A szerk.

Paks titka

A szerk.

Fejest ugrottunk a 30 vagy 50 évvel ezelőttbe, vagy valami még rosszabba.

A március 3-án, e hét keddjén elfogadott T/2250. számú törvény 30 évre titkosít minden, a paksi atomerőmű bővítésével kapcsolatosan már megkötött, vagy ezután, a következő évtizedekben megkötendő szerződést, valamint titkosítja azt is, hogy milyen információk alapján kötötték meg ezeket a szerződéseket. Főszabályként azt mondja ki, hogy minden ilyen adat nyilvánosságra hozatala sértené Magyarország nemzetbiztonsági érdekeit és/vagy valakinek a szellemi tulajdonhoz fűződő jogát.

Ilyen törvény még nem volt a demokratikus Magyarország történetében: a közérdekű adatok – s a közpénzre és a nemzeti vagyonra vonatkozó adatok ebbe a körbe tartoznak – nyilvánosságát a rendszerváltás óta garantálja az alkotmány, a mostani alaptörvény is. Kivételek persze vannak – amikor valamilyen méltánylandó másik érdek kiütheti a közérdekű informá­ció birtoklásához fűződő alapvető egyéni jogunkat –, de a szabály szerint a kivételt kell indokolnia az adatot birtokló hatóságnak. Az adat nyilvánosságát megtagadó döntés ellen bírósághoz is lehet fordulni: hogy el ne felejtsük, a paksi építkezés ügyében mostantól erre sincs lehetőség.

Mindez azt jelenti, hogy Magyarország valaha volt legnagyobb beruházását kivonták az ország polgárainak látóköréből. A továbbiakban nem lesz lehetőség, hogy a költségeiről és hasznairól, gazdaságosságáról, a megvalósulására fordítandó kölcsön áráról nyilvános vitákat folytassunk. Minden demokratikus vita a tények megismerhetőségével kezdődik: a T/2250-es önmagában elég ahhoz, hogy a demokratikus vitát megölje. Beláthatatlan összegről, legalább tizenkétmil­liárd dollárról beszélünk, de inkább ennél többről, olyan ugyanis még nem volt, hogy egy atomerőművet az előzetesen tervezett időre és pénzből valósítottak volna meg.

Ez majdnem az a mód, ahogy 1966-tól – ekkor döntött a szovjet megszállás alatt álló országot diktatórikus módszerekkel irányító MSZMP az erőmű első blokkjának megépítéséről – 1982-ig, az első reaktorok átadásáig Magyarország vezetői Paks ügyét intézték. És már ez is nagy baj: hiszen éppen az akkori ügymenet miatt nem tudjuk még ma sem, hogy megérte-e; hogy az atomenergiával termelt áram valójában drága-e, vagy olcsó. (Paks építése súlyosan közrejátszott Magyarország 80-as évekbeli eladósodásában, s ezzel a szocialista gazdaság csődjében, meg a 90-es évek nyomorában is; az „olcsó áram” árát a legkülönfélébb áttételeken át a mai napig fizetjük.) De itt nem csak erről van szó. Az érett szocialista korszakban nem úgy loptak, ahogy ma, hiszen magántőke és magánvállalkozások híján az állami források sem bírtak kontroll és nyakló nélkül, brutálisan túlárazott és/vagy kamuszerződések révén magánzsebekbe vándorolni. Magyarországon az elmúlt öt évben a kapitalizmusnak épp ez a változata vált a legkifizetődőbbé; és már az is elég ijesztő, hogy ezt a módszert pont ennél a beruházásnál lehet majd bármiféle nyilvános kontroll híján csúcsra járatni. De a törvény a megvalósítással megbízott „orosz kijelölt szervezet”, azaz a Roszatom szerződéseit is fedezi – a magyar adófizetők pénzét egy idegen nagyhatalom kétes hátterű és működésű, borzongató erejű gigavállalata anélkül költheti el, hogy arra a magyar adófizetők akár csak a legkisebb rálátással bírnának. Orbán Viktor és a törvényt megszavazó képviselők kiszolgáltatták saját állampolgáraikat a Roszatom és vonzásköre érdekeinek. Szimbolikus, hogy a törvényt az a miniszter terjesztette be, aki állami megbízatása előtt orosz fantomcégek alapítá­sában, majd eltüntetésében szerzett kiterjedt ügyvédi tapasztalatokat.

Most, kedden, nagyon igyekszünk elhitetni magunkkal, hogy nyilvánvaló alkotmányellenessége és az egész magyar közéletre gyakorolt pusztító hatásának belátható perspektívája elég lesz ahhoz, hogy a köztársasági elnök visszadobja vagy az Alkotmánybíróság semmisítse meg a törvényt. Ha ez mégsem történik meg, a következményekért minden felelősség Orbán Viktort és az őt kiszolgáló parlamenti többséget terheli. Sokan, sokat és sokáig fognak dolgozni azon, hogy ez alól ne bújhassanak ki.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.