A szerk.

Politikai kérdés – A tanárok mozgalma az orbánizmus lényegét vette célba

A szerk.

Akár eléri, akár nem éri el célját, a pedagógusok mozgalma félelmetes élmény Orbánék számára. Jöhetnek újabb kerítések vagy rezsicsökkentések, a választók erre 2018-ban is emlékezni fognak.

Ha levesszük belőle a sorosgyörgyözést, a bukott baloldalazást és a hasonló bornírt hazugságokat, a tanártüntetések kormányzati spinnelésének lényege, hogy van a jó tanár, aki a közoktatás mindennapi működésének – khm – problémái miatt fejezi ki jogos elégedetlenségét, és van a rossz tanár, akit politikai motivációi visznek az utcára. Bár ártó szándékuk nem kérdőjelezhető meg, a főkommunikátoroknak abban igazuk lehet, hogy politika van a dologban.

Az már a Nemzeti Pedagógus Kar vagy a Kárpát-medencei Családszervezetek Országos Szövetsége ingerküszöbét is megüti, ha a legegyszerűbb eszközök beszerzésére is hónapokat kell várni az iskolákban; ha az államilag fejlesztett tankönyv tele van tárgyi tévedésekkel; ha az úgynevezett önellenőrzési rendszer jogszabálykövető leadminisztrálása elviszi egy tantestület munkaidejének nagyobbik felét. Ezek az orbáni oktatási rendszer logikáján belül is méretes elbaszásnak számítanak. A tiltakozást kirobbantó iskolákból létrejött Tanítanék Mozgalom és a nagyobb szakszervezetek képviselői azonban felismerték, hogy a mégoly hatékony tüneti kezelés, a rendszer tökéletesítése sem vinné előrébb az oktatás ügyét. Egyes területeken kifejezetten szerencsés, hogy a nevetséges szabályokat maximum papíron lehet végrehajtani, ez akadályozta meg eddig a „vizsgáztatott” tanárok tömeges elbocsátását vagy a renitensek „etikai eljárás” alá vonását.

De hiába akarnak rendszerszintű változásokat, a tiltakozók tagadják, hogy követeléseik politikai jellegűek lennének. Lehet, hogy őszintén így gondolják, lehet, hogy stratégiailag előnyös ezt közvetíteniük, mégis tévednek. A Nemzeti Köznevelés Rendszere ugyanis tökéletesen leképezi azt, amit az Orbán-kormány a társadalom kívánatos működéséről és benne az egyén he­lyé­ről gondol. Az elavult módszerek szerint szín­ültig töltött tantervek, az egyentankönyvek, a tananyag szolgai „leadásának” szigorú ellenőrzése mind azt üzenik, hogy az iskola nem a gondolkodás, a párbeszéd és a kreatív alkotómunka intézménye, hanem az előre gyártott ismeretek átadásának terepe. A tankötelezettségi korhatár leszállítása, a szakiskolák közismereti profiljának elsorvasztása, a buktatás és a szegregáció fetisizálása pedig félreérthetetlenül kijelölik a szegényebb sorból induló gyerekek helyét a magyar munkaerőpiacon. Jó lenne persze, ha a kompetenciaalapú és esélyteremtő oktatást társadalmi konszenzus övezné, és az iskola ily módon tényleg kimaradna az éles politikai küzdelmekből. Ma azonban a tüntetők pedagógiai víziója kimondatlanul is az Orbán-kormány lényegével szembeszálló politikai program.

Mindebből az következik, hogy valóban rendszerszintű változtatásokra Orbán csak a legvégső esetben, talán egy kitartó sztrájk hatására lenne hajlandó. A Pedagógusok Szakszervezete meg is kezdte az országos munkabeszüntetés előkészületeit, de félő, hogy ezt nagyon nehéz lesz végigvinniük. A sztrájktörvény 2010-es módosítása az „elégséges szolgáltatás” követelményével eleve nehéz helyzetbe hozta a munkavállalókat, és erősen kérdéses, hogy a követelések egy része belefér-e a pedagógusok gazdasági vagy szociális érdekeinek védelmébe (ez a jogszerű sztrájkkövetelés törvényi definíciója). Meg lehet ugyan magyarázni, hogy a 18 éves tankötelezettség új pedagógus-álláshelyeket teremtene, de mindannyian tudjuk, hogy nem ez a követelés valódi értelme.

Mindazonáltal ha nem, vagy nem mindenben éri el célját, a pedagógusok mozgalma akkor is félelmetes élmény lesz Orbánék számára. A több tízezer felháborodott tanár, a velük szolidáris több százezer szülő és a választókor felé közeledő diákok ugyanis azzal szembesülnek, hogy világképük az élet egy meghatározó területén gyökeresen ellentmond a Fideszének. Jöhetnek újabb kerítések vagy rezsicsökkentések, erre 2018-ban is emlékezni fognak.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.