A szerk.

Mindent vissza?

A szerk.

Midőn kedd délelőtt bejelentette, hogy a hétvégén függetlenné vált "Krími Köztársaság" már csatlakozott is Oroszországhoz, az orosz elnök egyszerre fújt hideget és meleget. Biztosította Ukrajnát és az ukránokat arról, hogy "semmiképpen nem szeretnénk bántani benneteket", és arra is felszólította ukrán közönségét, hogy ne higgyenek azoknak, akik szerint a Krímet további területek fogják követni, és "akik Oroszországgal ijesztgetnek benneteket". Leszögezte azt is, hogy "nem akarjuk Ukrajna felosztását" - miközben épp aláírta a szombaton "függetlenné vált" Szevasztopol és a Krími Köztársaság csatlakozását az Orosz Föderációhoz!

Arról is beszélt még kedden a Kremlben Putyin, hogy az oroszokat Ukrajnában asszimilálni akarták, és veszélyben voltak a jogaik, valamint hogy a Krím valójában sose volt Ukrajnáé igazán; 1954-ben csak rossz viccből kapta meg Kijev. Sőt. Tulajdonképpen és történelmileg maga Kijev sem annyira ukrán, mint amennyire orosz. A Kijevi Rusz, az orosz eredetállam székhelye és évezredes centruma.

Most, hogy jobban belegondolunk, Putyin inkább hideget fújt, hisz az összes ilyen uszító, háborúpreparáló, a "jogos nemzeti felháborodást" előcsalogató, nagygyűléseken jól ordítható, sovén, irredenta panelt előhúzta, az alkalomhoz illő nagyorosz kiszerelésben.

Ha viszont a putyini orosz állam hivatalos politikája a Krím annexiója után a határon túli oroszok védelme lesz, akkor az etnomatematika mai állása szerint rövidesen sorra kerülhetnek a következő országok.

Lettország, Észtország és Litvánia, valamint a közép-ázsiai sztánok közül szinte mindegyik, illetve bármelyik. Lettországban a lakosság közel fele orosz (majd egymillió ember), Észtországban majd' a harmada; Litvániában az arányuk nem haladja meg a 10 százalékot. Kazahsztánban az 1990 óta tartó tartós elvándorlás dacára még mindig úgy négymillió orosz identitású lakos él; Üzbegisztánban, Türkmenisztánban, Kirgizisztánban az arányuk és a számuk is alacsonyabb, de így is több százezres kisebbségekről beszélünk. E kisebbségek sorsa a fent sorolt országok egyikében sem volt egy leányálom az elmúlt húsz-huszonöt évben. A tagköztársaságok függetlenné válása után először az uralkodó rend és kultúra letéteményeseinek pozícióját veszítették el, aztán a többit: jó megélhetésüket, bizonyos emberi jogaik érvényesítésének lehetőségét, státuszukat, sokszor a biztonságukat is. Valódi politikai képviseletük legalábbis aggályos. Nem mindenhol egyformán szívtak, elvégre a három balti állam mégiscsak működő demokrácia, míg a közép-ázsiai utódállamok rendszerint még Oroszországnál is durvább önkényuralmi rendszerek - de paradox módon az orosz kisebbséggel diktatúra is tudott udvariasan bánni, és demokrácia is kirekesztő módon. Moszkva mindeddig nemigen törődött egyik csoporttal sem: a hivatalos politikája leginkább a repatriálásukat forszírozta volna. Ugyancsak paradox módon Putyin most azokat kezdte "védeni" közülük, akik erre a védelemre a legkevésbé szorultak rá. Az ukrajnai oroszajkú, orosz tudatú kisebbséget ugyanis senki nem akarta semmihez asszimilálni; vagy ha akarta is, állami, hivatalos politika sosem volt ez.

Ezek az országok sok ezer kilométeren határosak Oroszországgal, és nagyjából tizenöt-húszmillió "határon túli" oroszról beszélhetünk. Szinte lényegtelen, hogy a Krím lakossága amúgy, tisztességes körülmények között (és nem az orosz különleges erők megszállása alatt) megtartott népszavazáson hogyan döntött volna (feltehetőleg ugyanígy). Az is lényegtelen, hogy ebben "igaza" lett volna-e, vagy épp ellenkezőleg, Kijevnek az integer Ukrajna melletti érvei-e a meggyőzőbbek: azt, hogy ilyenkor mi lehetséges és mi nem, az erő dönti el (és a nemzetközi erőviszonyok).

Elég hátborzongató, hogy ez a kérdés - az "oroszkérdés" - most az asztalra került. Mi külön meg fogjuk szívni: az orosz irredenta már most megtalálta a hangot a magyarral, az explicit nagyorosz fasiszta Zsirinovszkij felhívása Ukrajna szétszedésére Európában egyedül a jobbikos Gyöngyösi Márton lelkében pöndített meg egy húrt. De abban igen: és ez lesz a magyar külpolitika egyik lehetséges iránya a következő években. Miközben senki nem csodálkozik azon, hogy az Egyesült Államok azonnali hatállyal F-16-osokat küld Lengyelország védelmére (miért nem a balti államokba küldi őket?, már azok is elestek, csak még nem tudjuk?), leginkább abban reménykedhetünk - még egy paradoxon -, hogy ez így túl nagy háború lenne: és ezért nem lesz belőle kicsi sem.

Figyelmébe ajánljuk