A szerk.

Üldözési mánia

A szerk.

A nemzeti jelképek sorában a Himnusz kakukktojás.

A zászló, a címer megváltoztathatatlan, mivel a legapróbb módosítás is – legyen szó vizuális ábrázolásról vagy szóbeli közlésről – felismerhetetlenné teszi ezeket, és hasonló a helyzet az ugyancsak nemzeti identitásképző, legtöbbször állatokkal, növényekkel vagy ékszerekkel kifejezett másodlagos szimbólumokkal. Hiába van a fehérfejű rétisasnak ugyanolyan feje, mint az európai („barnafejű”) rétisasnak, az utóbbi láttán senkinek nem jut az eszébe az Amerikai Egyesült Államok. Klasszikus értelemben a Himnuszmint szöveg – is ebbe a sorba lenne illeszthető, ám a gyakorlatban szinte mindenki zeneműként tekint rá, amelynek megszólaltatása nemzeti ünnepeken, külföldi sporteseményeken, díját­adókon és egyéb tömegrendezvényeken válik jelentőssé. Vagyis nem látni, vagy elképzelni kell, hanem hallani. De ebből nemcsak az következik, hogy meghallgatni, eljátszani és el­énekelni is lehet, hanem az is, hogy mindenféle módosítások után is felismerhető marad. Ha valaki azt mondja, piros-fehér-kék, senki nem gondol Magyarországra, de mindjárt más a helyzet, ha előadja a Himnuszt. Hangversenyzongorán vagy szimfonikus zenekarral. Fésűn vagy éneklő fűrészen. Vári Attila Altesti himnusz című novellájában Blum Előd Álmos „elfingta a román királyi himnuszt”. Állítólag a francia „szellentőművész”, Joseph Pujol ugyanezt a századfordulón mutatta be, bár ő a brit himnuszt adta elő, a walesi herceg, a későbbi VII. Edward szórakoztatására.

Ha ehhez hozzátesszük, hogy a tavaly elhunyt jeles erdélyi szerző hősének bíróság előtt kell vállalnia tette következményeit, rögtön világossá válik, hogy az ún. himnuszgyalázás – amit napok óta próbál felszínen tartani a Fidesz propagandagépezete – a megtestesült ellentmondás. Míg a tárgyiasult nemzeti jelképek meggyalázásának számos formája elképzelhető, amelynek egyértelmű bizonyítékai lehetnek az elégetett, széttépett, leköpött zászlók, címerek, addig a himnusszal kapcsolatos bármiféle manipuláció – a szöveg változtatása nélkül – elsősorban zenei megnyilvánulás. Amely mögött ugyancsak állhat sértő szándék. Ám ha valakiről ki is derülne, hogy a zenéjét, dallamát akarta „gyalázni” a Himnusznak, legfeljebb ízléstelennek, gátlástalannak, butának vagy aljasnak stb. lehet őt nevezni, de bűnösnek semmiképpen. Olyan okot pedig kitalálni sem lehet, hogy egy ország mindennapjaiban a legsúlyosabb belpolitikai problémának lássék, hogy valaki a hagyományostól eltérően adta elő a Himnuszt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.