A szerk.

Üldözési mánia

A szerk.

A nemzeti jelképek sorában a Himnusz kakukktojás.

A zászló, a címer megváltoztathatatlan, mivel a legapróbb módosítás is – legyen szó vizuális ábrázolásról vagy szóbeli közlésről – felismerhetetlenné teszi ezeket, és hasonló a helyzet az ugyancsak nemzeti identitásképző, legtöbbször állatokkal, növényekkel vagy ékszerekkel kifejezett másodlagos szimbólumokkal. Hiába van a fehérfejű rétisasnak ugyanolyan feje, mint az európai („barnafejű”) rétisasnak, az utóbbi láttán senkinek nem jut az eszébe az Amerikai Egyesült Államok. Klasszikus értelemben a Himnuszmint szöveg – is ebbe a sorba lenne illeszthető, ám a gyakorlatban szinte mindenki zeneműként tekint rá, amelynek megszólaltatása nemzeti ünnepeken, külföldi sporteseményeken, díját­adókon és egyéb tömegrendezvényeken válik jelentőssé. Vagyis nem látni, vagy elképzelni kell, hanem hallani. De ebből nemcsak az következik, hogy meghallgatni, eljátszani és el­énekelni is lehet, hanem az is, hogy mindenféle módosítások után is felismerhető marad. Ha valaki azt mondja, piros-fehér-kék, senki nem gondol Magyarországra, de mindjárt más a helyzet, ha előadja a Himnuszt. Hangversenyzongorán vagy szimfonikus zenekarral. Fésűn vagy éneklő fűrészen. Vári Attila Altesti himnusz című novellájában Blum Előd Álmos „elfingta a román királyi himnuszt”. Állítólag a francia „szellentőművész”, Joseph Pujol ugyanezt a századfordulón mutatta be, bár ő a brit himnuszt adta elő, a walesi herceg, a későbbi VII. Edward szórakoztatására.

Ha ehhez hozzátesszük, hogy a tavaly elhunyt jeles erdélyi szerző hősének bíróság előtt kell vállalnia tette következményeit, rögtön világossá válik, hogy az ún. himnuszgyalázás – amit napok óta próbál felszínen tartani a Fidesz propagandagépezete – a megtestesült ellentmondás. Míg a tárgyiasult nemzeti jelképek meggyalázásának számos formája elképzelhető, amelynek egyértelmű bizonyítékai lehetnek az elégetett, széttépett, leköpött zászlók, címerek, addig a himnusszal kapcsolatos bármiféle manipuláció – a szöveg változtatása nélkül – elsősorban zenei megnyilvánulás. Amely mögött ugyancsak állhat sértő szándék. Ám ha valakiről ki is derülne, hogy a zenéjét, dallamát akarta „gyalázni” a Himnusznak, legfeljebb ízléstelennek, gátlástalannak, butának vagy aljasnak stb. lehet őt nevezni, de bűnösnek semmiképpen. Olyan okot pedig kitalálni sem lehet, hogy egy ország mindennapjaiban a legsúlyosabb belpolitikai problémának lássék, hogy valaki a hagyományostól eltérően adta elő a Himnuszt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.