Archívumunkból

Kollázstechnika

A szerk.

A kormányfő a hétvégén szülőfalujába látogatott, ahol találkozott a Rómából gyalogszerrel hazafelé tartó zarándokcsoporttal. A zarándokok a Szent Korona pápa által megáldott mását fuvarozták, Orbán őket köszöntötte, és felhívta a figyelmüket arra, hogy Szent István épp Alcsútdoboznál ajánlotta fel országát Szűz Máriának, mitől fogva is a mi hazánk Mária országa lett, és nem másé.

 

Ugye hogy hasonlítunk?


Ugye hogy hasonlítunk?

Fotó: Földi Imre / MTI

Szent Istvánról a lehető legvadabb képtelenségeket összehordani az elmúlt egy-másfél év egyik legfelkapottabb munkavégzésre irányuló tevékenységévé vált. (A munkaerőpiac eme szögletének látványos felfutása felett érzett örömünket mindazonáltal némiképp árnyékolja az a tény, hogy e prosperitás a munkaképes korú magyarországi populációnak csak ezrelékekben mérhető hányadát juttatta biztos kenyérhez. A millenniumi frenézis helyettes államtitkárnak, országgyűlési képviselőnek, parlamenti bizottsági alelnöknek biztosít napidíjat, valamint ingyenes országjárási és étkezési lehetőséget, a kulturált kikapcsolódásról nem is szólva.) Mindenképp dicséretes, hogy a miniszterelnök élére állt ennek a trendnek, az pedig kifejezetten élénk, a formabontásra hajlamos fantáziára vall, ahogy Szent Istvánt belehelyezte szülőfalujának topográfiájába. Ha valamit egyáltalán sajnálhatunk, akkor az az, hogy a kormányfői képzelet nem szárnyalt magasabbra. Evvel az erővel Orbán azt is állíthatta volna, hogy egyszer régen, edzés után, mikor már erősen alkonyodott, és a többiek rég lezuhanyoztak, és a kis miniszterelnök, szegény, egyedül gyakorolta a háromszögelést, az alcsútdobozi futballpálya tizenegyespontja táján megjelent neki Szent István. Egy nagy fényességet árasztó, félbevágott futball-labda volt a fején, a palást alatt pedig az az akkoriban divatos, lukacsos atléta, rajta kissé kifakult Örök Láng Vasas SC felirattal. Szent István először megáldotta a lurkó támaszkodó lábát, aztán egészen addig labdákkal tömte a gyermeket, amíg el nem fáradt. "Gyakoroljad most már a dekázást", köszönt el, és visszaszállt az űrhajójába.

 

Ennek a történetnek a valószínűsége nagyjából az alcsútdobozi felajánláséval kvadrál: csak azért lehetne igaz, mert a miniszterelnök mondta. Alcsútot a történeti források először a XIV. század első felében említik, és már csak ezért is kevéssé életszerű, hogy az államalapító épp e településen tette volna nagy jelentőségű ajánlatát. Aminek valószínűségét tovább csökkenti, hogy Szent István egyáltalán nem ajánlotta fel az országot Szűz Máriának. A história jelenlegi tudása szerint Szent Istvánról a XI. század végén állították először azt, hogy ajánlott, akkor, amikor a mohó VII. Gergely pápa a magyar királyokat arra akarta rávenni, hogy Szent Péter, vagyis az ő zsebébe csúsztassák Magyarországot. A magyar udvar ekkor visszaszólt: elnézést, de a hely el van ígérve egy magasabb instanciának. E kitűnő diplomáciai manőver indította el aztán a Mária országáról szóló legendát, majd a Regnum Marianum-kultuszt, ami igazi, agresszív lendületet az ellenreformáció korában kapott.

Mármost ne tegyük fel azt a kérdést, hogy nem vall-e némi elborultságra a Szent István-i szentség rávetítése a miniszterelnöki szülőfalura, és hogy e történet struktúrája nem emlékeztet-e kissé "a-kis-Brezsnyev-első-találkozása-Leninnel" típusú, szintén erősen hagiografikus ihletésű, bár profán legendákra. Hisz a miniszterelnök biztos csak viccelt. De miért pont evvel? Mi köze van a világi magyar állam első hivatalnokának a par excellence katolikus Regnum Marianum-kultuszhoz? Munkaköri leírásából adódóan, vélnénk, semmi. Akkor biztos azért mondja ezt Orbán, mert hisz benne.

De miben?

Orbánról pályafutása elején úgy tudtuk, hogy vallástalan; később az derült ki róla, hogy hívő református. Igaz, ez az információ nagyjából az idő tájt vált nyilvánossá, amikor a Fidesz számítani kezdett a református egyház politikai exponensének, a MIÉP-nek az ideológiai és gyakorlati rokonszenvére, de mi, istenuccse, elűztük magunktól a miniszterelnök politikai kereszténységének gondolatát. Magyarország miniszterelnöke református, és ő ezt jónak látta közölni a népekkel. (Mi is csak ezért írhatunk róla.) Oké. De a reformátusok nem hogy a Regnum Marianum-kultuszban nem hisznek, de Szűz Máriában meg a szentekben sem, a pápáról és áldásairól nem is szólva. Márpedig hívő ember számára a két vallási tradíció, a katolikus és a református elemei akár kulturális, akár teológiai értelemben bajosan cserélhetők fel. Ezek nem szabadon választható gyakorlatok; itt nincs fakultáció, és nem játszik a posztmodern. Ha valaki mégis így gondolja, abból nem jöhet ki más, csak valami rosszízű, ostoba kollázs.

Cinizmustól bűzlő politikai giccs.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.