A szerk.

Lefagyva

A szerk.

Ül a miniszterelnök a parlamenti bársonyszékében, előbb az előtte heverő iratcsomóba mélyed, majd mégis kénytelen válaszolni az őt kérdező (és filmező) ellenzéki képviselőknek. Áttolják-e a kormánypártok a „rabszolgatörvényt”? Miért nem a kormány nyújtotta be a törvénymódosítást, miért egyéni képviselői indítványként fut az ügy? A kérdésekre reagálva a miniszterelnök először felhívja a figyelmet a jogszabályok elolvasására, majd közli, hogy ül és elvégzi a képviselői munkáját, egyébként szívesen ad interjút, „csak most törvényt kell alkotnunk”, de – ismétli önmagát – később szívesen ad interjút. Jó óra múlva a miniszterelnök már áll, kéz a nadrágzsebben, időnként kényszeredetten mosolyog, néha odasúg valamit a mellette állóknak, vagy éppen a szemével odainti helyettesét.

A párbeszédes Tordai Bence múlt szerdai helyszíni élő közvetítésének (lapzártánk idején egymillió fölötti a nézettsége) köszönhetően nemcsak a miniszterelnöki mellébeszélésről értesülhetett a nyilvánosság (azt a normál kormányfői üzemmódban is megtapasztalhatjuk nap mint nap), hanem zavarról árulkodó gesztusairól is. Ahogyan mindenki láthatta a Fidesz–KDNP-frakció teljes tanácstalanságát is, amely a kormánypárti arcokra kiülő kínos vigyortól a cinikus röhögcsélésen át a lesunyt fejekig, földre szegezett tekintetekig változatos módokon nyilvánult meg. Hát mégsem tehetnek meg mindent? Az egyharmadnyi, és erősen tagolt ellenzék képes érdemben akadályozni a törvénygyár önfeledt gombnyomogatását? Mit kell tenni ilyen helyzetben, Főnök? De Orbán csak állt, mint egy rakás szerencsétlenség, és a legkevésbé sem tűnt vezénylő tábornoknak. (A túlóratörvényt a végén persze átnyomták erőből – és minden jel szerint szabálytalanul.)

Orbán Viktor, nem először pályafutása során, egy újabb, számára váratlanul előállt konfliktushelyzetben fagyott le. Az a kép, amelyet oly nagy gonddal épít önmagáról gyakorlatilag a politikai föllépése óta – a rettenthetetlen vezetőét, aki puszta szónoklata erejével megdönti a kommunista pártállamot és távozásra kényszeríti a megszálló oroszokat, akire az új köztársaság első miniszterelnöke a halálos ágyán rábízza Magyarországot, aki hol a sötét erők mozgatta Oroszországgal, hol a még sötétebb erők mozgatta Nyugattal száll szembe a magyar szabadságért, aki éveket áldoz arra ifjonti életéből, hogy személyesen tervezze, alapozza és építse a magyar jövőt – ilyenkor semmi perc alatt mállik szét. Ezekben a pillanatokban mindig kíméletlenül lehull a lepel arról a hazugságok táplálta álvilágról, amelyben a miniszterelnök e szerepet magára kiosztotta és nagy átéléssel eljátssza. Volt már bőséggel példa eddig is a pánikolására: amikor 2002-ben a nem kalkulált választási vereség árnyékában fölborította az ország nyugalmát; amikor 2006-ban vetélytársa a tévé nyilvánossága előtt bizonyította be róla, hogy a király meztelen; vagy legutóbb idén a Sargentini-jelentés strasbourgi vitájakor, amikor a szűkebb családjára vonatkozó lopásgyanús ügyek emlegetésekor kezdte nyalogatni a szája szélét.

Nem véletlen, hogy Orbán tudatosan kerül minden olyan helyzetet, amely ilyesfajta veszéllyel fenyegeti. Ezért zárkózott be majd’ két évtizede rajongói körébe, s ezért vállal kizárólag olyan fellépéseket, ahol nincs visszabeszélés, és garantált a megdicsőülése. Amikor szilárd talajon érzi a lábát, magabiztos – és a híveinek oly szívmelengető – flegmával osztogat kül- és belföldi ellenfeleinek kokikat és sallereket, s adja a bátor nagyfiút; továbbá minden olyan választás előtt, amelyet bizonyosan nem veszíthet el, a tét kozmikus jelentőségéről szónokolva tetszeleg legyőzhetetlen politikusként, aki magától értetődően hivatott Magyarország vezetésére.

Múlt szerdán azonban megint megszeppent kisgyerekként állt a magyarok előtt. Bár a Fideszben azzal nyugtatgatják magukat, hogy az ellenzéki össztűz csak erősíti őket (mert még inkább összezárnak az akolban), ezt talán már ők maguk sem hiszik el teljesen. Eddigi vereségeiért Orbán mindig kíméletlen bosszút állt (nemcsak ellenfelein, hanem az általa nem túl odaadónak vélt szövetségesein is), úgyhogy senkinek ne legyenek kétségei: a nemzet- és falkavezéri hiúságán ejtett folt most sem marad megtorlatlanul. Vajon ezt a történetet is el tudja majd adni két és fél millió embernek a nemzet, az ország, a keresztény Európa megmentéseként?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.