A szerk.

Ilyen nagy dolog

A szerk.

Most fel kellene állni, és ki kellene menni azonnal a Szabadság térre. Odaállni kicsit a tiltakozók közé, vagy legalább távolról megszámolni, hogy hányan vannak. Ma (hétfőn, április 28-án) hajnalban, ötkor újrakezdődött a polgári engedetlenségi akció a német megszállási emlékmű megépítése ellen. Reggel ötkor; egy rendes demokrata ilyenkor fordul a másik oldalára.

De azok, akik a Szabadság téren tiltakoznak, nem rendes demokraták.

A történetüket ismeri mindenki, pedig nem is az ő történetük: hazugságok sorozatának története. Magyarország kormánya, vagyis Orbán Viktor kitalálta (vagy súgta neki valaki, olezanc), hogy akkor lesz itt jó világ, ha mindenki abban a tudatban éli mindennapjait, hogy mi soha nem tehettünk semmiről, velünk csak úgy megtörtént a történelem, áldozatok voltunk mindig, vagy annak szántak, de egy csomószor nem hagytuk magunkat. E kitalálást mindenféle tettek követték, egyebek mellett berendeltek egy emlékművet a Szabadság térre is. Egy műalkotást, aminek a tervei láttán nem kell esztétának lenni ahhoz, hogy megrendüljön egy pillanatra az ember, s ne tudja hirtelen eldönteni, hogy művészi silánysága vagy mondandójának hazugsága miatt piruljunk bele a szégyenbe - persze a pillanat gyorsan múlik, a hazugság győz végül. Az avatást a március 19-i megszállási évfordulóra rendelte a főnök, nem is lett volna semmi probléma, csak hát túl sokan láttak át a szitán, s túl gyorsan közeledett a választás. Ezért Magyarország vezetője kitolta az átadás időpontját, majd miután egy-két hétig hitegette a legnagyobbnak tűnő tiltakozó szervezetet, belengette, hogy húsvét után beszélni is lehet vele erről az egészről - magyar ember húsvét előtt nem beszél emlékműről! Ehhez képest a választás utáni második napon felvonultak a munkások, hogy hozzálássanak az emlékmű megépítéséhez.

Azóta folyik a tiltakozás a Szabadság téren. Azóta bontják a kordont, azóta ültetnek virágot este, s azóta ássák ki a munkások reggel, azóta hordják oda az emlékköveket, azóta rakják az építők konténerbe a mécsesekkel együtt azokat, és azóta rabosítanak időnként egy-két tiltakozót, és azóta küld közéjük spicliket a rendőrség, és azóta fagyott oda néhanapján a kéz a szétbontandó kordonhoz, s kellett olykor kihúzni az esernyőket, s azóta mondanak beszédeket is. Tartják magukat három hete. Pár napja immár hajnalban felkelve.

S azóta esett az is, hogy a magyar parlament alelnökének Royt, az egri szkinhedvezért jelölték, s azóta néz ki úgy, hogy egy kurucos rohammal gyerekeink oktatásának ügyét is a rasszista párt üdvöskéjére bízza ugyancsak a magyar Országgyűlés. Azóta mondták a képünkbe, hogy az amerikai alelnök gratulált Orbán Viktornak az újraválasztásához, azóta jelent meg erről valami egészen más a Fehér Ház honlapján. Azóta magasztalta széles nyelvcsapásokkal a földügyek sokoldalú minisztere a Magyar Tudományos Akadémián a kazah diktátor önéletrajzát. Azóta adták át a Pancho Arénát. S azóta zárták le teljesen a Várbazárt, amit a kis vezető átadott a választás előtt.

Vak, aki nem látja, hogy Magyarországnak nincsen Országgyűlése, nincsen tudományos akadémiája, csak Pancho Arénája van, s szabadságharcot vív az alanyi jogú pálinkavircsaftért. Senki nem látja. Vagy aki látja, nem tesz ellene semmi érdemlegeset, sem az Országházban, sem a tudományos akadémián, sem Felcsúton, sem sehol. Próbálnák meg? Vagy meg sem próbálják. Végső soron mindegy.

Most fel kellene állni, és ki kellene menni azonnal a Szabadság térre, odaállni kicsit a tiltakozók közé, és megszámolni, hogy hányan vannak. Aztán kezet fogni mindegyikükkel, valami olyat tenni, amit nem mindennap szokott az ember. Mert akik a Szabadságtéren hajnalban kelve tiltakoznak, nem rendes demokraták. Rendkívüli demokraták. 'k a szabadság. 'k a magyarság. Megszámolni őket, mert annyi a magyar, ahányan ott vannak, e szép nevű tér oldalába szorult magyar Thermophülében - testben, nem csak lélekben.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.