A szerk.

Őszidő

A szerk.

„A Fidesz az elmúlt négy évben a saját hatalma erősítése érdekében előre megfontolt szándékkal gyöngítette és próbálta ellehetetleníteni a demokratikus berendezkedés olyan fundamentumait, mint az Országgyűlés, az igazságszolgáltatás, a közpénzek ellenőrizhetősége. Ez nem is vezethetett máshová, mint (…) oda, hogy Orbán Viktor esetleges választási vereségét nemzeti tragédiaként tüntesse fel, és – úgymond a haza megmentése érdekében – hiszterizálja híveit, és megfélemlítse elutasítóit.”

„Övék volt szinte minden. A töménytelen pénz: a költségvetési összegek és az állam bevételeinek azon része, amelyet kivontak a parlament ellenőrzése alól. Kedvükre vásárolhattak szavazókat, falvakat, egész térségeket: a beruházásokat – amelyek értelmét, szükségességét, gazdaságosságát, megtérülését nem firtathatta senki –, tetszésük szerint állíthatták választási céljaik szolgálatába. (…) Sok esetben az ő kezük alá dolgozott az ügyészség és a rendőrség. (…) Mellettük álltak és álltak ki nyíltan az egyházak. És végül: kevés esélyt hagytak arra, hogy az ország választói pártatlan forrásokból értesülhessenek minderről. Az uralmuk alá hajtott közszolgálati médiumok a kormány politikai ellenfeleinek szándékairól és elképzeléseiről sehogy vagy torzítva számoltak be.” 2002 áprilisában írtuk e sorokat az országgyűlési választások két fordulója között és után. Írhattuk volna 2012-ben vagy 2019-ben is, az orbáni hatalomgyakorlás lényege ugyanis változatlan. Ami változott, de óriásit, az a felhalmozott erőforrás nagysága; továbbá szűkült az ellenzék és a másként gondolkodók nyilvános megszólalásainak a tere, míg a jogállamiság, a fékek és ellensúlyok rendszere puszta díszletté vált Magyarországon. Mindehhez tegyük hozzá a választási törvény, a választókörzetek, sőt újabban már a választás tisztasága fölött „őrködő” informatikai rendszerek fideszesítését.

Mindezek következményeként Magyarországon lehetetlen tisztességes, fair választást tartani: a rendszer majdnem tökéletes. A kistelepülések Magyarországán hibátlanul is működik: a helyi NER-kiskirályoknak (oligar­chák­nak, kormánypárti képviselőknek, polgármestereknek) egzisztenciálisan kiszolgáltatott polgárok nem is hisznek abban, hogy ősszel szabadon dönthetnek az önkormányzati választáson. A kistelepüléseken élők majdnem kétharmada biztos abban, hogy a hatalmon lévők érdemben képesek befolyásolni a voksolást – legalábbis ez derül ki a Publicus Intézet Népszavában közölt vonatkozó felméréséből. A nagyvárosokban élők 73 százaléka ellenben úgy ítéli meg, hogy a rendszer minden diktatórikus eleme ellenére továbbra is ők dönthetnek arról, kik kerüljenek választott pozíciókba lakóhelyükön a következő öt évre.

Amikor az ellenzéki pártokat bíráljuk homályos motivációik, elvtelen lépéseik, vagy szimpla ostobaságaik miatt, hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, hogy a pártok az orbánizmus kiszorításának nagyon fontos, de nem a legfontosabb tényezői. A döntő az, hogy kellő számú választópolgár higgye el: ők maguk azok, akik véget vethetnek a 2010 óta tartó rémálomnak, legalább szűkebb környezetükben. Ezt a meggyőződést semmilyen kormánypropaganda nem ellensúlyozhatja – csak minden eddiginél brutálisabb és egyértelműbb választási csalással lehetne negligálni.

Az EP-választáson a választópolgárok az ellenzéki pártokkal már éreztették, hogy még mindig az övék a legnagyobb hatalom: büntettek és jutalmaztak. Ősszel Budapesten és jó néhány városban a kormánypártokkal fogják ugyanezt megtenni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.