A szerk.

Hazafiak

A szerk.

„A módosított Nemzeti alaptanterv új tartalmakkal, szerkezettel, modern eszközökkel járul hozzá a nemzeti önazonosság kialakításához” – mondta múlt pénteken Kásler Miklós miniszter.

Bár a kormány nagy hangon jelentette be, hogy magyarabbra íratja a NAT-ot, az eredményre mintha kevésbé lennének büszkék: a szöveg péntek este tízkor jelent meg a Magyar Közlönyben, Kásler sajtótájékoztatóját gyakorlatilag titkolták a független sajtó elől, és azt is csak kitartó újságírói érdeklődésre ismerték el, hogy a humán tantárgyak nemzeti szempontú revíziójában fontos feladatot kapott Takaró Mihály szélsőjobboldali néze­tei­ről ismert irodalomtörténész.

Takaró keze nyomát viseli a NAT már abban is, hogy a magyar nyelv és irodalom tantárgynál következetesen a „Kárpát-medencei magyarság irodalmáról” beszél. A megtanítandó szerzők közé bekerült – s egyből kitüntetett helyre, az úgynevezett életművek közé – Her­czeg Ferenc, de a két világháború közötti kurzust támogató írók közül a 2012-es NAT-hoz képest jóval nagyobb hangsúlyt kap Wass Albert és Nyirő József is – miközben Kertész Imrét meg sem említi az alaptanterv, és a kortárs, sőt az 1970 utáni irodalom is szinte teljesen kimaradt. Ha mindezt azzal intéznénk el, hogy az újonnan kanonizált alkotók művei elválasztandók politikai nézeteiktől, a NAT leszögezi, hogy „az irodalomtanításban kiemelt szerep jut azoknak az alkotóknak, akik igazodási pontként erkölcsi magatartásukkal, ki­emelkedően magas szintű életművükkel alapvetően határozták és határozzák meg a magyar közgondolkodást”.

A Horthy-korszak felmagasztalása a történelem tantárgynál is tetten érhető. A NAT-kompatibilis tanuló „tisztában van a trianoni békediktátum tartalmával és következményeivel, be tudja mutatni az ország talpra állását, a Horthy-korszak politikai, gazdasági, társadalmi és kulturális viszonyait, felismeri a magyar külpolitika mozgásterének korlátozottságát” – olvassuk az anyagban.

Egyébiránt a történelem – és a hozzácsapott állampolgári ismeretek, valamint hon- és népismeret tantárgyak – tanuló- és oktatásképe inkább Szüret rovatunkba illene, semmint egy komolyan vehető tantervbe. Az Árpád-korból csak a győztes csaták kerültek be a NAT-ba; a történelemoktatás elvárt eredményeként a diákban „megerősödik a nemzeti identitás és hazaszeretet érzése, büszke népe múltjára, ápolja hagyományait, és méltón emlékezik meg hazája nagyjairól”; állampolgári ismeretek címszó alatt pedig „megismeri és megérti, hogy a haza védelme nemcsak a fegyveres erők feladata, hanem minden magyar állampolgáré, ezért a honvédelem ügye a lehető legszélesebb nemzeti egységet képviseli”. Emellett nyolcadikban mérlegelni kell „a magyar megmaradás kérdéseit”, a középiskolában nem maradhat említés nélkül „a gyermekvállalás demográfiai jelentősége”, a végzősök értelmezik és megvitatják „a honvédelem és a biztonságpolitika alapkérdéseit”. (Mégis mit, a migránsalagutat?)

Bár a NAT-ról ebben a formájában nem egyeztettek senkivel, és elavult szemléletét még a kormány által létrehozott Nemzeti Pedagógus Kar is bírálta, hamarosan tankönyvek is lesznek hozzá (természetesen az államtól), ősszel pedig felmenő rendszerben elkezdődhet a bevezetése. Persze, azok a pedagógusok, akik eddig nem az ideológiai indoktrináció terepeként képzelték el a tantermet, az új NAT hatására sem fognak változtatni tanítási gyakorlatukon; és az is valószínűtlen, hogy pár éven belül Nyirő-rajongók tömegei kerülnek ki az iskolapadokból. A hagymázas alaptanterv legfőbb bűne, hogy a jelenlegi NAT-nál is brutálisabban fojtja meg a pedagógiai innovációkat, megfosztja a tanárokat attól a lehetőségtől, hogy megszerettessék a tantárgyukat a diákokkal.

A Nemzeti alaptanterv szövege mögül ugyanaz a frusztráció, kisebbrendűségi érzés és izzadtságszagú elismerési vágy üt át, ami az úgynevezett kultúrharcot vagy a miniszterelnök retorikai honvédő háborúit is vezérli. Ez a küldetéstudatos áldozatnarratíva sok mindent megmérgezett már ebben az országban: naivitás lett volna azt hinni, hogy majd pont a közoktatás marad érintetlen tőle.

 

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.