A szerk.

Így működik a NER

A szerk.

A versenytársak ajánlatánál 25 milliárd forinttal kevesebbért építené meg a Simicska Lajos-féle konzorcium az M4-es autópálya 27 km-es (Berettyóújfalutól a magyar–román határig tartó) szakaszát.

A Közgép és az olasz Itinera konzorciuma a Világgazdaság értesülései szerint ezt 58 milliárdból kihozná, míg a második legalacsonyabb árat kínáló trió, a posztközgépes éra egyik nagy nyertesét, a Duna-Aszfaltot is fölvonultató konzorcium ugyanezért a munkáért 83 milliárd forintot kérne. (Van továbbá egy 84 és egy 87 milliárdos ajánlat is.)

Lapunk az elmúlt években egy sor jobbnál jobb írást közölt a Nemzeti Együttműködés Rendszere két legfontosabb emberének, Orbán Viktornak és Simicska Lajosnak egyre mélyülő konfliktusáról, amely aztán tavaly február 6-án látványos nyílt színi szakításba, a legendás gecizésbe torkollt. A NER lényegéből fakadóan Simicskának pusztulnia kellett, ami – ugyancsak a NER lényegéből fakadóan – mindenekelőtt a neki korábban bő nyállal csorgatott állami megrendelések végét jelentette. A Narancs fedezte föl elsőként például azt a maga nemében gyönyörű indokolást, amivel Simicskáékat az állam három évre kizárni szándékozott mindennemű közbeszerzésből. A gönyűi kikötő építését először Simicskáék nyerték, ám mivel a hatóság szerint a pályázati anyagban tudatosan hamis adatokat adtak meg (a döntnök szerint a szerb alvállalkozó uszályát a valós méreténél nagyobbnak tüntették föl), Lajosék bukták a megbízást, amelyet aztán – megint csak a NER lényegéből fakadóan – az a konzorcium kapott meg, amelynek tagja az új idők Lajosának, Mészáros Lőrincnek az érdekeltsége is. Simicska bírósághoz fordult, amely első, majd idén nyáron másodfokon is neki adott igazat. (Mi több, az Európai Bizottság, ugyancsak idén nyáron, valamivel több mint egymilliárd forintos korrekciót javasolt a gönyűi beruházás körüli balhé, azaz Simicskáék szerintük jogtalan kizárása miatt – ha fizetni kell, a számlát természetesen a magyar adófizetők állják.)

A NER működési mechanizmusából következik az is, hogy Orbán hatalmi játszmáit törvényekkel támogatják meg. Nos, a 2015 előtti státusa miatt igen komoly erőforrásokkal rendelkező Simicska ellehetetlenítése miatt módosította a kormánytöbbség tavaly szeptemberben a közbeszerzési törvényt. A változtatás egyik látványos eleme az volt, hogy a továbbiakban a pályázatok értékelésekor nem a legalacsonyabb árat ígérő jelentkező kapja automatikusan a legtöbb pontot – számos egyéb szempontot is figyelembe kell venni. Hiszen ha a Lajos szarért-húgyért beépíti az egész országot autósztrádával, hogyan fognak helyzetbe kerülni az új kedvencek? Hát honnan az anyja keserviből lesz így tao-pénz a Puskás Akadémiának?

Az M4-es tender látványosan visszaigazolta Orbánék aggodalmait. De úgy véljük, korántsem arról van szó, hogy Simicska brutálisan aláígért volna bárminek is. Simicska Lajos a közbeszerzések 2015 előtti császáraként pontosan tisztában van azzal, hogy az aktuális kedvezményezett mennyivel árazhat túl egy beruházást. A Közgép mostani ajánlata még mindig több mint kétmilliárdból hozna ki egy kilométer autópályát – és azért ezt nem mondanánk irreálisan olcsónak.

Az 58 milliárd is tisztes hasznot hoz, az ezen felüli ajánlat célja nyilvánvalóan az uniós támogatások, a közpénzek megcsapolása – ez az üzenete Simicska Lajos mostani közbeszerzési pályázatának.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.