelni kell „a magyar megmaradás kérdéseit”, a középiskolában nem maradhat említés nélkül „a gyermekvállalás demográfiai jelentősége”, a végzősök értelmezik és megvitatják „a honvédelem és a biztonságpolitika alapkérdéseit”. (Mégis mit, a migránsalagutat?)

Bár a NAT-ról ebben a formájában nem egyeztettek senkivel, és elavult szemléletét még a kormány által létrehozott Nemzeti Pedagógus Kar is bírálta, hamarosan tankönyvek is lesznek hozzá (természetesen az államtól), ősszel pedig felmenő rendszerben elkezdődhet a bevezetése. Persze, azok a pedagógusok, akik eddig nem az ideológiai indoktrináció terepeként képzelték el a tantermet, az új NAT hatására sem fognak változtatni tanítási gyakorlatukon; és az is valószínűtlen, hogy pár éven belül Nyirő-rajongók tömegei kerülnek ki az iskolapadokból. A hagymázas alaptanterv legfőbb bűne, hogy a jelenlegi NAT-nál is brutálisabban fojtja meg a pedagógiai innovációkat, megfosztja a tanárokat attól a lehetőségtől, hogy megszerettessék a tantárgyukat a diákokkal.

A Nemzeti alaptanterv szövege mögül ugyanaz a frusztráció, kisebbrendűségi érzés és izzadtságszagú elismerési vágy üt át, ami az úgynevezett kultúrharcot vagy a miniszterelnök retorikai honvédő háborúit is vezérli. Ez a küldetéstudatos áldozatnarratíva sok mindent megmérgezett már ebben az országban: naivitás lett volna azt hinni, hogy majd pont a közoktatás marad érintetlen tőle.

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Kutyaharapást szőrivel

Néhány milliárd forint és a működő külföldi módszer átvétele kellene a kóborkutya-állomány felszámolásához. A kormány ehelyett szigorú szabályokat hozott, amelyek irreálisan nagy büntetést szabnak ki a vétkes gazdákra, az önkormányzatok pedig nem tudják az előírásokat betartatni.