A szerk.

Néhány egyszerű kérdés

A szerk.

A válaszadók fele elutasítja, hogy a határon túli magyarok (pontosabban a bejelentett magyarországi lakcímmel nem rendelkező magyar állampolgárok) szavazhassanak az általános országgyűlési választásokon – derül ki a Political Capital megrendelésére készített közvélemény-kutatásból. A tavalyi új állampolgársági törvény, illetve a választójogi törvénytervezet őszi nyilvánosságra kerülése óta ez az első olyan fölmérés, ami konkrét adatokat közöl a kérdésről. Az eddigi „érdektelenség” aligha véletlen: a 2004-es népszavazás előtt, alatt és után mesterségesen szított jobboldali hisztéria végül is eredményesnek bizonyult. A referendum „nemzetellenes” végeredménye miatt a magyar társadalom időről időre bűnbánatra lett fölszólítva, majd a kormányzásra készülő Fidesz egyértelműen elkötelezte magát a „történelmi igazságszolgáltatás” mellett; és miután meglett a parlamenti kétharmad, a témát közöny vette körül. A dolog el van döntve, nincs értelme tovább vitatkozni.

 

Pedig kellett volna, újra és újra felhozni azokat a politikai, jogi, gazdasági és közigazgatási – egyszóval racionális – érveket, amik a letelepedés nélküli állampolgárság, és a nyomában járó választójog megadása ellen szólnak. Nem csak azért, hogy világossá váljék: ésszerű indokot sem 2004-ben, sem azóta nem tud senki fölhozni ellenük – hisz’ nem is lehet. Hanem azért is, hogy végre nyilvánvaló legyen: az állampolgársági probléma magyarkérdéssé fölfúvása mögött a szimpla aktuálpolitikai megfontolásokon, a nacionalista giccsen kívül semmi, de semmi nincs. Már a kiindulópontjuk is hazugság volt: hiszen a jogokat és kötelezettségeket, az állam és polgárai közötti viszonyt jogszabályokban rögzítő rendszert – ezt a pontosan körülhatárolható, definiálható kapcsolatot – csak a józan ész megerőszakolásával lehetett (és lehet) egy az egyben azonosítani azzal a bonyolult és alig megfogható kapcsolattal, ami az egyén és a nemzet közt lehetséges. A polgári világrend ésszerű szabályait felülírta a nacionalista hőzöngés, a vér szava: hivatásos magyarjaink a határon túliak állampolgárságáról szavaltak, és közben a társadalmat azzal terrorizálták, hogy aki nem így gondolkodik, az a határon túliaktól a nemzethez tartozást tagadja meg. Más érve azóta sincs a szájmagyaroknak.

 

De azért is hiba volt hallgatni, mert a 2004-es nem-párti politikai kampány ugyancsak kerülte a racionális érveket, s a kenyérféltésre apellált. Márpedig a szociális demagógia biztos recept a sikerre: bejött akkor az MSZP-nek, és utóbb, más ügyekben, bejött a Fidesznek is.

A fölmérés mostani eredménye azért figyelemre méltó, mert ilyesfajta kampányról ezúttal szó nincs: a magyarországiak a határon túliaktól nem a nyugdíjrendszer biztonságát vagy a munkahelyüket féltik, hanem a választások tisztaságát. Az MSZP és a Jobbik szavazói a legjobban, a Fidesz szavazói a legkevésbé. Hogy az összes megkérdezett fele miért utasítja el a választójog megadását, arra egyelőre csak tippelni lehet. Talán azért, mert az arcátlanul Fidesz-kompatibilisre sikeredett választójogi törvénytervezet (ami rögzíti a választás lehetőségét a határon túliaknak is) demokráciadeficitje elsőre is világos mindenkinek. Ellentétben mondjuk az Alkotmánybíróság meg a független igazságszolgáltatás fölszámolásával vagy a közmédia propaganda-eszközzé silányításával, amiknek a rémisztő következményei lassabban – igaz, annál biztosabban – válnak szélesebb körben érthetővé. És azt se zárjuk ki, hogy egyre többen tesznek föl evidens kérdéseket. Például azt, hogy a határon túli szavazatokért miként fognak kampányolni? Autonómiát ígérnek majd magyarországi politikusok más ország állampolgárainak? Vagy egyenesen Nagy-Magyarországot? (Hiszen a kampánytétet a siker érdekében mindig emelni kell – a hajdan ötös, hatos metrót, meg 14. és 15. havi nyugdíjat ígérő Fidesz erről aztán igazán sokat tudhat.)

 

És ha a határon túl nemcsak pártlistára, hanem egyéni jelöltre is szavazni lehet (mint azt Kövér László jogi dr. javasolja), akkor azt hogyan is kell elképzelni? Kolozsvár vagy Nyitra Orbán-, Vona- meg Mesterházy-plakátokkal, valamint a magyarországi parlamentbe igyekvő romániai vagy szlovákiai helyi jelölt szórólapjaival lesz tele? E lázálom megvalósulása nem destabilizálná pillanatok alatt a régiót? És a geopolitikai bizonytalanság első jelére nem lépne azonnal a művelt világ, ami Magyarország elszigeteléséhez és tragikus leszakadásához vezetne igen gyorsan?

E logikus, egyszersmind zavarba ejtőn egyszerű fölvetések végig nem gondolásának két oka lehet:

1.) az Orbán & Co. oly végzetesen meghülyült, hogy képtelenek mérlegelni tetteik súlyát;

2.) nagyon is tisztában vannak tetteik lehetséges és drámai következményeivel, de sodorja őket rossz politikájuk tehetetlenségi nyomatéka. És azt sem látják, hogy még mindig nem késő kiszállni.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.