A szerk.

Józsi az úthengerrel

A szerk.

Nem, nem élt olyan csehszlovák filmrendező a hatvanas-hetvenes években, aki ezt meg tudta volna csinálni – pedig nagyon igyekeztek.

Tulajdonképpen erről szólt az egész nová vlna, a magáról valamilyen külső presszió hatására megfeledkező kisemberről, aki aztán nagy önfeledtségében különböző komikus és tragikus, gyakran tragikomikus helyzetekben találja magát. S nem, az istennek sem képes onnan kihúznia magát – hol a tehetség, hol a szándék hibádzik. A sértett kismalac lebírhatatlan méltósága és mélységes nyomorúsága ez a történet. S most a Gulyáságyú Média röpke 7 percben megcsinálta mindennek az esszenciáját. Nem csak itt kell élned, hogy teljes egészében értelmezni tudd, de itt is kellett születned hozzá, hogy átlásd minden mozzanatát, magadénak érezd minden porcikáját, s büszkén hátradőlhess: ezek az enyimek, itt vagyok hon.

Hadházy Ákos ismét Hatvanpusztán járt.

A szóban forgó film tanúsága szerint méretes vándorbotjával akadálytalanul jutott be a híres-nevezetes „gazdasági központ” belső részeire, ahogyan ezt később publikált felvételei is bizonyítják. De most nem a kutatni vágyó diákság számára épített futballpályányi könyvtárról és elmélkedő sétányról vagy a kisonokák örömére kiásott medansziékről van szó, hanem a magyar néplélek egy másik fertályáról, nevezhetjük megfelelési kényszernek is, de nem mondunk vele semmit, hisz’ csak a kényszer igaz belőle.

Hadházy betekintése végeztével, intenzív szitkozódás háttérzajától kísérve vonult le a színről. „A kis köcsögje!”; „Ha ütős, lehet képviselő szakember, de embernek nem ember, az biztos” – ilyenek. Ám a java csak eztán jön – Suzuki Wagon R+ típusú személygépkocsin. Szembe. Először szembe, aztán hátulról. Majd oldalról.

Tehát Hadházy távozna kedves édesapja Dacia Dusterén; a tulajdonos kiléte azért érdekes, mert amikor Hadházy legutóbb Hatvanpusztán járt, az ő autójának kiszúrták a kerekeit. Távozna, távozna, de jön szembe a csataszuzuki, áthág egy árkon, hogy tényleg full szembe jöhessen, mint aki gyáva nyulat akar játszani, még cifrázza is, ide-oda huzigatva a volánt. Az ütközést elkerülendő, mindketten elrántják a kormányt; most Hadházy kénytelen átzökkeni árkon (elnézést is kér az apjától az amortizáció miatt).

Az említett médium munkatársa az anyós­ülésről rögzíti az eseményeket. Már épp megkönnyebbülne a néző, megúszták, megúszta mindenki, amikor a harcias Wagon R+ hátulról támad – ha ezt a részt, a szembejövéstől rögzített kamerákkal, oldalról, felülről veszik fel, s valaki a film alá keveri például a La Cucaracha c. méltán közkedvelt dalocska technováltozatát, borul minden néző a röhögéstől. Car chase k-európai muscle carokkal…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.