A szerk.

Kő a szájban

A szerk.

Elfogott egy levelet hétfőn a hvg.hu. Feladó az Emberi Erőforrások Minisztériuma, címzett pedig az összes állami fenntartású kulturális intézmény (ilyen ugyebár a Müpa, az Operaház vagy éppen a Nemzeti Múzeum).

A levélben pedig az áll a portál szerint, hogy mostantól nincs ám csak úgy üptre-puffra sajtótájékoztató, interjú, haverkodás a sajtóval, szó sem lehet róla. Eztán szépen engedélyt kérni rá 48 órával az esemény előtt, mely kérelem pontosan, szép kerek mondatokban (ezt nem mi költöttük hozzá) tartalmazza a sajtó orrára kötni kívánt dolgok minéműségét, a kiválasztott orgánumokat, a megszólalók nevét, hivatalát, s ahogy ilyenkor mondani szokták anyja nevét, három példányban.

A szabványosan benyújtott folyamodványokat aztán nem is az Emmi, hanem maga (itt most másik két név is következhetne, egyik a világtörténelemből, másik a magyarból) Rogán Antal propagandaminisztériuma fogja elbírálni.

Mindenféle sarkítás nélkül úgy néz ki a helyzet, hogyha az igazgató az Opera következő évadáról vagy épp a ház felújításának legújabb csúszásáról sajtótájékoztatót akar tartani, arra mostantól Rogántól (Orbántól) kér engedélyt, aki átfutja a meghívottak és a megszólalók listáját, lehúz pár nevet, beír pár másikat, aztán vagy rányomja a pecsétjét, vagy leszól, hogy ezt most hagyjuk.

Kicsit sarkítva meg úgy, hogy amikor Ókovács Szilveszter megint meg szeretné írni az Origón az ő Tatjána nénjének, hogy Rezsi Szilárdnál ő nagyobb Rossini-specialistával hosszú igazgatósága alatt még nem találkozott, kivált a nyitányokat vágja (esküszünk, hogy nevezett ezt leírta), akkor jön majd „Rogán Antal”, s egy tollvonással áthúzza az egészet: Rossini-nyitányok, mi? Hát, persze, Tolvaj szarka meg ilyenek, na, elmész te a büdös… és Tatjána csak várja, várja, várja vidéken azt a levelet, ám az ő Szilvesztere csak hallgat és hallgat és hallgat.

Egészen sarkítva meg úgy, hogy kedves nyilvánosság, bekaphatod. Az tartozik rád, amit én (nem, majd Rogán Antal) úgy gondolok, nem pedig az, hogy mit hord össze az állami intézmény élére – alaphelyzetben nyilván szakirányú kiválósága okán – önkezemmel odarakott illető. Nehogy már interjút adjon a harmadik alabárdos!

Most azt felejtsük is el, hogy ezek a személyek eddig is meggondolták százszor, hogy kinek mikor mit mondjanak, de abban – legalábbis kimondva – nem voltak korlátozva, hogy a szakterületük ügyeivel fenntartójuk (!), a közösség elé lépjenek. Mostantól ezt gyakorlatilag nem tehetik meg.

Az öncenzúra és a cenzúra között nem csupán világnézeti, adminisztratív vagy lélektani különbségek vannak, két külön világról beszélünk. A nyílt és a bújtatott parancsuralmi rendszerről. Magyarország adminisztratív tekintetben még az Európai Unió tagja, bár épp a szamárpadon trónol teljes terjedelmével, s még földrajzilag is a kontinens része, ám államberendezkedését, -filozófiáját tekintve már messze jár. Hiszen a fentiek nemcsak a kulturális élet egyes szereplőinek elhallgattatását vagy újabb megrendszabályozását jelentik, hanem olyan kultúrharcot, amit maga a kultúra ellen, igen, a magyar kultúra ellen folytatnak a legdurvább eszközökkel.

Ha már ott tartunk, hogy az sem mondhatja el a magáét, akiről biztosan tudjuk, hogy úgyis csak a hivatalos nótát fújná, akkor nem lehetnek illúzióink afelől sem, hogy mi várhat az ellenvélemények hangoztatóira. Mondhatni ez a vég kezdete. De aligha a kultúra végéé, hiszen a világ olyan, hogy a propagandaminisztériumok jönnek-mennek, elesnek, és nevetség tárgyává lesznek benne, kultúra meg valahogy mindig van. Most itt egy kicsit szarul érzi magát, de hamarosan jobban lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.