A szerk.

Józsi az úthengerrel

A szerk.

Nem, nem élt olyan csehszlovák filmrendező a hatvanas-hetvenes években, aki ezt meg tudta volna csinálni – pedig nagyon igyekeztek.

Tulajdonképpen erről szólt az egész nová vlna, a magáról valamilyen külső presszió hatására megfeledkező kisemberről, aki aztán nagy önfeledtségében különböző komikus és tragikus, gyakran tragikomikus helyzetekben találja magát. S nem, az istennek sem képes onnan kihúznia magát – hol a tehetség, hol a szándék hibádzik. A sértett kismalac lebírhatatlan méltósága és mélységes nyomorúsága ez a történet. S most a Gulyáságyú Média röpke 7 percben megcsinálta mindennek az esszenciáját. Nem csak itt kell élned, hogy teljes egészében értelmezni tudd, de itt is kellett születned hozzá, hogy átlásd minden mozzanatát, magadénak érezd minden porcikáját, s büszkén hátradőlhess: ezek az enyimek, itt vagyok hon.

Hadházy Ákos ismét Hatvanpusztán járt.

A szóban forgó film tanúsága szerint méretes vándorbotjával akadálytalanul jutott be a híres-nevezetes „gazdasági központ” belső részeire, ahogyan ezt később publikált felvételei is bizonyítják. De most nem a kutatni vágyó diákság számára épített futballpályányi könyvtárról és elmélkedő sétányról vagy a kisonokák örömére kiásott medansziékről van szó, hanem a magyar néplélek egy másik fertályáról, nevezhetjük megfelelési kényszernek is, de nem mondunk vele semmit, hisz’ csak a kényszer igaz belőle.

Hadházy betekintése végeztével, intenzív szitkozódás háttérzajától kísérve vonult le a színről. „A kis köcsögje!”; „Ha ütős, lehet képviselő szakember, de embernek nem ember, az biztos” – ilyenek. Ám a java csak eztán jön – Suzuki Wagon R+ típusú személygépkocsin. Szembe. Először szembe, aztán hátulról. Majd oldalról.

Tehát Hadházy távozna kedves édesapja Dacia Dusterén; a tulajdonos kiléte azért érdekes, mert amikor Hadházy legutóbb Hatvanpusztán járt, az ő autójának kiszúrták a kerekeit. Távozna, távozna, de jön szembe a csataszuzuki, áthág egy árkon, hogy tényleg full szembe jöhessen, mint aki gyáva nyulat akar játszani, még cifrázza is, ide-oda huzigatva a volánt. Az ütközést elkerülendő, mindketten elrántják a kormányt; most Hadházy kénytelen átzökkeni árkon (elnézést is kér az apjától az amortizáció miatt).

Az említett médium munkatársa az anyós­ülésről rögzíti az eseményeket. Már épp megkönnyebbülne a néző, megúszták, megúszta mindenki, amikor a harcias Wagon R+ hátulról támad – ha ezt a részt, a szembejövéstől rögzített kamerákkal, oldalról, felülről veszik fel, s valaki a film alá keveri például a La Cucaracha c. méltán közkedvelt dalocska technováltozatát, borul minden néző a röhögéstől. Car chase k-európai muscle carokkal…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.