A szerk.

Lefagyva

A szerk.

Ül a miniszterelnök a parlamenti bársonyszékében, előbb az előtte heverő iratcsomóba mélyed, majd mégis kénytelen válaszolni az őt kérdező (és filmező) ellenzéki képviselőknek. Áttolják-e a kormánypártok a „rabszolgatörvényt”? Miért nem a kormány nyújtotta be a törvénymódosítást, miért egyéni képviselői indítványként fut az ügy? A kérdésekre reagálva a miniszterelnök először felhívja a figyelmet a jogszabályok elolvasására, majd közli, hogy ül és elvégzi a képviselői munkáját, egyébként szívesen ad interjút, „csak most törvényt kell alkotnunk”, de – ismétli önmagát – később szívesen ad interjút. Jó óra múlva a miniszterelnök már áll, kéz a nadrágzsebben, időnként kényszeredetten mosolyog, néha odasúg valamit a mellette állóknak, vagy éppen a szemével odainti helyettesét.

A párbeszédes Tordai Bence múlt szerdai helyszíni élő közvetítésének (lapzártánk idején egymillió fölötti a nézettsége) köszönhetően nemcsak a miniszterelnöki mellébeszélésről értesülhetett a nyilvánosság (azt a normál kormányfői üzemmódban is megtapasztalhatjuk nap mint nap), hanem zavarról árulkodó gesztusairól is. Ahogyan mindenki láthatta a Fidesz–KDNP-frakció teljes tanácstalanságát is, amely a kormánypárti arcokra kiülő kínos vigyortól a cinikus röhögcsélésen át a lesunyt fejekig, földre szegezett tekintetekig változatos módokon nyilvánult meg. Hát mégsem tehetnek meg mindent? Az egyharmadnyi, és erősen tagolt ellenzék képes érdemben akadályozni a törvénygyár önfeledt gombnyomogatását? Mit kell tenni ilyen helyzetben, Főnök? De Orbán csak állt, mint egy rakás szerencsétlenség, és a legkevésbé sem tűnt vezénylő tábornoknak. (A túlóratörvényt a végén persze átnyomták erőből – és minden jel szerint szabálytalanul.)

Orbán Viktor, nem először pályafutása során, egy újabb, számára váratlanul előállt konfliktushelyzetben fagyott le. Az a kép, amelyet oly nagy gonddal épít önmagáról gyakorlatilag a politikai föllépése óta – a rettenthetetlen vezetőét, aki puszta szónoklata erejével megdönti a kommunista pártállamot és távozásra kényszeríti a megszálló oroszokat, akire az új köztársaság első miniszterelnöke a halálos ágyán rábízza Magyarországot, aki hol a sötét erők mozgatta Oroszországgal, hol a még sötétebb erők mozgatta Nyugattal száll szembe a magyar szabadságért, aki éveket áldoz arra ifjonti életéből, hogy személyesen tervezze, alapozza és építse a magyar jövőt – ilyenkor semmi perc alatt mállik szét. Ezekben a pillanatokban mindig kíméletlenül lehull a lepel arról a hazugságok táplálta álvilágról, amelyben a miniszterelnök e szerepet magára kiosztotta és nagy átéléssel eljátssza. Volt már bőséggel példa eddig is a pánikolására: amikor 2002-ben a nem kalkulált választási vereség árnyékában fölborította az ország nyugalmát; amikor 2006-ban vetélytársa a tévé nyilvánossága előtt bizonyította be róla, hogy a király meztelen; vagy legutóbb idén a Sargentini-jelentés strasbourgi vitájakor, amikor a szűkebb családjára vonatkozó lopásgyanús ügyek emlegetésekor kezdte nyalogatni a szája szélét.

Nem véletlen, hogy Orbán tudatosan kerül minden olyan helyzetet, amely ilyesfajta veszéllyel fenyegeti. Ezért zárkózott be majd’ két évtizede rajongói körébe, s ezért vállal kizárólag olyan fellépéseket, ahol nincs visszabeszélés, és garantált a megdicsőülése. Amikor szilárd talajon érzi a lábát, magabiztos – és a híveinek oly szívmelengető – flegmával osztogat kül- és belföldi ellenfeleinek kokikat és sallereket, s adja a bátor nagyfiút; továbbá minden olyan választás előtt, amelyet bizonyosan nem veszíthet el, a tét kozmikus jelentőségéről szónokolva tetszeleg legyőzhetetlen politikusként, aki magától értetődően hivatott Magyarország vezetésére.

Múlt szerdán azonban megint megszeppent kisgyerekként állt a magyarok előtt. Bár a Fideszben azzal nyugtatgatják magukat, hogy az ellenzéki össztűz csak erősíti őket (mert még inkább összezárnak az akolban), ezt talán már ők maguk sem hiszik el teljesen. Eddigi vereségeiért Orbán mindig kíméletlen bosszút állt (nemcsak ellenfelein, hanem az általa nem túl odaadónak vélt szövetségesein is), úgyhogy senkinek ne legyenek kétségei: a nemzet- és falkavezéri hiúságán ejtett folt most sem marad megtorlatlanul. Vajon ezt a történetet is el tudja majd adni két és fél millió embernek a nemzet, az ország, a keresztény Európa megmentéseként?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.