Neves vendégművész, otthonról

A szerk.

Aki látott már buszmegállót a Felvidéken vagy Erdélyben kis vagy közepes hatótávolságú magyarországi popsztárok plakátjaival teleragasztgatva, tudja, hogy egy turné az elszakított területeken mindig hálás mulatság (azon otromba logika jegyében leginkább, mely szerint a "hazaiság" úgyis mellékessé teszi a minőségi kérdéseket - vö. "jó ezeknek a szar is").

Aki látott már buszmegállót a Felvidéken vagy Erdélyben kis vagy közepes hatótávolságú magyarországi popsztárok plakátjaival teleragasztgatva, tudja, hogy egy turné az elszakított területeken mindig hálás mulatság (azon otromba logika jegyében leginkább, mely szerint a "hazaiság" úgyis mellékessé teszi a minőségi kérdéseket - vö. "jó ezeknek a szar is").

Ám ha egy politikai nagyágyú koncertsorozatáról (jó, akkor kortes-) van szó, miként jelen esetben, a dolog feltételezhetően túlmutat a könnyű sikerek kergetésén. Ám ha, miként jelen esetben, Orbán Viktor romániai hangversenykörútjáról, a dolog a szokásosokon túl egy sor további kérdést is felvet. (Zárójelben a megfejtések.) Hogy most kavarja vagy nem kavarja? (Mikor nem?) Miért kell néki bépofázkodnia az erdélyiek dolgába? (Mert szokása.) Miért a megosztó szándék? (Mert valahol ezt az uralkodással összefüggésben hallotta.) De ezek nem túl vérforraló felvetések, csak a miért érdekes belőlük. Tényleg, miért is?

Orbán Viktor a hét végén négy alkalommal (Krasznamihályfalván, Nagybányán, Avasújvárosban és Zilahon) lépett fel mint a Romániában novemberben esedékes európai parlamenti választásokon függetlenként kandidáló Tőkés László sztárvendége. Beszédeket tartott, hazabeszélt meg oda is. Ide többet, oda valamivel kevesebbet - talán kockázati okokból. Bár a projekt kockázata csak első pillantásra tűnik szembeötlőnek. E szerint, ha a Tőkés és az RMDSZ magyar szavazatokért folyó küzdelmébe intézett kovászkodása végül azt eredményezi, hogy a tisztelt felek mindegyike kizuhan az EP-ből, akkor azzal Orbánnak itthon el kell számolnia - elsősorban a hívei előtt, hisz az ellenfelei feszt ilyesmivel vegzálják úgy is (mér' kell megosztania a határon túli magyarságot). De ne gyerekeskedjünk már, Orbán Viktornak a hívei előtt tucat esztendeje nem kellett elszámolnia semmivel. "Megpróbáltuk, de nem voltunk elegen, oszt jó napot" - okkal tesszük fel az efféle reakciót.

Még azon tény sem jelent kockázatot, hogy anno doktor Mikola összhelyettesi első felszólamlásában erdélyi szavazatokkal bebetonozott örök kormányzást vizionált, mert az csak a hezitálókat riasztotta el a odaszavazástól. A törzsközönségnek viszont a vágyálmait öntötte szóba. És ez a törzsközönség, különösen Orbán szemszögéből, azóta kétségkívül szélesedni látszik.

De a mégiscsak lehetséges kockázatok dacára van itt még valami. Egy rés, ha már arra járunk: hasadék, ahol bizony elképzelhető a nyomulás. Tőkésnek mint egyéni jelöltnek csak 2,8 százalékot kell megugornia az RMDSZ 5 százaléknyi magasságával szemben. És erre már érdemes bepróbálkozni. Ez ugyanis, hozzáadva az RMDSZ-szel szemben az utóbbi időkben zömmel okkal támadt választói elégedetlenséget, már egy nagyon is ígéretes lap a sikerhez (az adódó járulékos haszonról nem is beszélve, miszerint a Fidesz esetleges odaáti tervei szempontjából nem kis könnyebbségnek tűnik Brüsszelben tudni az önfejűségre amúgy hajlamos egyházi vezetőt).

Magyarul a kaland mégsem sokkal különb a Csinibabák együttes haknijánál a párkányi művházban. A könnyű siker ígérete, látszatkockázatokkal. Vagy legfeljebb nem lesz siker, csak egy bukta a szomszédban, még inkább a szomszédnak. Ezt nekem találták ki, majd bolond leszek nem rámozdulni.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.