A szerk.

Térdre!

  • A szerk.
  • 2021.06.09 21:00

A szerk.

Nem az országba, hanem a misére látogat – mondta március 8-án a római pápa újságíróknak (ha hihetünk a mértékadónak számító amerikai katolikus lap, a National Catholic Register vonatkozó értesüléseinek).

Hogy ez egészen pontosan mit jelent, azzal már tisztában van a fél világ, elsőül is beleértve egész Magyarországot, köszönhetően főként a kormányzati sajtónak, mely soha nem tapasztalható sápítozással reagált a számukra kétségkívül rémes hírre. Bár az ő veszteségük úgy általában csekélység: lecsúsztak pár szép fotóról, melyen a főnökük konzultál a világ és a jóisten dolgairól a szentatyával, mintegy utat mutatván őszentségének. Ehelyett viszont nyomathatják a már jól bevált mondókájukat, mely szerint a pápa keresztényellenes, migránssimogató, baloldali elhajló, Soros- és buzibérenc s a többi, s a többi.

Nagyobb a vesztesége némileg Magyarország miniszterelnökének, mert hát őt valóban nevetségessé tette ez a gesztus. Itt áll leforrázva a kereszténység, sőt a keresztyénség e pajzsa, a legfőbb katolikus méltóság úgy néz át rajta, mint a tisztára mosott ablaküvegen. Követeket szalajt hozzá (egyikük a magyar katolikus egyház feje, a másik meg saját használatú keresztényi fügefalevele), de az – legalábbis egyelőre – hajthatatlan. S most már veszett fejsze nyele lenne az is, ha mégis leereszkedne hozzá a pápa (aligha fog), hisz a megaláztatáson már túl vagyunk, azt visszacsinálni nem lehet. Jézus Krisztus földi helytartója megüzente, hogy Orbánnal nincs miről beszélnie, s együtt sem kíván mutatkozni vele. Mindebből a pillanatnyi megsemmisülésen túl annyi következik, hogy Orbán húzhat az ajtófélfára még egy strigulát, hogy a világ menetének valódi befolyásolói közül megint ki mutatott ajtót neki – érdemei szerint. Mely érdemek közül most az a legsűrűbben emlegetett, hogy azért nem akarja őt látni a pápa, mert különböznek a menekültek befogadásáról vallott nézeteik. Hát, ja, különböznek, de ennél jóval többről van szó, a megaláztatás Orbán teljes életművének a jutalma, ez nem kétséges. Büntetés a tízparancsolat minden pontjának megcsúfolásáért. S míg bűnbánás nem mutatkozik, a megbocsátás sem esedékes.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Nézzen be hozzánk minden nap: hírszolgáltatásunk ingyenesen hozzáférhető. Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A bizonytalanság tudománya

  • Fekete Émi

Betlen Anna a nemváltoztatás és transzmozgalom kritikusaként minősítette a nemi egyedfejlődésről, az interszexualitásról, valamint a nemi átalakító kezelések egyes egészségügyi kérdéseiről szóló írásaimat. Bírálata szerint „nagyrészt fikciókra, tisztázatlan, átgondolatlan állításokra” alapoztam tételeimet. 

Az örök másodikok

  • Nagy István

Hiába számít Wales legsikeresebb együttesének a Manic Street Preachers, a top pozíció eddig csak egyszer, a This Is My Truth Tell Me Yoursszal jött össze nekik a brit albumlistán, és annak is már 23 éve.

Ismétlő órák

  • Bacsadi Zsófia

1921. szeptember 27-én született Jancsó Miklós, a magyar mozgóképkultúra sokat vitatott főalakja. Legfőbb ideje, hogy utánanyúljunk, amíg nem távolodik túl messzire.

Kosztümben

  • TPP

A Füst Milán-regény adaptálásával régi álmát valósítja meg a hosszú kihagyás után a filmezéshez a fesztiváldíjakkal elhalmozott, Oscar-jelölt Testről és lélekről című filmmel visszatért, ekként nagyobb s drágább tervek megvalósítására jobb eséllyel pályázó Enyedi Ildikó.

Álljunk meg egy szóra!

  • Novák Piroska

Husz Ágnes keramikusművész 1994 óta él és dolgozik Japánban. A Tomeishi-projekt, egy nemzetközi színtérre tervezett utazó kiállítás tavaly debütált Tokióban. A budapesti helyszínre érve az anyag már olyan friss és helyspecifikus darabokkal is bővült, amelyek a nyáron készültek Kecskeméten, a Nemzetközi Kerámia Stúdióban.

Szörnyeink

  • Rádai Andrea

Ritkán fordul elő, hogy epikus mű színházi adaptációja nem hagy hiány­érzetet maga után. A Káli holtak ilyen, sőt a feldolgozás bizonyos értelemben meg is haladja az alapjául szolgáló regényt, de legalábbis megoldásokat kínál a szöveg vélt vagy valós problémáira.

„Két évig pihentem”

  • Csáki Judit

Lassan negyven éve a Katona társulatának tagja. Most leg­újabb bemutatója, a Káli holtak kapcsán kérdeztük a hosszú szériákról, a pihenésről és a színház szerepéről.

„Remélem, vicces”

Humor, irónia, szokatlanság keveredik az alakjában. Kaposváron végzett, tagja volt Bodó Viktor társulatának, majd szabad­úszóként számos – főleg független – produkcióban dolgozott, amelyek közül talán A halál kilovagolt Perzsiából volt a legki­emelkedőbb. Útkeresésről, stand-upról, és az egykori SZFE-ről is beszélgettünk.

„Mintha egy démon”

  • Szentgyörgyi Rita

A római székhelyű NoGravity Company alapítója egyedülálló összművészeti előadásokat hoz létre saját fejlesztésű színházi gépek és koreográfiai technikák segítségével. A társulat a megújult Budapesti Őszi Fesztiválra, a Dante halálának 700. évfordulójára tervezett Infernóval érkezik, hogy háromdimenziós koreográfiával, repülő táncosokkal és káprázatos jelmezekkel repítsenek el minket a barokk kor illúziószínházába.