A szerk.

Hazafiak

A szerk.

„A módosított Nemzeti alaptanterv új tartalmakkal, szerkezettel, modern eszközökkel járul hozzá a nemzeti önazonosság kialakításához” – mondta múlt pénteken Kásler Miklós miniszter.

Bár a kormány nagy hangon jelentette be, hogy magyarabbra íratja a NAT-ot, az eredményre mintha kevésbé lennének büszkék: a szöveg péntek este tízkor jelent meg a Magyar Közlönyben, Kásler sajtótájékoztatóját gyakorlatilag titkolták a független sajtó elől, és azt is csak kitartó újságírói érdeklődésre ismerték el, hogy a humán tantárgyak nemzeti szempontú revíziójában fontos feladatot kapott Takaró Mihály szélsőjobboldali néze­tei­ről ismert irodalomtörténész.

Takaró keze nyomát viseli a NAT már abban is, hogy a magyar nyelv és irodalom tantárgynál következetesen a „Kárpát-medencei magyarság irodalmáról” beszél. A megtanítandó szerzők közé bekerült – s egyből kitüntetett helyre, az úgynevezett életművek közé – Her­czeg Ferenc, de a két világháború közötti kurzust támogató írók közül a 2012-es NAT-hoz képest jóval nagyobb hangsúlyt kap Wass Albert és Nyirő József is – miközben Kertész Imrét meg sem említi az alaptanterv, és a kortárs, sőt az 1970 utáni irodalom is szinte teljesen kimaradt. Ha mindezt azzal intéznénk el, hogy az újonnan kanonizált alkotók művei elválasztandók politikai nézeteiktől, a NAT leszögezi, hogy „az irodalomtanításban kiemelt szerep jut azoknak az alkotóknak, akik igazodási pontként erkölcsi magatartásukkal, ki­emelkedően magas szintű életművükkel alapvetően határozták és határozzák meg a magyar közgondolkodást”.

A Horthy-korszak felmagasztalása a történelem tantárgynál is tetten érhető. A NAT-kompatibilis tanuló „tisztában van a trianoni békediktátum tartalmával és következményeivel, be tudja mutatni az ország talpra állását, a Horthy-korszak politikai, gazdasági, társadalmi és kulturális viszonyait, felismeri a magyar külpolitika mozgásterének korlátozottságát” – olvassuk az anyagban.

Egyébiránt a történelem – és a hozzácsapott állampolgári ismeretek, valamint hon- és népismeret tantárgyak – tanuló- és oktatásképe inkább Szüret rovatunkba illene, semmint egy komolyan vehető tantervbe. Az Árpád-korból csak a győztes csaták kerültek be a NAT-ba; a történelemoktatás elvárt eredményeként a diákban „megerősödik a nemzeti identitás és hazaszeretet érzése, büszke népe múltjára, ápolja hagyományait, és méltón emlékezik meg hazája nagyjairól”; állampolgári ismeretek címszó alatt pedig „megismeri és megérti, hogy a haza védelme nemcsak a fegyveres erők feladata, hanem minden magyar állampolgáré, ezért a honvédelem ügye a lehető legszélesebb nemzeti egységet képviseli”. Emellett nyolcadikban mérlegelni kell „a magyar megmaradás kérdéseit”, a középiskolában nem maradhat említés nélkül „a gyermekvállalás demográfiai jelentősége”, a végzősök értelmezik és megvitatják „a honvédelem és a biztonságpolitika alapkérdéseit”. (Mégis mit, a migránsalagutat?)

Bár a NAT-ról ebben a formájában nem egyeztettek senkivel, és elavult szemléletét még a kormány által létrehozott Nemzeti Pedagógus Kar is bírálta, hamarosan tankönyvek is lesznek hozzá (természetesen az államtól), ősszel pedig felmenő rendszerben elkezdődhet a bevezetése. Persze, azok a pedagógusok, akik eddig nem az ideológiai indoktrináció terepeként képzelték el a tantermet, az új NAT hatására sem fognak változtatni tanítási gyakorlatukon; és az is valószínűtlen, hogy pár éven belül Nyirő-rajongók tömegei kerülnek ki az iskolapadokból. A hagymázas alaptanterv legfőbb bűne, hogy a jelenlegi NAT-nál is brutálisabban fojtja meg a pedagógiai innovációkat, megfosztja a tanárokat attól a lehetőségtől, hogy megszerettessék a tantárgyukat a diákokkal.

A Nemzeti alaptanterv szövege mögül ugyanaz a frusztráció, kisebbrendűségi érzés és izzadtságszagú elismerési vágy üt át, ami az úgynevezett kultúrharcot vagy a miniszterelnök retorikai honvédő háborúit is vezérli. Ez a küldetéstudatos áldozatnarratíva sok mindent megmérgezett már ebben az országban: naivitás lett volna azt hinni, hogy majd pont a közoktatás marad érintetlen tőle.

 

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)