A szerk.

A fekete lyuk

A szerk.

Amikor 1994 őszén, a csúnyán elbukott választások után, néhány a Fidesz „liberális szárnyához” sorolt politikus fölbukkant a Jajkiáltás! nevű programsorozaton, sokan megdöbbentek. Mit keres Deutsch, Pokorni a leváltott kormánypárt rendezvényén, ráadásul azok között, akik az MDF-en belül a kizárt Csurka István köréhez tartoznak? Hisz két évvel korábban Kövér László az Országgyűlésben még ezt mondta a hírhedt Csurka-dolgozatról: „az újabb keletű magyarországi nácizmus alapvetése”.

Kövér értékelése óta tizenkétszer két év telt el, és ma már senki nem lepődik meg, ha Orbán Viktor Tusnádfürdőn olyan flamand fiatalokkal parolázik, akiknek a náci nézeteitől még szélsőjobbos anyaszervezetük is elhatárolódik. Ahogyan az is természetes már, hogy az Európai Parlament szavazásán elszenvedett súlyos veresége után Orbán mellett csak Európa legordenárébb politikai szervezetei és figurái álltak ki; gyakorló és potenciális nácik. Orbán a saját önképe – és így a magyar kormányzati propaganda – szerint az új Európa irányítására predesztinált politikus, lám, magával a francia köztársasági elnökkel, a bevándorlásért és az európai nemzetek fölszámolásáért küzdő erők vezérével harcol a keresztény és fehér Európa, az európai nemzetek jövőjéért. Nos, ez az univerzális jelentőségű államférfi a minden civilizált és demokratikus erő által megvetett és elutasított politikai söpredék hőse lett.

A Sargentini-jelentést, amely szerint Orbán 2010-es hatalomra kerülése óta Magyarországon nem biztosított az uniós alapértékek, vagy­is „az emberi méltóság tiszteletben tartása, a szabadság, a demokrácia, az egyenlőség, a jogállamiság, valamint az emberi jogok – ideértve a kisebbségekhez tartozó személyek jogait – tiszteletben tartása”, az Európai Parlament elsöprő többséggel fogadta el. A Fidesz uniós pártcsaládja, az Európai Néppárt EP-frakciója ugyancsak nagy többséggel (majdnem kétharmaddal) támogatta Judith Sargentini jelentését. A Néppárt frakcióvezetője az utolsó pillanatig kereste a kompromisszumot, és Orbán egy halvány gesztusféleséggel is megúszhatta volna a fiaskót.

Ám ha az EP-szavazás előtt sem volt hajlandó engedményre, akkor utána sem lesz. Pályafutása ismeretében kijelenthető: Orbán képtelen túllépni azon, ha vezéri hiúságán esik csorba, vagyis ha politikáját vitatják, vezetői ambíciót megkérdőjelezik vagy nyíltan elutasítják. Egész működése felfűzhető a folyamatos bosszúállásra; útját politikai hullák kísérik pártbéli vagy az azonos politikai oldalon álló vetélytársaitól kezdve az ellenoldali politikusokon át a vele kritikus intézményekig. Nem vitatkozik, elhallgattat.

Strasbourgi gesztusai arról árulkodtak, hogy a szavazást (ahol álláspontja alulmaradt) nem demokratikus aktusként, hanem személyes sértésként fogta fel. Válasza is ehhez mért lesz, szándékai felől egy percig ne legyenek kétségeink. Fenekestül fel akarja forgatni majd az uniót (ahogyan tette ezt Magyarországgal 2002, de még inkább 2006 után), és nem fog finnyáskodni, hogy ehhez kikkel kössön szövetséget – nem finnyáskodott itthon sem 2006 őszén, és később sem.

Az unió demokratikus erői ellen a szélsőjobbról vívott, józan ésszel nehezen fölfogható háborújának azonban csak egy kimenetele lehet. Ám ez a vereség, mint valami fekete lyuk, nemcsak Orbánt, hanem Magyarország európai jövőjét is elnyelheti.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.