A szerk.

Még a pályán

A szerk.

Május 2-án, lapunk nyomdába adása után, de megjelenése előtt terjeszti elő az Európai Bizottság az unió 2021-től érvényes, hét évre szóló költségvetésének a tervezetét.

A különféle előkészítő tanulmányok és fehér könyvek számos elvi lehetőséget villantottak fel az unió jövőjéről: a közös gazdasági tér tessék-lássék fenntartásában kimerülő variánstól a „minden maradjon cirka úgy, ahogy van” változaton át egészen addig, hogy az összes tagország boldog félföderációban egyesül, s közös védelmi- és külpolitikát, sőt, valamiféle egyeztetett költségvetési politikát visznek. (Az egyik közbülső változat az lenne, hogy bizonyos országok szorosabbra vonják szövetségüket, aki meg ki akar maradni, az magára vessen). Fontos az idő is: attól a pillanattól, hogy Günther Oettinger, a költségvetési biztos előáll első tervezetével, sok-sok hónap telik el, míg a költségvetés elnyeri végső formáját; a brüsszeli ambíció az, hogy a jövő évi EP-választás után már ne kelljen ezzel foglalkozni. Nem kétséges az sem, hogy a költségvetés konkrétumai, számai, illetőleg a róluk szóló vita alakulása dialektikus viszonyban állnak majd az egyes tagállamok, illetve kormányuk Európát illető politikai céljaival: az például, hogy mennyi zsé jutna melyik országnak, nyilvánvalóan befolyásolni fogja az illető ország konstruktív vagy kevéssé konstruktív hozzáállását az unió politikai berendezkedéséhez is.

A következő hétéves büdzsé durván annyi pénzzel számol, mint amennyivel az előző, a Brexit, és a nettó befizető Nagy-Britannia euró-tízmilliárdjai kiesése dacára is. (Nem mintha ez magától értetődő lenne: az ugyancsak nettó befizető Ausztria, Dánia, Hollandia és Svédország nem akarnak több pénzt hányni az unió­ba, hanem inkább kevesebbet, mint eddig; Németország, illetve a német koalíciós kormány talán igen.) Ez nyitánynak nem rossz: és ha már ezt kiböktük, tegyük is nyilvánvalóvá, hogy azért nem rossz, mert ha kevesebb pénzt dobna fel Brüsszel, vagy ne adj isten olyan keveset, hogy semminek is nevezhető lenne, azzal még annyira sem tartanák a közös pályán Orbánt, mint most. Nem vitás, ezen véleményünk velejét némiképp pépesíti az a lehetséges ellenvetés, hogy Orbán most a pályán van tartva, és mire megyünk vele. Elvégre hazánk demokratikus leépülése ellen az unió kis túlzással egy szalmaszálat keresztbe nem tett, ellenben az uniós felzárkóztatási források – melyekre „Mészáros Lőrinc” immár minden gátlás nélkül a saját magánvagyona­ként tekint, és jó okkal – számos módon segítették a rezsimet a túlélésben. Szóval kivel is van tulajdonképpen az Európai Unió?

Ezek, meglehet, elgondolkodtató érvek, de mielőtt elvesznénk a fantázia birodalmában, gondoljunk például Azerbajdzsán uralkodó államformájára. Márpedig afelől kevés kétségünk lehet, hogy ha nem lesz pénz, vagy nem lesz elég pénz, a jelenlegi magyar kormány és vezetője egyáltalán nem fogja forszírozni a maradásunkat. És meglehet, Magyarország kivezetése az unióból e pillanatban kétes sikerű vállalásnak tűnik, lévén többségi támogatása még mindig a tagságnak van Magyarországon – de azt a választási kampányban jól láttuk, hogy a kormánypropaganda halálos nyalábjai bármennyi tényt, józan érvelést, ellenvéleményt fel tudnak perzselni; és az unió rágalmazása és szidalmazása is elég régóta zajlik már ahhoz, hogy tudjuk, nincsenek gátlásaik. (Még ha azt elhitetni honfitársaink többségével, hogy az unió is a zsidók ármánykodása, mint a négerek betelepítése lett volna, nehezebbnek is ígérkezik. De nem is lehetetlennek: elvégre a Nyugattal szembefordulásnak is erős érzelmi gyökerei vannak a magyar kultúrában.)

Az alkudozás pedig bonyolultabb lesz minden eddiginél. Nem csak azért, mert a költések súlypontjai körül nagy viták várhatók a tagállamok között (mennyi menjen a kutatás-fejlesztésre és a szegényebb régiók felzárkóztatására, vagy a földalapú támogatásokra), hanem azért is, mert az Európai Bizottság a hozzáférést a forrásokhoz most először a költségvetések történetében bizonyos demokratikus, vagy legalábbis jogállami kritériumokhoz kötné. Mindenekelőtt a bíróságok függetlenségéhez; de napirenden lesznek egyéb feltételek is, például az Európai Ügyészség fennhatóságának elismerése, a civil szervezetek zaklatásának befejezése, vagy éppen az aktív részvétel a menekültek befogadásában. S hogy ezekből úgysem sikerül mindent átvinni, s hogy közben Orbán megpróbál majd magával rántani pár, ugyancsak kissé lekozmált kelet-európai országocskát? Lehet. De akkor is a pályán vagyunk még. Egy évig biztosan.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.