A szerk.

NAT-káosz

A szerk.

Mire vezércikkünk megjelenik, az olvasó talán már megismerkedhetett az új Nemzeti Alaptantervvel.

Az Emmi múlt pénteken azt közölte, hogy ezen a héten már feltétlenül nyilvánosságra hozzák a szöveget, de ezzel azért óvatosan bánnánk, mert egy január eleji minisztériumi kommüniké szerint a kormány december közepén fogadta el a NAT-ot, és csak „átlagosnál nagyobb terjedelme miatt, illetve az ünnepekre való tekintettel” nem tették még közzé. Hovatovább Kásler miniszter már tavaly szeptemberben bejelentette, hogy elkészültek a munkával, amelynek eredményét hivatalosan azóta sem látta senki.

A közzététel időpontja mellett a majdani dokumentum státusa is kérdéses. Gulyás miniszter decemberben azzal szórakoztatta a nagyérdeműt, hogy nem lesz új NAT, mindössze módosítják a 2012-es alaptantervet; és amikor ezen pedagógusszervezetek felháborodtak, az Emmi politikai támadást emlegetett, azóta pedig mintha kiegyeztek volna kormányon belül abban, hogy az előző NAT átfogó módosítása van napirenden (olyasfajta ismeretelméleti kérdés lehet ez, mint hogy egy metrókocsi új-e vagy felújított). Azt sem tudjuk biztosan, hogy a kormány egyből a végleges verziót teszi-e közzé, vagy csak egy utolsó tervezetet, bár az idő rövidsége miatt az előbbire tippelnénk. A tekintetben ugyanis eltökéltnek látszanak az illetékesek, hogy szeptembertől már az új NAT alapján kell tanítani az iskolákban, igaz, korábban meg 2019 ősze volt a céldátum.

Az új NAT kidolgozásával 2017-ben bízták meg Csépe Valéria pszichológust, aki egy rakás szakértőt és 2,4 milliárd forintnyi uniós pénzt is kapott a nemes feladathoz. Kutatócsoportja 2018 szeptemberében mutatta be NAT-koncepcióját, amellyel persze sok baj volt – és a később hozzá illesztendő kerettantervek is leronthatták volna –, de annyit mindenképp el lehetett róla mondani, hogy korszerűbb szemléletű az előző, Hoffmann Rózsa-féle tantervnél. Míg irodalomból a Hoffmann-terv tételesen felsorolta, hogy mely szerzőktől mely műveket kell elolvasni (sőt memoriterként megtanulni!), a Csépe-féle munkaanyag csak olyan megkötéseket tartalmazott, hogy például az 5–8. évfolyamokon négy regényt, két elbeszélő költeményt és negyven kisepikai művet kell megismertetni a diákokkal.

A kormánynak sok volt az újítás, rögtön nemzetietlennek nyilvánították a tervezetet, és a humán tárgyakra ráeresztették Takaró Mihály hírhedt szélsőjobboldali irodalomtörténészt. Az eredeti anyagot összerakó csapat egy része ennek hatására felállt, azt pedig teljes homály fedi, hogy azóta mi történt a minisztériumban és háttérintézményeiben: az index.hu szerint egy NAT-verziót elfogadott a kormány, viszont egy másikat küldtek ki a Nemzeti Pedagógus Karnak véleményezésre, a hvg.hu forrása pedig egyenesen hat különböző szövegváltozatról számolt be. A jólértesült kormánysajtó azt emelte ki, hogy az új NAT irodalmi kánonjában hangsúlyosabb lesz Wass Albert, és állítólag bekerült Herczeg Ferenc egyik regénye is.

Az adminisztratív káosz egyenesen következik abból, hogy a kormány eleve nem oktatáspolitikai megfontolások miatt nyúlt a tantervhez. 2017 elejére ugyan már alábbhagyott az előző évi „kockás inges” tanártüntetések lendülete, de az akkor publikált katasztrofális PISA-eredmények újra az oktatásra irányították a figyelmet. A kormánynak nyilván nem volt érdeke, hogy a választási felkészülés alatt az oktatás problémáiról legyen szó, előhúzták hát Csépe Valériát, aki a Harry Potter és a digitalizáció hívószavakat ismételgetve turnézta körbe a sajtót. A libsiknek jó lesz – gondolhatták a kormányzati agytrösztökben, miközben pontosan tudták, hogy a nemzeti kánonépítésről aligha tudnak majd lemondani.

Amikor fideszesek az iskoláról beszélnek, a hatalom kiterjesztésére alkalmas intézményt látnak maguk előtt, és persze a kormányzati eszközökkel vívott kultúrharc kitüntetett színterét. A gyerekekkel meg majd lesz valami.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.