A szerk.

Szíria cserepei

A szerk.

Hétfőn az ENSZ-ben Putykó elnök betartott Barkó elnöknek (nem mintha mást vártunk volna), amennyiben világossá tette, hogy ha lesz nemzetközi koalíció az Iszlám Állam ellen, abban benne lesz Bassár el-Aszád elnök is, ha nem lesz benne, nem lesz nemzetközi koalíció. Hétfői fellépéséhez még az is hozzátartozik, hogy pár héttel ezelőtt Oroszország nehézfegyvereket juttatott a szír kormánynak, vélhetően kiképző személyzettel együtt.

Bár Putyin elnöknek elég ramaty a sajtója a Páva utcában, és a beszédben sok volt a képmutatás, most az is megeshet, hogy vannak méltányolható, a nemzetközi bajkeverésen túlmutató szempontjai. De egy szempont biztosan van, amelyből nézve igaza lehet – még ha ezt az aspektust Putyin a lelke mélyén a legkevésbé fontosnak tartaná is.

A szíriai etnikai-vallási polgárháború áldozatainak száma a legszerényebb becslések szerint is meghaladja a 200 ezer főt; más adatgyűjtések 300 ezer fölé helyezik ezt a számot. A damaszkuszi kormány nemcsak hogy közvetlenül felelős az erőszak eszkalációjáért (hiszen 2011-ben ő kezdte az egészet, amikor aránytalan erőszakkal, Homsz város bombázásával válaszolt a több demokráciát követelő, illetve a titkosszolgálatok brutális gyilkosságai ellen tiltakozó tüntetésekre), de a statisztikák, a mégoly pontatlan body count azt is egyértelművé teszi, hogy a legtöbb áldozatot (civilt és katonait) épp a kormány katonai és karhatalmi akciói követelték.

Mindezek alapján el-Aszádnak – és nemcsak neki, hanem az általa vezetett rezsim nagyjából minden magas beosztású hivatalnokának és katonatisztjének – a háborús jog megsértése miatt nemzetközi bíróság előtt lenne a helye, nem pedig egy széles nemzetközi koalíció centrumában. (A hágai Nemzetközi Büntetőbíróság elé idézése fel is merült, ám a Biztonsági Tanács két tagja, Oroszország és Kína hallani sem akar erről.)

Ez az elgondolás rendkívül rokonszenves, de nem biztos, hogy pont most kéne meglépni.

Ha 2011-ben talán nem is annak indultak, a szíriai sajnálatos események igen hamar a felekezeti háború mintázatát vették fel. Lehetséges, hogy 2011-ben lett volna demokratikus, vallási és egyéb identitásokon átívelő összetételű, a közös Szíria közös jövőjéről valami­féle közös elképzeléssel rendelkező ellenzéke Aszád diktatúrájának – de ezt már sosem fogjuk megtudni. És már rég nem érdekes az sem, hogy az egykori Szíria szunnita vagy alavita polgárai közül hány – milyen kevés – hitt valójában Allahban, vagy törődött a vallási doktrínák közti különbséggel. A fontos – ma már – csak az, hogy az egyik identitás azt gondolja a másikról, hogy a másik meg fogja gyilkolni, és vice versa. A mindkét (sőt, a szunnita lakosság kétfelé ágazó lojalitása miatt mindhárom) oldal által eddig elkövetett, rettenetes atrocitások fényében nem alaptalanul.

A háborús bűnös szír elnök és legközelebbi tettestársainak kivétele a képből – és ez lenne Washington javaslata – rövid úton omlasztaná össze az ország egyelőre általuk irányított és védett részét. Ezt az Aszád-rezsim által ellenőrzött nyugati, tengerparti sávot még mindig több millióan lakják, túlnyomó többségükben alaviták. (A háború előtt Szíria 23 milliós lakosságából több mint négymillióan tartoztak ehhez a síizmus leágazásaként felfogható szektához.) Abba belegondolni is hátborzongató, mi történne ezekkel az emberekkel, ha akár az Iszlám Állam, akár az al-Káida szíriai szárnya, akár az erős eufemizmussal „mérsékelt iszlamistának” jellemzett szunnita felkelő csapatok az el-Aszád eltávolítása után következő káoszban e területeken szabad kezet kapnának. Obama az ENSZ-ben a szír elnök levételét valamiféle „irányított átmenet” (managed transition) útján vizionálta – de vajon vannak-e az amerikai kormánynak titkos szövetségesei az alavita politikai közösségen belül, akik el-Aszád helyére léphetnének? S ha nincs cserecsapat, hogyan és ki véd meg három-, négy-, ötmillió embert a kiirtástól?

Az amerikai politika egyébként – akárcsak az orosz – az Iszlám Államot tartja az első számú ellenségnek: Obama az IÁ-t „apokaliptikus szektának” nevezte, s Putyinnak is van miért tartania az iszlám extremizmustól, illetőleg a muszlimok radikalizálódásától: ha másért nem, az Oroszországban élő, legalább 15 millió muszlim vallású polgár miatt. Arra viszont senki nem látja a választ, hogy végül is minek kellene keletkeznie Szíria helyén, hogy az ott élők és a visszatérni kívánók hogyan kormányozzák majd önmagukat; s ha nem az Iszlám Állam, akkor milyen formáció lesz az, amely a többségi szunnita lakosság életének valamiféle állami keretet adhat. Az Egyesült Államok által aktívan támogatott felkelők épp úgy nem fogják tudni katonai úton konszolidálni a hatalmukat Szíria teljes területe felett, ahogy el-Aszád kormánya és az Iszlám Állam sem.

A szíriai konfliktus még messze van a kifáradástól, s a játszó nagyhatalmak nagy száma, érdekeik és ellentéteik bonyolult konstellációja amúgy is kétségbeejtően nehézzé tesz bármilyen egyensúlyi megoldást. De bármilyen szomorú is: el-Aszád eltávolítása most csak a gyilkolás, s nem mellesleg a menekültáradat eddig is nagy számait emelné négyzetre.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.